«اعتدال و پیروزی» آیت الله هاشمی منتشر شد

در ادامه‌ی سیر انتشار سالانه‌ی خاطرات آیت‌الله هاشمی در قالب کتاب‌های خاطرات و کارنامه‌، خاطرات سال 69 ایشان در قالب کتابی با عنوان «اعتدال و پیروزی»، مجوز گرفت و منتشر شد

عماد هاشمی که کتاب اعتدال و پیروزی به اهتمام او آماده شده است، در توضیح این کتاب گفت: «سال 1369 سال مهمی است. اولین سالی است که جمهوری اسلامی در فقدان بنیانگذار کبیر نظام، طی مسیر می‌کند و با درایت و خردمندی مسئولین کشور، به پیروزی‌های چشمگیری در همه زمینه ها از جمله عرصه دیپلماسی بین المللی، اقتصاد داخلی، جذب سرمایه های خارجی، شکل‌گیری مناطق آزاد تجاری و عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نایل می‌شود.»

وی می افزاید: در پیش گرفتن سیاست اعتدال در همه زمینه‌ها و همگرایی کامل دولت با رهبری در سال 1369، تهران را به کانون ثبات و امنیت در منطقه تبدیل کرده و اثرات موفقیت‌های پی در پی، در همه زمینه‌ها، به خوبی در سطح جامعه ملموس است.

عماد هاشمی اضافه کرد: «در سال 1369 عراق به کویت حمله کرد و جنگ آمریکا با عراق اتفاق افتاد. دولت آقای هاشمی علیرغم تلاش تندروهای چپ و راست، سیاست اعتدال اتخاذ کرد و نقش موثر و مدبّرانه‌ای در شرایط بسیار متلاطم و بحرانی منطقه ایفا کرد. از طرف دیگر با دیپلماسی مذاکره، توانست صدام، حاکم خونخوار عراق را به زانو درآورد و او را مجاب به پذیرش قرارداد 1975 الجزایر نماید و راه را برای آزادی اسرا فراهم سازد، ضمن اینکه از پشتیبانی دول قدرتمند جهان، برای تاثیرگذاری بر دبیرکل سازمان ملل متحد و اعلام عراق به عنوان آغازکننده جنگ، که نقطه پیروزی برای هشت سال دفاع مقدس محسوب می شود، به نحو شایسته استفاده کند.»

وی با بیان اینکه بازخوانی تاریخ پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی، نسل جدید را با این توفیقات بزرگ بیشتر آشنا می سازد، تاکید کرد: « کتاب‌های خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از این جهت حائز اهمیت است که اولاً در همان مقطع زمانی، با همان حال و هوا نوشته شده است و ثانیاً توسط کسی نوشته شده که در مرکز تصمیم‌گیری‌های کلان نظام قرارداشته است.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است: « در سایه راهنمایی قرآن، به این نتیجه رسیدم که بعد از عقاید صحیح، محور رفتار درست انسان‌ها، ‌«اعتدال» است؛ همه ادیان آسمانی نیز جامعه را معتدل و دور از افراط و تفریط خواسته‌اند. ده‌ها آیه قرآن، شاهد این ادعاست. از همان سال‌های جوانی که با قرآن انس پیدا کردم، متوجه این مهم شده بودم؛ اما در دوران زندان، با دقتِ بیشتر و همه جانبه در قرآن، این برداشت در مغزم و وجودم ثبت شد. قرآن خواستار اعتدال در همه شئون زندگی، آفرینش، انسان، عقاید، احکام، معاشرت، تبلیغ، مصرف، انفاق، سیاست و قضاوت است. اسلام همه ابعاد و ارکان جامعه را معتدل می‌خواهد. انبیاء را معلم اعتدال و آنها را انسان‌هایی معتدل معرفی می‌کند. توفیقات نظام اجرایی کشور از جمله در سال 1369 که خاطرات و کارنامه آن سال اکنون پیش روی شماست، قطعاً ریشه در اعتدال دارد؛ اگر ضعف و یا شکستی هم دیده می‌شود، معلول خروج از اعتدال و بیرون رفتن از محورِ «خَیرالاُمور اوسطها» است. پیروزی در جنگ تحمیلی و امکان سازندگی که سرفصل این خاطرات است و نصرت الهی برای امت و ملت عزیزمان و شکست و مذلت متجاوزان هشت سال دفاع مقدس را با این محور تعریف می‌کنم و امیدوارم الگوی قابل توجهی برای جامعه و مدیران کشور باشد. »

منبع:انتخاب
در ادامه‌ی سیر انتشار سالانه‌ی خاطرات آیت‌الله هاشمی در قالب کتاب‌های خاطرات و کارنامه‌، خاطرات سال 69 ایشان در قالب کتابی با عنوان «اعتدال و پیروزی»، مجوز گرفت و منتشر شد

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. بنده خدا

    درود خدا بر هاشمی مرد بزرگ انقلاب ابران

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.