ماهواره و طرز تلقی جوانان شهر قم

ماهواره و طرز تلقی جوانان شهر قم پژوهشی است از فتحی از محققان مرکز مطالعات اجتماعی که به بررسی میزان استفاده از ماهواره در شهر قم و نظر جوانان شهر در این رابطه پرداخته است

 

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ماهواره و طرز تلقی جوانان شهر قم پژوهشی است از فتحی از محققان مرکز مطالعات اجتماعی که به بررسی میزان استفاده از ماهواره در شهر قم و نظر جوانان شهر در این رابطه پرداخته است که توجه خوانندگان محترم را به آن جلب می‌کنیم.

 

وضعیت ماهواره و استفاده از آن در شهر قم چگونه است؟

یافته‏های پژوهش نشان می‌دهد 25درصد جوانان شهر قم بیننده شبکه‏های ماهواره‏ای هستند. این میزان در بین گروه سنی، جنسی و تحصیلی متفاوت نیست. البته یافته‏های کلی بیانگر آن است که رابطه معنادار خاصی بین تماشای برنامه‏های ماهواره‏ای و برخی شاخص‏های اجتماعی به چشم نمی‌خورد. این امر می‌تواند بیانگر آن باشد که بین بینندگان برنامه‏های ماهواره‏ای تفاوت‏های عمده اجتماعی وجود ندارد. یعنی تنوع شبکه‌ها به‌گونه‌ای است که برای مثال افراد فاقد تحصیلات و افراد تحصیل‌کرده هر یک به فراخور بیننده شبکه خاص خود هستند.

 

به طور میانگین روزانه 2 ساعت و 45 دقیقه بینندگان شبکه‏های ماهواره‏ای از وقت 24 ساعت خود صرف تماشای برنامه‏های ماهواره‏ای می‌کنند. میزان ساعات اختصاص‌یافته به تماشای ماهواره در بین زنان، افراد متأهل، گروه سنی 25 تا 30 سال، افراد فاقد سواد و دارای سواد سطح ابتدایی و در نهایت خانه‌داران بیش‌تر است.

 

از جوانانی که به هر نحو بیننده شبکه‏های ماهواره‏ای نیستند سؤال شد که «چقدر دوست دارند ماهواره داشته باشند؟». حدود 20 درصد از آنان در حد «زیاد و خیلی زیاد» و 30 درصد آنان نیز در حد « کم و خیلی کم» دوست دارند ماهواره داشته باشند. با احتساب 25 درصد بینندگان و37.5 درصد دیگری که به نحوی علاقه‌مند داشتن ماهواره می‌باشند می‌توان گفت 62.5 درصد جوانان علاقمند تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای هستند.

 

کدام یک از شبکه‌های دینی ماهواره‌ای توانسته مخاطب بیشتری را جذب کند؟

از آن دسته از جوانانی که به تماشای شبکه‏های دینی ماهواره می‌پرداختند سؤال شد تا بگویند بیش‌تر بیننده کدام شبکه‏ها هستند؟ داده‌ها بیانگر آن است که شبکه‏های «امام حسین (ع)»، «قرآن» و « اهل بیت(ع)» در مقایسه با سایر شبکه‏ها از بینندگان بیش‌تری برخوردارند.

 

از نظر بینندگان شبکه‏های دینی ماهواره، 3 شبکه « امام حسین(ع)»، « قرآن » و شبکه « اهل بیت(ع)» دین اسلام را بهتر از سایر شبکه‌های دینی تبلیغ می‌کند. باهدف شناخت بهترین برنامه دینی از نظر بینندگان شبکه‏های دینی ماهواره، «موضوع شیعه و سنی»، « زلال احکام» و در نهایت « سخنرانی‏ها و مداحی‏ها» نام برنامه‏ها یا موضوعاتی از برنامه‏ها بوده است که بیش‌تر رضایت بینندگان را جلب کرده است.

 

آیا استفاده از ماهواره در بین خانواده‌های مذهبی هم رواج دارد؟

بله، نتیجه این پژوهش بیانگر این امر است که امروزه حتی بخشی از خانواده‌های مذهبی و در واقع خانواده‌های متدین نیز بیننده برنامه‌های ماهواره‌ای شده‌اند و تعارضی بین مذهبی‌بودن خود و تماشای ماهواره احساس نمی‌کنند. آنان هم بیننده ماهواره‌اند و هم دین خودشان را دارند. در واقع با توجه به مذهبی بودن شهر قم، تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای خللی در جهان‌بینی مذهبی افراد ایجاد نمی‌کند. آنان در فرایند روزمره زندگی با مؤلفه‌های دینی زندگی می‌کنند.

 
ماهواره و طرز تلقی جوانان شهر قم پژوهشی است از فتحی از محققان مرکز مطالعات اجتماعی که به بررسی میزان استفاده از ماهواره در شهر قم و نظر جوانان شهر در این رابطه پرداخته است

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. علی

    با این وجود میخواستم بدونم چرا ماهواره را آزاد و قانونی نمیکنید تا از حرص جوانها برای داشتن ماهواره فروبکاهد ؟ (الانسان حریص علی ما منع – امام علی)

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.