حرفه‌ای و مسلمان

 

مسعود اوزیل

در اولین روز ماه مبارک رمضان، در صفحه تویتر مسعوت اوزیل، ستاره آلمانی باشگاه رئال مادرید، ‌این عبارت نقش بسته بود:

Ramazan ayinizkutluun””  این بازیکن ترک تبار این گونه فرارسیدن این ماه سرشار از خیر و برکت را به تمام مسلمانان جهان تبریک گفته بود. اوزیل در تمام این سال‌ها که در سطح اول فوتبال جهان بازی کرده، نشان داده یک مسلمان واقعی است.عکس‌های بیشماری از او یافت می‌شود که قبل از ورود به زمین مسابقه در حال دعا کردن است. اوزیل در مورد این لحظه‌ها می‌گوید: «حالا تمام بازیکنان رئال مادرید خوب می‌دانندوقتی من دارم دعا می‌کنم، نباید با من صحبت کنند.» اوزیل تنها بازیکن مسلمان حاضر در لیگ‌های اروپایی نیست؛ بازیکنان بزرگ و مسلمان بسیاری هستند که در تیم‌های بزرگ بازی می‌کنند. علاوه بر اوزیل می‌توان از بازیکنانی چون کریم بنزما، ادین ژکو، سمیر نصری، کولو توره، یحیی توره، فرانک ریبری، حاتم بن عرفا، دمبابا، الشهرابی و… نام برد. این بازیکنان و بسیاری دیگر از بازیکنان حرفه‌ای در ماه رمضان چه می‌کنند؟

 

 

کولو توره بازیکن سابق منچسترسیتی که در این فصل به لیورپول آمده، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را عاملی می‌داند برای تقویت ذهن، کولو توره در مورد روزه گرفتن می‌گوید: «هم‌زمان شدن ماه مبارک رمضان با فصل آمادگی تیم‌های فوتبال، چالش

کولو توره

بزرگی برای بازیکنان مسلمان است، اما ایمان به خدا هر غیرممکنی را ممکن می‌کند. در حال حاضر احساس قدرت می‌کنم و با ایمانی که دارم می‌خواهم این مرحله را پشت‌سر بگذارم. پنج روز اول ماه مبارک رمضان برای یک بازیکنکه در تمرین شرکت می‌کند سخت است، اما بعد از آن بدن عادت می‌کند. از نظر ذهنی و بدنی در شرایط خوبی به سر می‌برم و فکر نمی‌کنم مشکلی پیش بیاید.» در باشگاه لیورپول یک مسلمان دیگر هم فعالیت می‌کند؛ او کسی نیست جز دکتر ظفر اقبال. این پزشک در مورد ماه رمضان می‌گوید: «در طول ماه رمضان، ما فعالیت‌های بازیکنانی که روزه می‌گیرند را زیر نظر می‌گیریم، برای آنها متخصص تغذیه استخدام کرده‌ایم تا روزه گرفتن در طول برنامه آماده‌سازی مشکلی برای کولو توره و اسامه السعیدی، بازیکن مراکشی تیم ایجاد نکند. راجرز هر روز پیگیر است. اکنون همه در تیم ما با ماه رمضان و روزه آشنا هستند. گاهی می‌شود که وقت آفتاب غروب می‌کند، بازیکنانی مثل سوارس و لوکاس به سمت من می‌آیند و می‌گویند وقت آن است که چیزی بخوری.»

 

 

در لیگ برتر انگلستان نزدیک به 40 بازیکن مسلمان حضور دارند، همواره این درگیری میان بازیکنان و باشگاه‌ها وجود دارد که آیا چیزی نزدیک به 18 ساعت نخوردن و نیاشامیدن باعث افت کیفیت بازیکن، آن هم در فصل نقل و انتقالات نمی‌شود؟ دمبابا، بازیکن سنگالی که فصل پیش ستاره نیوکاسل بود و حالا در چلسی باز می‌کند در مورد چالش‌هایش در ماه رمضان می‌گوید: «هر وقت که من مربی داشتم که با روزه گرفتن من مشکل داشت، به او می‌گفتم، ببین! من روزه می‌گیرم و اگر عملکرد و بازی من همچنان با وجود روزه‌دار بودن، مناسب و خوب بود، بازی می‌کنم و اگر بد بود، تو حق داری که من را روی نیمکت بگذاری.» اکثر این بازیکنان به دلیل اعتقادات خود بر تمام اختلافات فائق می‌آیند و روزه می‌گیرند. اگر می‌پرسید چرا؟ ابودیابی، بازیکن 27 ساله باشگاه آرسنال این گونه پاسخ می‌دهد: «آرسنال ترجیح می‌دهد من روزه نگیرم ولی آنها متوجه نیستند که این ماه برای من خاص و محترم است، آنها سعی می‌کنند با شرایط من کنار بیایند تا من وضعیت راحت‌تری داشته باشم.»

امسال ماه رمضان در انگلستان روز 7 اوت به پایان می‌رسد یعنی 10 روز پیش از آغاز فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلستان.

در بوندس لیگای آلمان هم بازیکنان مسلمان بسیاری حضور دارند که سرآمد آنها فرانک ریبری، بازیکن فرانسوی تیم بایرن مونیخ است. زیم باوئر در مقاله‌ای که در سایت رسمی فدراسیون فوتبال این کشور در موردفرانک ریبرینحوه تمرین دادن بازیکنان مسلمان در ماه رمضان نوشته از ریبری به عنوان یک مسلمان با اعتقادات قوی یاد می‌کند. نوینسده می‌گوید: «ریبری به غیر از روز مسابقه در تمام روزهای این ماه روزه می‌گیرد.»

خود ریبری در مورد ماه رمضان و روزه گرفتن گفته است: «روزه گرفتن را تنها منحصر به ماه مبارک رمضان نمی‌کنم و در اعیاد نیز این عبادت را به جا می‌آورم.» در مورد باشگاه بایرن مونیخ این خبر هم جذاب است که این باشگاه قرار است در ورزشگاه آلیانز آره‌نا یک مسجد کوچک بسازد تا بازیکنان و هواداران مسلمان بتوانند در آن به عبادت بپردازند.

در سری آ و در ایتالیا هم بازیکنان مسلمان بسیاری بازی می‌کنند، به عنوان مثال تیم بزرگ آ.ث.میلان سه بازیکن مسلمان به نام‌های کوین پرینس، الشهرابی و مونتاری دارد. مونتاری در زمان حضور در اینترمیلان، مشکل بزرگی با مورینیو در ماه رمضان داشت. مورینیو، سرمربی وقت اینترمیلان با انتقاد از روزه‌داری بازیکن غنایی تیمش، مثل همیشه جنجال‌ساز شد.

او در یکی از دیدارهای اینتر، مونتاری را در دقیقه 30 از بازی خارج کرد و در پاسخ به خبرنگاران درباره دلیل این تصمیم گفت: «مونتاری به خاطر رمضان مشکلاتی دارد؛ شاید به خاطر گرما بهتر باشد او این کار را نکند. رمضان برای بازیکنی که فوتبال بازی می‌کند در زمان مناسبی از راه نرسیده است.» اما مونتاری حاضر نشد از روزه گرفتن صرف‌نظر کند و تا پایان ماه رمضان دیگر در ترکیب اصلی اینتر قرار نگرفت. مونتاری در میلان هم روزه می‌گیرد و این باشگاه برای همکاری، از او در دیدارهای تدارکاتی استفاده نمی‌کند.

مورینیو حالا در چلسی بازیکنی مانند دمبابا را دارد که اصرار زیادی به گرفتن روزه در ماه رمضان دارد. او به اندازه‌ای به عمل به دستورات دینی پایبند است که وقتی برای نیوکاسل بازی می‌کرد، همراه سایر بازیکنان مسلمان تیم به مدیران باشگاه اعلام کرده بودند در صورتی که تبلیغات روی پیراهن باشگاه که مربوط به یک مؤسسه مالی رباخوار بود را تغییر ندهند، دیگر برای این تیم به میدان نخواهند رفت.

باشگاه اینترمیلان این روزها با بازیکنان مسلمان برای روزه‌داری همکاری می‌کند. فرانکو کومبی، رئیس کادر پزشکی اینتر دراین باره گفت: «باشگاه اینتر به اعتقاد و باور بلفودیل، بازیکن مسلمان الجزایری خود احترام می‌گذارد و نمی‌تواند مانع روزه گرفتن او شود. اما باید اعتراف کرد که همزمان شدن ماه رمضان با فصل تابستان شرایط را برای یک بازیکن سخت می‌کند؛ چرا که او هنگام ظهر به مایعات زیادی احتیاج دارد.»

ایشاک بلفودیل الجزایری چندی پیش از پارما جدا شد و به اینتر پیوست. او بارها اعلام کرده است که بازیکنی پایبند به اسلام است و می‌خواهد در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد. او همواره بعد از گل زدن سجده شکر به جای می‌آورد.

لیست بازیکنان مسلمانی که در لیگ‌های اروپایی برای روزه گرفتن با باشگاه‌های خود درگیر هستند بسیار بیش از این است. از یوسف، بازیکن کپنهاگن دانمارک تا آبیدال، بازیکنانی که در راه باور خود سختی را به جان می‌خرند… روزه همه آنها مقبول حق تعالی.

(نقل از هفته‌نامه مثلث، شماره 181)

 
ستارگانی که در اروپا روزه می‌گیرند

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.