شماره‌گذاری اقلیت‌های دینی در ترکیه

بر اساس گزارشی که اخیراً در برخی مطبوعات ترکیه بازتاب یافته، دولت ترکیه به هریک از شهروندان غیرمسلمان این کشور یک شماره اختصاص داده که با آن شناسایی می‌شوند.

 

به نوشته روزنامه «تودی زمان»، هفته گذشته و در جریان پاسخ رسمی وزارت آموزش و پرورش ترکیه به یک استفساریه، مشخص شد که اقلیت‌های غیرمسلمان در این کشور بر اساس نژاد و قومیت خود کنترل می‌شوند و برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌شود. علاوه بر این، بر اساس رویه‌ای که پیشینه آن به زمان تأسیس جمهوری ترکیه بازمی‌گردد، به هریک از قومیت‌ها یک شماره اختصاص داده می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، از سال 1923، به ارمنی‌ها، یونانی‌ها و یهودی‌ها یک کد اختصاص داده شده و در مکاتبات بین نهادهای حکومتی، از این کد استفاده می‌شود. در این راستا، برای یونانی‌ها، ارمنی‌ها و یهودی‌ها، به ترتیب از کدهای 1، 2 و 3 استفاده می‌شود.

 

پرونده‌های تشکیل شده برای شهروندان اقلیت، به طور معمول در دفاتر آمار و سرشماری نگه‌داری می‌شود و تنها در صورت ارائه درخواستی رسمی از سوی نهادهای دولتی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

وزارت کشور ترکیه در پاسخ به استفساریه‌ای در این زمینه، ضمن تأیید ماجرا اعلام کرده «کدهای اجدادی»، از زمان امپراتوری عثمانی وجود داشته و به صورت موردی در اختیار وزارت آموزش و پرورش گذاشته می‌شود.

 

وزارت کشور ترکیه ضمن دفاع از این اقدام، مدعی شده مورد استفاده این کدها، تنها برای «مقاصد مربوط به وزارت آموزش و پرورش» است، زیرا بر اساس معاهده بوزان در سال 1923، این سه اقلیت از حق تأسیس مدارس مخصوص به خود برخوردارند.

 

تودی زمان می‌نویسد واکنش‌ها به این افشاگری بسیار شدید بوده و سازمان‌های غیردولتی و روشنفکران به شدت این رویه را محکوم کرده‌اند. با این حال، حتی یک مقام دولتی نیز حاضر نشده در محکومیت این ماجرا سخنی بگوید. در این میان، برخی دیگر از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که سیستم کدگذاری تنها برای سه اقلیت مذکور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در این سیستم، در گذشته برای سریانی‌ها از عدد 4 و برای بقیه قومیت‌ها از عدد 5 استفاده می‌شده است.

 
بر اساس گزارشی که اخیراً در برخی مطبوعات ترکیه بازتاب یافته، دولت ترکیه به هریک از شهروندان غیرمسلمان این کشور یک شماره اختصاص داده که با آن شناسایی می‌شوند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.