انتقال اتاق عملیات علیه اخوان از ابوظبی به ریاض

پس از کودتای نظامیان مصری در ۳/۷/۲۰۱۳، رهبری ستاد فرماندهی و اتاق‌های عملیاتی کودتا به ریاض منتقل شد و «بندر بن سلطان» شخصاً فرماندهی این ستاد را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عربستان، پس از پیروزی جنبش اخوان‌المسلمین و حزب آزادی و عدالت در مصر و پیروزی «محمد مرسی» به عنوان ریاست جمهوری، اتاق عملیات علیه این جنبش مصری در ابوظبی تشکیل و به حمایت مالی، رسانه‌ای و تشکیلاتی از مخالفان محمد مرسی پرداخت.

 

2 سرتیپ اطلاعاتی امارات و عربستان مدیر اتاق عملیات

 

رهبری این اتاق عملیات را سرتیپ «محمد طارق» از سازمان اطلاعاتی امارات متحده عربی و سرتیپ «ترکی احمد» از سوی عربستان سعودی و تعداد محدودی از افسران اطلاعاتی بحرین و معارضان حاکمیت جدید مصر را تشکیل می‌دادند.

 

این ستاد فرماندهی به غیر از به خیابان آوردن مردم در مصر و مخالفت‌های مدنی به رایزنی با کشورهای اروپایی و به خصوص آمریکا هم می‌پرداخت، حتی به روسیه هم سفر داشتند که روس‌ها استقبال گرمی از آنها نداشتند.

 

انتقال مقر فرماندهی به ریاض بعد از کودتای نظامی در مصر

 

پس از کودتای نظامیان مصری در 3/7/2013 رهبری این ستاد فرماندهی و اتاق‌های عملیاتی به ریاض منتقل شد و «بندر بن سلطان» شخصاً فرماندهی این ستاد را عهده‌دار شد و بلافاصله پل هوایی بین ریاض و قاهره برقرار شد.

 

انتقال پول، تجهیزات ضد شورش و وسایل مدرن شنود به قاهره

 

طی این مدت عربستان تاکنون یک میلیارد و سیصد میلیون دلار و امارات نهصد و پنجاه میلیون دلار تحت پوشش کمک های انسان دوستانه به قاهره منتقل نموده اند.

 

از دیگر اقلام انتقال یافته تجهیزات ضد شورش، وسایل و تجهیزات مدرن شنود، و افسران مشاور در امور ضد تروریستی و ضد شورش به مصر بوده است.

 

انتقال تجهیزات با پرواز‌های شماره 650 و 648 هواپیمایی عربستان

 

تعدادی از هواپیماهای باربری عربستان اقدام به انتقال محموله‌ها نموده اند و قسمتی دیگر را با پرواز مستقیم به شماره های 650 و 648 در روزهای 18 و 19/8/2013 منتقل کرده‌اند، در این پروازها مسافر چندانی وجود نداشته و پرواز این هواپیماهای مسافری بیشتر جنبه پوشش داشته است.

 

«عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، در راستای حمایت علنی از کودتای نظامی مصر در تاریخ 16/8/2013 در یک سخنرانی تلویزیونی که از شبکه دولتی الاخباریه پخش شد، کشورهای عربی را برای مقابله با آن چه که «تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن» مصر عنوان کرد، فراخواند.

 

وی گفت: عربستان سعودی در کنار برادران مصری علیه تروریسم، گمراهی و فتنه و کسانی که برای مداخله در امور داخلی این کشور تلاش می‌کنند، ایستاده و می‌ایستد، بازداشتن کسانی که در مصر مداخله و مردم این کشور را گمراه می‌کنند یک حق شرعی است.

 

همچنین «سعود الفیصل» وزیر خارجه سعودی در اقدامی مشابه گفته است: به همه تاکید می کنم که عربستان همواره در کنار مصر بوده و خواهد بود و کشورهای عربی به هیچ وجه راضی نخواهند شد که جامعه بین المللی با سرنوشت این کشور بازی کند یا امنیت و ثبات آن را برهم بزند، امیدوارم که جامعه بین‌المللی به محتوای پیام شاه سعودی مبنی بر اینکه عربستان جدی است و در کمک به ملت مصر برای برقراری امنیت و ثباتش سستی به خرج نخواهد داد، دقت و توجه کند.

 

وی افزود: ما در ارتباط با کسانی که از توقف کمک‌های خود به مصر سخن گفته یا به توقف تلویحی آن اشاره می‌کنند، باید بگویم که امت عربی و اسلامی با نیروها و امکاناتش ثروتمند است و هرگز در کمک به مصر تاخیر نخواهد کرد زیرا سرنوشت و هدف ما واحد است.
پس از کودتای نظامیان مصری در ۳/۷/۲۰۱۳، رهبری ستاد فرماندهی و اتاق‌های عملیاتی کودتا به ریاض منتقل شد و «بندر بن سلطان» شخصاً فرماندهی این ستاد را بر عهده گرفت.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.