کتاب‌های علوی به سفارش چهره‌ها

در این شب‌های پر قدر، لزومِ شناختِ قدرمردی به نامِ علی (ع) بر همگان واجب می‌نماید. آن‌چه در پی‌ می‌آید، کتبی است که می‌توانند رهنمونِ آن شناخت و دستگیره‌ای برای رسیدن به اندرونی‌های پنهانِ شخصیتِ آن بزرگوار باشند؛ آن هم به سفارشِ چهره‌هایی آشناچون:عمادافروغ،بهاالدین خرمشاهی،مصطفی رحماندوست،رضارهگذر،مصطفی مستور،عبالجبارکاکایی وعلی مودتی

 

 

مصطفی رحماندوست

مصطفی رحماندوستدو کتاب در کشور ما وجود دارد که چهره‌ای واقعی از مولا علی علیه السلام ارائه می‌کنند. یکی از این کتاب‌ها دوره سه جلدی «علی علیه السلام مکتب، وحدت، عدالت» است. این کتاب از دیدگاه جالبی به حضرت علی علیه السلام پرداخته. نگاه اجتماعی این کتاب به امام علی علیه السلام هنوز هم تازه و نو است. در واقع این کتاب به بخشی از نیازهای اجتماعی افراد پاسخ می‌دهد که همان رفتارهای حضرت علی علیه السلام را بیان می‌کند. کتاب دیگر «جاذبه و دافعه حضرت علی علیه السلام» شهید مطهری است که دید فلسفی خوبی نسبت به حضرت دارد.

 

 

 

علی مودتی

ارزنده‌ترین کتابی که می‌شود برای شناخت حضرت علی علیه السلام معرفی کرد «نهج‌البلاغه» است. همیشه برای شناخت یک نفر باید به آثار او مراجعه کرد. از این طریق می‌توان به شخصیت افراد پی برد. «نهج‌البلاغه» با تمام معانی والایی که دارد، نشان دهنده شخصیت بزرگ حضرت علی علیه السلام است. من خودم هم داستانی با عنوان «دلاویزترین» دارم که سعی کرده‌ام در آن تصویری از امام علی علیه السلام به خوانندگان بدهم.

 

مصطفی مستور

مصطفی مستوردر کتاب «بامداد اسلام» دکتر زرین‌کوب فصلی درباره حضرت علی علیه السلام هست که بارها آن را خوانده‌ام. یکی از دلایلی که موجب شد من به این فصل کتاب علاقه داشته باشم، واقع‌گرایانه بودن آن و پرهیز از افراط و تفریط نسبت به حضرت است. کتاب دیگری که در این زمینه وجود دارد کتاب شش جلدی «علی علیه السلام صدای عدالت انسانی» جرج سمعان جرداق است که متأسفانه این کتاب فعلاً در ایران چاپ نمی‌شود!

 

 

 

محمدرضاسرشار

محمدرضا سرشار

دو کتاب قبل از انقلاب منتشر شده که کارهای بسیار خوبی هستند، یک مجموعه 9جلدی از عبدالفتاح عبدالمقصود نوینسده مصری که جلد اول آن را آیت‌الله طالقانی ترجمه کرده و سید محمدمهدی جعفری مترجم بقیه جلدهایش بوده.کتاب دیگری هم از نویسنده مسیحی اهل لبنان به نام سلیمان کتانی با عنوان «امام علی علیه السلام مشعلی و دژی» منتشر شده که این هم کار خوبی است.

 

 

عماد افروغ

عماد افروغجامع‌ترین کتابی که برای معرفی حضرت علی علیه السلام وجود دارد «نهج‌البلاغه است که به خوبی حضرت را معرفی می‌کند. من به طور خاصّ نامه حضرت به مالک اشتر را می‌پسندم. «نهج‌البلاغه» منشور تمام عیار حکومتی است که حضرت علی علیه السلام به مالک داده تا به تمام حقوق انسان‌ها توجه می‌شود. امام علی علیه السلام را می‌توان از روی گفته‌ها، نامه‌ها، خطبه‌ها و جملات قصارش در «نهج البلاغه» شناخت. کتاب دیگری که  می‌توانم معرفی کنم جلد هفتم کتاب «الحیات» محمدرضا حکیمی است. این کتاب به طور اخص به جایگاه و کرامت انسان پرداخته که بخش قابل توجهی از آنها را سخنان حضرت علی علیه السلام تشکیل می‌دهد. خودم هم کتابی درباره عدالت حضرت علی علیه السلام دارم که یک ارزیابی تطبیقی است بین عدالت حضرت و دیگر بزرگان جهان. در این کتاب نتیجه گرفته‌ام که هیچکس عدالت حضرت را نداشته و ندارد.

 

 

 

 

بهاءالدین خرمشاهی

بهاءالدین خرمشاهی

در نوجوانی کتابی خواندم به نام «علی علیه السلام مرد نامتناهی» نوشته حسن صدر. از دید من این کتاب خوشخوان‌ترین کتابی است که برای معرفی امام علی علیه السلام وجود دارد. این کتاب حسّ و حال خوبی را برای من ایجاد کرد. کتاب دیگری که در مورد مولا علی علیه السلام وجود دارد «علی از زبان علی» است که مرحوم سید جعفر شهیدی نوشته. این کتاب از این نظر برای من حائز اهمیت است که مرحوم شهیدی، حضرت را با عبارات و گزاره‌هایی از خود حضرت در «نهج‌البلاغه» معرفی کرده.

 

عبدالجبار کاکائی

کاکائیشما را توصیه می‌کنم به خواندن «نهج‌البلاغه». مناسب‌ترین ترجمه برای خواندن آن ترجمه دکتر جعفر شهیدی است. این ترجمه، هم علمی و مستند است و هم نزدیک‌ترین کلام به کلام مولاست. قریحه دکتر شهیدی کم‌نظیر است و ترجمه‌اش از نهج‌البلاغه وزانت ادبی دارد و از ویژگی‌های آن، فاخر بودن کلمات آن است. در حوزه شعر هم جُنگ‌های متعددی جمع‌آوری شده؛ مثل علی‌نامه، آفتاب و… که بیشتر آنها توسط خود شاعران جمع‌آوری شده ولی این دفاتر پراکنده‌اند. من هم در کتاب‌هایم شعرهایی مثل «یا علی علیه السلام» و «مولا مثل کوه» دارم که شعری محاوره‌ای است و این کلام را از پدرم یاد گرفته‌ام؛ «از پدرم اسمشو یاد گرفتم / وقتی چشام به دنیا وا شد / هنوز تو قنداقه بودم / یا علی گفت و منو بغل گرفت و پا شد / تو عالم بچگی و سادگی / وقتی غمی دنیا مو تاریک می‌کرد / پدر می‌گفت یا علی و پا می‌شد».

 

 

 

(ماهنامه آیه، شماره 16)

 

 
در این شب‌های پر قدر، لزومِ شناختِ قدرمردی به نامِ علی (ع) بر همگان واجب می‌نماید. آن‌چه در پی‌ می‌آید، کتبی است که می‌توانند رهنمونِ آن شناخت و دستگیره‌ای برای رسیدن به اندرونی‌های پنهانِ شخصیتِ آن بزرگوار باشند؛ آن هم به سفارشِ چهره‌هایی آشناچون:عمادافروغ،بهاالدین خرمشاهی،مصطفی رحماندوست،رضارهگذر،مصطفی مستور،عبالجبارکاکایی وعلی مودتی

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.