دمشق در فکر «آتروپین» و واشنگتن در اندیشه «کروز»

در حالی که آمریکا همه وقت این روزهای خود را به برنامه ریزی برای پرتاب موشک های کروز به سوریه می گذراند،دمشق در فکر تهیه تنها داروی مقابله با آثارشیمیایی یعنی «آتروپین» است.

حملات شیمیایی هفته گذشته در دمشق که اکنون بهانه ای در دست غرب برای حمله به سوریه شده موجب بروز اختلالات فراوانی برای افرادی شده است که در معرض این حملات قرار گرفته اند.

در حال حاضر بازرسان سازمان ملل در تلاش هستند تا ببیند آیا بر اساس ادعای آمریکا و غرب،این سلاح های شیمیایی از سوی دولت اسد مورد استفاده قرار گرفته یا گروه های دیگری مسئول حملات شیمیایی هستند.

اما برای پزشکان این که چه کسی از گازهای شیمیایی استفاده کرده حائز اهمیت نیست بلکه آنچه مهم است این است که آنها چگونه می توانند قربانیان را مداوا کنند.

یکی از مهمترین آثار گازهای شیمیایی بر بدن انسان،مختل کردن عملکرد سیستم عصبی است که ساده ترین راه درمان آن استفاده از داروی ضد اسپاسم «آتروپین» است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از وضعیت این روزهای بیمارستان های سوریه می نویسد که مملو از مجروحان صدمه دیده با گازهای شیمیایی هستند.

بر اساس این گزارش،هزاران بیمار و سوری در حال مرگ پس از اولین حملات موشکی به سوی بیمارستان های حومه دمشق هجوم آوردند؛بینایی بسیاری از آنها دچار مشکل شده و به سختی نفس می کشیدند.

اولین کاری که پزشکان در مورد این بیماران انجام دادند تزریق «آتروپین» به آنها بود به امید آنکه آسیب های وارد شده به سیستم عصبی آنها التیام پیدا کند.

اما تعداد مجروحان شیمیایی آنقدر زیاد بود که در همان ساعت های اولیه،این دارو به پایان رسید.

آتروپین یک دارویی است که سازمان بهداشت جهانی آن را در لیست داروهای ضروری یعنی داروهایی قرا داده است که پایه و اساس مداواهای پزشکی هستند.

گازهای شیمیای موجب قطع ارتباط عصب با اعضای بدن می شوند و کهر آتروپین این است که این ارتباط را برقرار می کند.

این دارو موجب می شود تا حالت تشنج،تاری بینایی و به سختی نفس کشیدن که از نشانه های اصلی بیماری حاصل از استنشاق گازهای شیمیایی است ،برطرف شوند.بشر مدت های مدیدی است که از قدرت آتروپین در درمان بیماری ها مطلع شده است.

امروزه این دارو در موارد مختلف از جمله قبل از بیهوشی،در طول عمل جراحی قلب،عمل چشم و دیگر موارد به کار برده می شود.

اما با وجود اینکه این دارو دارای کاربردهای بسیار زیاد است میزان تولید ان بسیار کم است.

 در حالی که آنتروپین در لیست داروهای کمیاب قرار دارد موشک های کروز برای حمله به مردم سوریه آماده آتش می شوند.حالا با تمام شدن این دارو در سوریه معلوم نیست چه بلایی بر سر شهروندان بی گناهی می آید که هدف حملات شیمیایی تروریست ها قرار گرفته اند. 
در حالی که آمریکا همه وقت این روزهای خود را به برنامه ریزی برای پرتاب موشک های کروز به سوریه می گذراند،دمشق در فکر تهیه تنها داروی مقابله با آثارشیمیایی یعنی «آتروپین» است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.