پاپ فرانسیس: خدا در تاریک‌ترین لحظات در انتظار ماست

شهر واتیکان , 10 ژوئن 2020 , ساعت: 04:30

پاپ فرانسیس در کتابخانه کاخ رسالتی به همهٔ مخاطبان خود گفت: خداوند در تاریک‌ترین لحظات در انتظار ما است و آماده است تا ما را متحول کند.

پاپ فرانسیس در بازخوانی مبارزه یعقوب با یک فرشته در کتاب پیدایش، گفت: این بخش از کتاب مقدس بصیرت و بینش به دعا را توصیه می‌کند.
پاپ گفت: باید همه ما یک قرار ملاقات در شب باخدا داشته باشیم، در شب زندگی‌مان، در بسیاری از شب‌های زندگی‌مان، لحظات تاریک و سیاه، لحظات گناه، لحظات سردرگمی. همیشه یک قرار ملاقات باخدا وجود دارد. او ما را شگفت‌زده خواهد کرد هنگامی‌که ما انتظار آن را نداریم، هنگامی‌که حقیقتاً خودمان را تنها می‌یابیم.
پاپ افزود: در این لحظه از آزمایش الهی ما از فقر و نیاز خود به درگاه خدا آگاه می‌شویم. اما هیچ دلیلی برای ترس نیست؛ چراکه در آن لحظه خدا یک نام جدید به ما می‌دهد, که شامل معنای تمام زندگی ما است.
رهبر کلیسای کاتولیک گفت: او قلب ما را دگرگون خواهد کرد و به ما رحمت و برکتی را می‌دهد که ذخیره‌شده برای کسانی که به خودشان اجازه می‌دهند تا توسط او (پروردگار) تغییر یابند.
وی گفت: این‌یک قرار عاشقانه است تا به خودمان اجازه دهیم که توسط خدا تغییر کنیم. او می‌داند چگونه این کار را انجام دهد، زیرا او همهٔ ما را می‌شناسد. هر یک از ما می‌تواند بگوید: پروردگارا، تو مرا می‌شناسی. پروردگارا، مرا می‌شناسی. مرا عوض کن، مرا تغییر بده.
پاپ در کتابخانه کاخ رسالتی سخنرانی می‌کرد، جایی که او از زمان شیوع بیماری کرونا ویروس در مارس، برای سخنرانی با مخاطبان عام خود انتخاب کرده است.
وی در ادامه سخنان خود در رابطه با مبانی مسیحیت و چگونگی دعا پرداخت و بر زندگی یعقوب پسر اسحاق و نوه ابراهیم اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد که یعقوب با برادرش عیسو رابطه سختی داشت.
وی گفت: از اوان کودکی رقابت بین آن دو وجود داشت و هرگز بعداً برطرف نشد. یعقوب پسر دوم است – آنها دوقلو بودند – اما با فریبکاری او موفق شد نعمت و حق پسر ارشد بودن را از پدرش اسحاق به دست آورد. این تنها اولین بخش از سلسله اقداماتی است که این مرد بی‌پروا انجام می‌دهد.
پاپ گفت: بعدازاینکه یعقوب مجبور به فرار شد، او تبدیل به یک مرد خودساخته موفق شد که در تجارت سرآمد بود و با زنی که دوستش داشت ازدواج کرد. اما یک روز او ندائی برای بازگشت به خانه احساس کرد، جایی که برادرش عیسو در انتظار او بود. او سفری طولانی را با کاروانی از مردم و چهارپایان انجام داد و برای استراحت در کنار رودخانه در جابوک متوقف شد.
پاپ گفت: کتاب پیدایش در این قسمت یک مطلب به‌یادماندنی را به ما ارائه می‌دهد. به ما می‌گوید که یعقوب پس‌ازاینکه تمام قوم خود و همه چهارپایان – که بسیار زیاد بودند – را از رودخانه عبور داد، در ساحل دیگر رودخانه تنها ماند.
او با خودش فکر می‌کرد: فردا چه حوادثی منتظر اوست؟ نحوه برخورد برادرش عیسو با او چگونه خواهد بود؟ بعدازاینکه حق ارشدیت و رسالت را از او دزدید. ذهن یعقوب گردبادی از افکار می‌شود … و رو به تاریکی می‌رود، ناگهان غریبه‌ای او را می‌گیرد و شروع به جنگ با او می‌کند. تعالیم کتاب مقدس به ما می‌آموزد: و از این مطلب این‌چنین برمی‌آید که سنت معنوی کلیسا نماد دعا را به‌عنوان نبرد ایمان و به‌عنوان پیروزی ثبات قدم و استقامت برگزیده است.
پاپ خاطرنشان کرد که طبق کتاب پیدایش 32: 23-33 یعقوب در طول شب با غریبه جنگید و دست از مبارزه نکشید. و بااینکه در این نبرد پیروز شد، اما متحمل جراحت فلج‌کننده‌ای شده بود. کشتی‌گیر اسرارآمیز اظهار کرد که بعد از سربلندی در این امتحان الهی یعقوب به نام اسرائیل شناخته می‌شود. اما وقتی یعقوب نام غریبه را پرسید، غریبه آن را فاش نکرد، بلکه فقط او را برکت داد. پاپ فرانسیس توضیح داد: پس یعقوب دانست که باخدا ملاقات کرده است.
وی گفت: کشتی باخدا استعاره‌ای برای دعا است. در بعضی‌اوقات به دلیل احساس حضوری دوستانه و نزدیک یعقوب خود را قادر به گفتگو باخدا می‌بیند. اما در آن شب، به خاطر مبارزات طولانی‌اش که تقریباً او را تسلیم کرده بود، یعقوب تغییر کرد. او اسم خود را تغییر داد، شیوه زندگی خود را تغییر داد، شخصیت خود را تغییر داد. او توانسته بود تغییر کند.
وی گفت: لحظاتی در زندگی انسان پیش می‌آید که آدمی خود را تنها، مستأصل و بی‌پناه می‌یابد و عقل چاره‌جوی او دیگر به کارش نمی‌آید در این زمان خداوند می‌خواهد حقیقت اصلی‌اش را به او بازگو کند که او انسانی فانی و بی‌پناه است، یعقوب نیز در این مبارزه خود را مستأصل و بی‌پناه می‌دید. در این موقعیت یعقوب هیچ‌چیز دیگری جز ضعف و ناتوانی برای ارائه به خدا ندارد، هیچ‌چیز حتی گناهانش. اما این یعقوب است که نعمت را از جانب خدا دریافت می‌کند، و بااقتدار همراه با آن وارد سرزمین موعود می‌شود: آسیب‌دیده، زخمی، اما با قلبی جدید.
پاپ با جمع‌بندی تحولات روحی یعقوب گفت: یعقوب قبلاً مردی خودرأی بود و به زیرکی خود اعتماد داشت. او مردی بی‌بهره از فیض و رحمت الهی بود. او نمی‌دانست رحمت پروردگار یعنی چه. او فکر نمی‌کرد که نیازمند به رحمت الهی است. اما خداوند آنچه ازدست‌داده بود را به او برگرداند. خداوند به یعقوب فهماند که او موجودی محدود است، که او یک شخص گناهکار است و محتاج به رحمت و نجات پروردگار.
پاپ سخنرانی خود را با درخواستی برای پایان دادن به کار کودکان پایان داد. وی بابیان اینکه جمعه، 12 ژوئن، روز جهانی حمایت از کودکان کار است (قانونی وضع‌شده توسط سازمان بین‌المللی کار سازمان ملل در سال 2002)
گفت: پسران و دخترانی که مجبور به کاراند از کودکی خود محروم شده‌اند.
وی گفت: در شرایط اضطراری فعلی بهداشت در جهان، بسیاری از کودکان و نوجوانان مجبور به شغل‌هایی هستند که متناسب با سن آنها نیست و به خانواده‌های خود در شرایط فقر شدید کمک می‌کنند. در بسیاری از این موارد برده‌داری و حبس نیز دیده می‌شود که منجر به آزار جسم و روح کودکان می‌شود.
وی ادامه داد: من از همهٔ خیرین می‌خواهم که برای حمایت از کودکان کار، تمام توان خود را به‌کارگیرند، و شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده در جوامع را پر کنند.
کودکان آینده خانواده بشریت هستند. این وظیفه ماست که رشد، سلامتی و آرامش آنها را تقویت کنیم.

منبع catholicnewsagency.com
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.