افزایش میزان جست‌وجو درباره عبادت در گوگل در نتیجه شیوع ویروس کرونا

بر اساس آمار جدید جست‌وجوگر گوگل میزان جست‌وجوی اینترنتی درباره نیایش، دعا و عبادت در نتیجه شیوع ویروس کرونا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در ماه مارس ۲۰۲۰ میزان جست‌وجو درباره عبادت به بالاترین حد خود رسید که در مقایسه با میزان آن در مناسبت‌های مذهبی مثل عید پاک، رمضان و کریسمس شگفت آور بود.

این پژوهش جدید که بر اساس آمار گوگل در ۹۵ کشوری که دسترسی آزاد به اینترنت دارند انجام شده است؛ نشان از جهانی بودن جست‌وجوی افراد درباره دعا برای مقابله با کرونا دارد.

ماه مارس که بیشترین درصد جست‌وجوی مذهبی در آن به ثبت رسیده است، مصادف با هنگامی است که سازمان بهداشت جهانی رسماً آغاز همه گیری ویروس کرونا را اعلام کرد.

در نتیجه درصد جست‌وجو درباره امور عبادی حتی در سکولارترین کشورهای شمال اروپا افزایش یافت. بیشترین افزایش در این نوع جست‌وجو در نتیجه ویروس کرونا در ماه مارس متعلق به کشورهای کامرون، کلمبیا و نیجریه بود.

Google searches for prayer (as a share of total searches)

از نظر پروفسور بنتزن، مجری این پژوهش علت افزایش جست‌وجو درباره امور مذهبی و عبادی نتیجه گرایش مردم به روی آوردن به دین برای دریافت آرامش و یافتن توضیح است.

در بین ادیان بیش‌ترین میزان افزایش اخیر در جست‌وجو درباره دعا و نیایش به مسیحیان به ویژه کاتولیک‌ها و پس از آن به مسلمانان تعلق دارد.

در مقابل آمار نشان می‌دهد که بودایی‌ها و هندوها چندان میزان جست‌وجوی خود درباره امور عبادی را در شرایط پیش‌آمده افزایش نداده‌اند.

به گفته پروفسور بنتزن این پژوهش البته دربرگیرنده بخشی از افراد مذهبی است؛ چراکه برای مثال افراد مسن‌تر کمتر با استفاده از اینترت آشنا هستند.

به عقیده بسیاری قرنطینه و عدم برگزاری اجتماعی مراسم مذهبی به‌ویژه در روزهای یکشنبه در بین مسیحیان باعث شده است که عبادت دیگر به زمان و مکان نشود و همین موضوع نیز یکی از عوامل افزایش میزان گرایش مردم برای جست‌وجوی اینترنتی درباره دعا و عبادت است.

 

مترجم: نفیسه نیک‌بخت

منبع تلگراف
مطالب مرتبط
منتشرشده: 3
  1. ایب من

    با سلام.
    مطلب بسیار جالبی هست و نشان‌دهنده اعتقاد انسان به خداوند در هنگامه‌ی تنگناهای زندگی است که در قران هم بارها مورد اشاره قرار گرفته.

    اما این نوع پیام‌ها که اِخباری و مخصوصا از نوع آماری هستن، لازمه منبعشون هم درج بشه تا خواننده با اطمینان بیشتری مطلب رو به اشتراک بذاره. پس خواهشا منبعشو لطف کنید.

    1. تحریریه دین‌آنلاین

      با سلام منبع این مطلب از سایت تلگراف است که در ذیل خبر درج شده است:
      https://www.telegraph.co.uk/global-health/climate-and-people/pandemic-prompts-surge-interest-prayer-google-data-show/

      1. ایب من

        سپاسگزارم. حالا با خیال راحت به اشتراک میذارم.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.