آیا ایمان برای ما در شرایط ویروس کرونا کفایت می‌کند؟

این هفته مسیحیان در خیابان گرد هم جمع نمی‌شوند تا جشن بگیرند و مراسم شستن پاها در پنجشنبه مقدس انجام نخواهد شد و مراسم نیایش جمعه به صورت آنلاین ضبط می‌شود. برای یهودی‌ها مراسم عید پاک بدون حضور فیزیکی دینداران در کنیسه برگزار می‌شود و نماز جمعه نیز در این هفته در مساجد اقامه نخواهد شد.

به نظر می‌رسد که ویروس کرونا بیش از آنکه یک تهدید و بحران بهداشتی باشد، یک تهدید و بحران برای گروه‌های دینی است. از باپتیست‌ها تا بودایی‌ها همه مشاهده کرده‌اند که چگونه کرونا گردهمایی‌ها و برگزاری آیین‌ها مذهبی را با مشکل مواجه کرده است. بنابراین چنین وضعیتی می‌تواند تأثیر عمیقی بر گروه‌های دینی بگذارد.

این شرایط برای برخی مانند تستی است که از آن عبور خواهند کرد و ایمانشان قوی‌تر خواهد شد. برخی گروه‌های دیگر که بسیار وابسته به برگزاری آیین‌های دینی هستند، در مقابل شرایط موجود به ویروس کرونا مظنون هستند و حاضرند به خود و دیگران آسیب وارد کنند، اما همچنان به برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی ادامه می‌دهند.

اما این نکته اهمیت دارد که فقط آیین‌های مذهبی و عبادات معیارهای سنجش ایمان نیستند. اگرچه ویروس کرونا مجامع مذهبی را با نوعی عدم تعادل مواجه کرده است، اما نباید باعث عدم توجه انسان‌ها به انسانیت باشد.

همچنین نوع پاسخ مردم به وضع موجود فقط آزمایش انسانیت نیست بلکه آزمایش میزان توانایی آنها برای تطابق دادن ایمان خود با شرایطی است که ممکن است بر خلاف خواسته انسان‌ها پیش بیاید.

این یک آزامایش است. پایداری ادیان نه به وسیله خدا یا افراد و نیروهای معنوی که مورد پرستش قرار می‌گیرند، بلکه توسط مردمی است که به آن اعتقاد دارند محقق می‌شود.

مترجم: نفیسه نیک بخت

منبع: رلیجن نیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.