درباره محمد زهرایی؛ مدیر تازه درگذشته نشر کارنامه

باید قدر کتاب خوش‌چاپ و بی‌غلط و زیبا و نفیس و خواندنی را بدانی تا خبر مرگ محمد زهرایی، مدیر نشر کارنامه، آه از نهادت بلند کند. نشر کارنامه، یکی از چند ناشر مهم، حرفه‌ای و شایستۀ ایران در نیم‌قرن گذشته است. همۀ نویسندگان نامی و بزرگ ایران، آرزو داشتند دست‌کم یکی از کتاب‌هایشان از زیر دست زهرایی بیرون بیاید.

نشر حرفه‌ای در ایران بدترین دوران خود را می‌‌گذراند. ناشر به معنای خادم کتاب، بسیار نایاب است. بیشتر، با کتاب تجارت می‌کنند و آن را وسیله‌ای برای پیشرفت مالی و شغلی یا حزبی خود می‌دانند، تا راهی برای خدمت به فکر و فرهنگ. اما زهرایی با راه‌اندازی «نشر کارنامه» نشان داد که می‌توان هم ناشر بود و هم شریف و کتاب‌دوست و کتاب‌شناس. مراحل چاپ کتاب در نشر کارنامه، تقریبا باورنکردنی است.

فقط مرحلۀ غلط‌گیری اثر، گاهی بیش از یک سال طول می‌کشد. زهرایی چندین غلط‌گیر حرفه‌ای را مأمور می‌کرد تا کتابی‌ را غلط‌گیری کنند. یکی از این غلط‌گیرها باید کتاب را از آخر به اول می‌خواند؛ تا ذهنش درگیر معنای جمله نشود.

خواندن کلمه به کلمۀ صفحه، از پایین به بالا، مانع شکل‌گیری معنا در ذهن غلط‌گیر می‌شود و بی‌معنایی، تمرکز او را بر کلمه بیشتر می‌کند. زهرایی از هیچ هزینه‌ای برای چاپ بهتر و زیباتر کتاب دریغ نمی‌کرد. سال‌ها پیش هزینه‌ای هنگفت، صرف تهیۀ نرم‌افزاری برای صفحه‌آرایی کرد؛ در حالی که هیچ ناشری حاضر نیست با وجود زرنگار و ورد، برای صفحه‌آرایی بهتر، دست به تولید نرم‌افزار ویژه بزند. کتاب در نشر کارنامه، عزیز و محترم است و باید بدون عیب و نقص و نازیبایی به دنیا بیاید. زهرایی، در میان ناشران، مانند آرش در میان شکارچیان بود. آنچه در توان داشت در چلۀ نشر گذاشت و درگذشت.

به نقل از وبلاگ شخصی
باید قدر کتاب خوش‌چاپ و بی‌غلط و زیبا و نفیس و خواندنی را بدانی تا خبر مرگ محمد زهرایی، مدیر نشر کارنامه، آه از نهادت بلند کند. نشر کارنامه، یکی از چند ناشر مهم، حرفه‌ای و شایستۀ ایران در نیم‌قرن گذشته است. همۀ نویسندگان نامی و بزرگ ایران، آرزو داشتند دست‌کم یکی از کتاب‌هایشان از زیر دست زهرایی بیرون بیاید.رضابابایی

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.