اقلیت ادغام شده مسلمانان در جامعه آرام سوئد

جامعه سوئد جامعه‌ای امن برای مسلمانان است و می‌توانند در آن به راحتی به شکل مثبتی با سایر گروه‌ها ادغام شوند؛ این کشور در به رسمیت شناختن حقوق شهروندی نمونه بوده و بهترین امکانات اقتصادی و اجتماعی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

سالانه بیش از 20 هزار غیرمسلمان از مسجد استکلهم دیدن می‌کنند تا با جنبه‌های دینی، فردی، اجتماعی و فرهنگی اسلام آشنا شوند. رییس اتحادیه اسلامی سوئد توانست به پارلمان این کشور راه یابد. مسلمانان در ادارات دولتی و فرهنگی اشتغال دارند و مؤسسات دینی فراوانی در مناطق مختلف این کشور پراکنده شده‌اند. تمام این مسایل باعث می‌شود که اقلیت مسلمان سوئد را اقلیتی بدانیم که با وجود کم بودن توانسته‌اند در جامعه خود ادغام شوند. علاوه بر تمام این‌ها آزادی‌های دینی یک مسلمان در کشور سرد و پر برف سوئد مسأله‌ای ضمانت شده است.

در سال‌های اخیر پادشاه سوئد به همراه همسرش در سال 2000 و همچنین پادشاهان بعد از وی و ده وزیر سوئدی از مسجد استکهلم در قالب نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های اسلامی مختلف دیدن کردند و این دیدارها تا زمان حاضر ادامه دارد.

مسوولان مسجد پایتخت بارها اقدام به برگزاری دیدارها و نشست‌هایی برای آشنایی با اسلام میانه‌رو و دیدگاه مسلمانان در مورد مسایل مختلف کرده‌اند و مسوولان دولتی از جمله اعضای پارلمان اروپایی را به دیدار از مسجد دعوت کرده‌اند. مسلمانان سوئد نیز تلاش می‌کنند تا خود را در جامعه سوئد به شکل مثبتی ادغام کنند، شرکت رییس اتحادیه اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین مؤسسه اسلامی سوئد در انتخابات پارلمانی و موفقیت وی در سال 2010 بهترین نمونه برای تلاش مسلمانان در ادغام در جامعه سوئدی است.

بر اساس اطلاعات موجود از سوی اتحادیه اسلامی، مسلمانان از دهه چهارم میلادی وارد این کشور شده و در پایتخت این کشور- استکهلم – ساکن شدند و روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود به طوری که اکنون به 450 هزار نفر از 9 میلیون نفر معادل 5 درصد از کل جمعیت این کشور رسیده‌اند که این مسأله اسلام را به بزرگ‌ترین و دومین دین بعد از مسیحیت پروتستان تبدیل کرده است .

مسلمانان سوئد اغلب از کشورهای عراق، لبنان، سومالی و …… وارد این کشور شده‌اند و روابط آنان با دولت بسیار مثبت است و این مسأله از بیداری آنان نسبت به حقوق و خواسته‌هایشان ناشی می‌شود.

تأسیس مؤسسات اسلامی و پای‌بندی به آموزه‌های دینی نشانه‌ای بزرگ بر ادغام مثبت مسلمانان در جامعه سوئدی است، بدون این که هویت دینی خود را از دست بدهند.
 

منبع: شفقنا به نقل از آن‌اسلام
 

جامعه سوئد جامعه‌ای امن برای مسلمانان است و می‌توانند در آن به راحتی به شکل مثبتی با سایر گروه‌ها ادغام شوند؛ این کشور در به رسمیت شناختن حقوق شهروندی نمونه بوده و بهترین امکانات اقتصادی و اجتماعی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.