نماز جمعه پردیسان قم؛ دو نماز جمعه زیر آسمان یک شهر

چندی پیش، معاون گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کل کشور، در گفتگو با خبرگزاری مهر، از برگزاری نماز جمعه در مسجد خاتم الانبیا شهرک پردیسان قم خبر داد.

حجت الاسلام سید احمد تقوی در توضیح برگزاری دومین نماز جمعه در شهر قم اظهار داشته است: پس از تقاضاهای مکرر اهالی منطقه پردیسان استان قم برای برگزاری نماز جمعه مستقل در این شهرک و به دلیل مسافت برگزاری نماز جمعه شهر قم با این منطقه، طی موافقتی که از سوی شورای سیاست‌گذاری ائم جمعه مرکز انجام شد، پس از این نماز جمعه مستقل در مسجد خاتم الانبیا شهرک پردیسان برگزار می‌شود.

 

آن گاه در ادامه، وی بیان داشته است: اولین نماز جمعه در شهرک پردیسان، همزمان با اولین جمعه ماه مبارک رمضان به امامت حجت الاسلام حبیب الله غفوری اقامه و مراسم معارفه وی نیز ساعت دوازده روز جمعه در همین مسجد برگزار می‌شود.

 

به گزارش دین آنلاین، در نماز جمعهٔ اهل تشیع، نمی‌توان نماز جمعهٔ دوم را در محدودهٔ نماز جمعه‌ای که خوانده می‌شود، بجا آورد. دلیل آن را هم این گفته اند که به دلیل اهمیت باشکوه برگزار کردن نماز جمعه، اگر قرار باشد در یک شهر یا در یک محله چندین نماز جمعه برگزار شود تفرقه و پراکندگی صورت می‌گیرد و زمینهٔ وحدت و عظمت مسلمین از بین می‌رود. بنابر این، بین دو نماز جمعه، حداقل باید یک فرسخ فاصله باشد و در غیر این صورت نماز جمعه ای که دیرتر شروع شده باطل است.

 

بنابر این با توجه به وجود فاصله بیش از ده کیلومتر از محل برگزاری نماز جمعه قم تا شهرک پردیسان، نمی‌توان برگزاری همزمان این دو نماز جمعه را از نظر فقهی غلط دانست اما اگر این مسئله در قم رواست چرا در مشهد، تهران، اصفهان، تبریز و دیگر کلان شهرها مؤمنان نمی توانند چنین ابتکاری ورزند؟

 

افزون بر این، باید دید آیا اصل برگزاری دو نماز جمعه در یک شهر فارغ از صحت فقهی، مسئله ای ممدوح است و آیا به صرف وجود تقاضاهای مردمی شایسته است که از شوکت یک نماز جمعه مرکزی فروکاست؟

 

استفتا و پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای که در زیر می‌آید نشان می‌دهد بزرگان چندان از این اتفاق خشنود نیستند. پاسخ مقام معظم رهبری که در زیر آمده، نمونه‌ای از نظرات مراجع و فقهای بزرگ است:

س 610: آیا اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگرى نزدیک محل اقامه نماز جمعه جایز است؟

ج: این کار فى‌نفسه اشکال ندارد و موجب برائت ذمّه مکلّف از فریضه ظهر جمعه می شود، زیرا در عصر حاضر، نماز جمعه واجب تخییرى است، ولى با توجه به اینکه اقامه نماز جماعت ظهر در روز جمعه در مکانى نزدیک محل اقامه نماز جمعه باعث تفرقه صفوف مؤمنین مى‏شود و چه بسا در نظر مردم بى‏احترامى و اهانت به امام جمعه و کاشف از بى‌اعتنایى به نماز جمعه است، بنا بر این سزاوار است که مؤمنین اقدام به انجام آن نکنند، و حتى در صورتى که مستلزم مفاسد و حرام باشد، واجب است از اقامه آن اجتناب کنند.

 

چندی پیش، معاون گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کل کشور، در گفتگو با خبرگزاری مهر، از برگزاری نماز جمعه در مسجد خاتم الانبیا شهرک پردیسان قم خبر داد.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. افشین

    خب اگر این کار خوب است چرا در مشهد و تهران این کار رو نمی کنند؟

  2. حسن

    حرف حق رو آقا فرمودند…

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.