آیت الله هاشمی رفسنجانی: مردم باید در مسائل درمانی احساس امنیت کنند/ سیاستهای نظام سلامت منتظر ابلاغ رهبری

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسمی که عصر پنج شنبه به مناسبت روز پزشک در تالار اجتماعات وزارت کشور برگزار شد، به دغدغه های کمتر توجه شده در عرصه نظام سلامت اشاره کردند.

 

به گزارش خبرنگار خبر مهر، ایشان در این همایش بیان کردند: متاسفانه وضعیت به گونه ای شده است که مردم دعا می کنند پایشان به بیمارستان ها باز نشود، چون گاهی هزینه های درمانی زندگی شان را مختل می کند.

ایشان افزودند: من دوای این درد را همکاری بیشتر بخش دولتی و خصوصی می دانم که امیدوارم با حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت و دکتر زالی در سازمان نظام پزشکی این امر مهم محقق شود.

بیمه همگانی درمان مشکلات بهداشتی و درمانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایجاد بیمه همگانی و کامل و قطع رابطه مالی پزشک و بیمار در پوشش این بیمه را راهکار درمان مشکلات درمانی مردم دانستند و گفتند: بحث گرانی تعرفه ها نیز از این طریق مرتفع خواهد شد، بیمه ها یک سازمان اقتصادی هستند و خودشان را باید با هزینه ها منطبق کنند.

ایشان ادامه دادند: البته اصل اینست که کل زندگی افراد جامعه تحت پوشش بیمه باشد ولی در هر حال اکنون بیمه درمانی مردم اولویت است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزودند: قانون بیمه جامع تامین اجتماعی در دوره ریاست جمهوری من آماده و به مجلس ارائه شد ولی متاسفانه با پایان آن دوره برگشت خورد و هنوز هم اجرا نشده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشتند: امیدواریم دولت تدبیر و امید این بیمه را به سرانجام برساند، زیرا تغذیه، تحصیل و بهداشت و درمان مردم از ضرورت های اولیه زندگی مردم است.

وی بر لزوم ایجاد بیمه تامین اجتماعی افراد از روز نخست تولد تا پایان عمر تاکید کردند و گفتند: حتی بحث شغل و بیکاری نیز در این بیمه باید لحاظ شود. اگر بیمه جامع باشد مشکلات کمبود تحت ها و سایر کمبودها در حوزه بهداشت و درمان و یا گران بودن تعرفه های درمانی نیز به وجود نخواهد آمد.

اخلاق پزشکی را تبدیل به ایمان و در جامعه پزشکی نهادینه کنید

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بحثِ اخلاق تا تبدیل شدن به خلق و خوی افراد راه درازی در پیش دارد، گفتند: امیدوارم در دوره جدید نظام پزشکی بحثِ اخلاق پزشکی آنچنان ایجاد شود که در پایان دوره، منتخبان آن به عنوان یک سند افتخار به آن مباهات کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تبدیل شدن اخلاق به یک باور و ایمان را مستلزم زمان دانستند و ادامه دادند: به همه پزشکان و جامعه پزشکی توصیه می کنم اخلاق را مراعات کرده و سرمایۀ کاری خود قرار دهند.

ایشان سوگند پزشکی را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: نخستین بار که این سوگند را شنیدم تحت تاثیر آن قرار گرفتم، در این سوگند نکات اخلاقی زیادی وجود دارد.

قوانین سازمان نظام پزشکی دمکراتیک است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سازمان نظام پزشکی را سازمانی با سابقه طولانی و ایجاد شده در دوره پهلوی دوم اعلام کردند و ضمن برشمردن قوانین آن به عنوان قوانین دمکراتیک، گفتند: حتی ما در دوران مبارزه نیز از ایجاد این سازمان دفاع کرده و ایجاد آن را در جهت مطالبات مردم قلمداد می کردیم.

ایشان با اظهار تاسف از تعویق افتادن تنفیذ حکم رییس کلی سازمان نظام پزشکی در این دوره، افزودند: انتخابات سازمان نظام پزشکی کاملاً دمکراتیک است و این سازمان سرمایه بزرگ مردم محسوب می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با قرائت آیه 216 سوره بقره «عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم» ببان داشتند: البته شاید خواست خدا این بود که این تنفیذ در دولت تدبیر و امید و توسط آقای روحانی انجام شود.

دکتر هاشمی سالهاست پزشک چشم من است

ایشان با اعلام اینکه دکتر هاشمی، وزیر بهداشت از جهادگران باسابقه کشور و از آچار فرانسه های جنگ بود، ادامه دادند: ایشان متخصص چشم هستند و چشم خود من سالهاست تحت نظر ایشان قرار دارد و از همان دوره مبارزه که شماره یک بود، تاکنون با نظارت ایشان در همان شماره یک باقی مانده است.

ایشان گفتند: کارهای ایشان در حوزه بهداشت و درمان را خوب می دانم و با شرایطی که پیش آمده است وضعیت نظام سلامت رو به پیشرفت خواهد بود.

مردم پای نظام، ولایت و اسلام ایستاده اند

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مردم پای نظام، ولایت و اسلام ایستاده اند، فرمودند: وضعیت کنونی وضعیت جدید در دهه اخیر کشور است. مردم به هر دلیلی از اوضاعی که داشتند خسته شدند و خودشان هم با حضور در پای صندوق های رأی مساله را حل کردند.

ایشان افزودند: ما کاری نکردیم، تمام کار من حضور در همین وزارت کشور برای ثبت نام بود ولی به تعبیر مردمی که از اقصی نقاط کشور، همان روز به من پیام دادند این اقدام صوراسرافیلی در جامعه ایجاد کرد.

ایشان بیان داشتند: من هیچ تبلیغی برای خودم نکردم و حتی بعد از ثبت نام مصاحبه ای هم نداشتم و فقط گفتم برای خدمت آمده ام و مردم به تشخیص خودشان عمل کردند.

آیت الله هاشمی افزودند: خود مردم هم باید قدر این موقعیت را بدانند چرا که هزینه ای جز حضور در پای صندوق های رأی برای این دستاورد بزرگ به کسی تحمیل نشد در حالی که این اتفاق در سایر کشورها شاید منجر به خونریزی های زیادی می شد.

ایشان به نقش رهبری انقلاب در ایجاد این وضعیت اشاره کردند و گفتند: رهبر انقلاب با اعلام حق الناس بودن رأی مردم نقش تعیین کننده ای ایفا کردند که امیدواریم در همه انتخابات آینده نیز رأی مردم چنین تلقی شود. 

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفتند: شرایط امنیتی که ایجاد شده بود حتی مردمی که مشکل مالی برای زندگی نداشتند را با تلخکامی مواجه کرد.

ایشان با اشاره به اینکه نخبگان و پزشکان ایرانی زیادی نیز در خارج از کشور به سر می برند آرزو کردند لایۀ ضخیمی که بین آنها و مردم کشورشان ایجاد شده است از بین برود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید قدر این مردم را دانست از مردم نیز خواستند که قدر دستاوردهای خود را بدانند و در جهت حفظ و توسعۀ آن تلاش کنند.

سیاستهای نظام سلامت منتظر ابلاغ رهبری

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سیاستهای تدوین شده در مجمع در خصوص بحث سلامت، توضیح دادند: سیاستهای بسیار خوبی دراین بخش تدوین شده که منتظر ابلاغ رهبری است و آقای دکتر ولایتی می توانند پیگیری های لازم برای ابلاغ این سیاستها را انجام دهند.

وی افزودند: این سیاست ها سند جامعی است برای ارتقای پزشکی در جنبه های مختلف مادی، معنوی، علمی و عملی و مجموعه ای از نیازهای امروز پزشکی در این سیاست ها گنجانده شده است.

هاشمی رفسنجانی در پایان برای مسئولان بهداشت و درمان کشور و سازمان نظام پزشکی در پیشبرد امور مردم آرزوی موفقیت کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنانش با گرامیداشت سالروز تولد ابن سینا به بیان تاریخچه ای مفصل از زندگی شیخ الرئیس ابوعلی سینا و ذکر مناقب وی پرداختند و گفتند: ابن سینا نابغه ای متفاوت از سایر نوابغ بود و آثار او در جنبه های پزشکی و فلسفه قرنها زینت بخش محافل علمی جهان بود.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسمی که عصر پنج شنبه به مناسبت روز پزشک در تالار اجتماعات وزارت کشور برگزار شد، به دغدغه های کمتر توجه شده در عرصه نظام سلامت اشاره کردند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.