رهبر علویهای ترکیه خطاب به عبدالله گل : از ایجاد دشمنی پرهیز کنید

یکی از بزرگان علوی در مراسم افطاری در استانبول خطاب به عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه گفت: نامگذاری پلی به نام سلطان سلیم دشمنی ایجاد می کند و باید از این شیوه عمل خودداری کرد .

اعلام این خبر که دولت ترکیه تصمیم دارد نام سلطان سلیم را به سومین پل بر تنگه بسفر در استانبول بگذارد ، موجب خشم و انزجار علویهای این کشور شده و شکاف عمیقی میان دولت رجب طیب اردوغان با علویان که گفته می شود شمار آنان با احتساب شیعیان ترکیه به 20 میلیون نفر می رسد، شده است.
 

عبدالله گل رییس جمهوری و برخی مقامات ترکیه از جمله معاون نخست وزیر و رهبران علویها، مسوولان احزاب سیاسی و مقامهای دولتی در مراسم افطاری با عنوان برادری میان اهل سنت و علویها در استانبول برگزار شد .

جملات درویش تور یکی از رهبران علویها در دعای لقمه خود پس از اذان توجه همه سیاستمداران ترکیه به یک معضل مهم اجتماعی در این کشور را جلب کرد.
وی خطاب به رییس جمهوری ترکیه گفت: دولت باید از نامگذاری یک پل به نام سلطان سلیم منصرف شود ، علویها سلطان سلیم را دوست ندارند ، اگر جنگهای تاریخ را به امروز ارتباط دهیم، این امر موجب بروز دشمنی ها می شود.

وی افزود: علویها خواهان زندگی مسالمت آمیر در کنار دیگر مذاهب هستند، بیایید و نامی را انتخاب کنید که دوستی اهل سنت و علویها را خواسته است، نام یونس امره را به این پل بدهید.

عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه در این مراسم قولی در این خصوص نداد، ولی پیام داد که وی خواهان دوستی و مودت میان علویها و سایر اقشار ترکیه است.

 
فرمانی آلتون رییس انجمن اهل بیت (ع) دو روز پیش در استانبول در گفت وگو با ایرنا گفته بود : علویها سلطان سلیم را قاتل پدران خود می دانند و از وی متنفرند.
 

آلتون اضافه کرد: چگونه است که دولت ترکیه با آگاهی از این مساله در دادن نام سلطان سلیم به این پل اصرار می ورزد.

وی اضافه کرد : سلطان سلیم با حمله به ایران ، مصر و جمهوری آذربایجان و قتل دهها هزار علوی در ترکیه مورد غضب علویهای ترکیه قرار دارد.
فرمانی آلتون افزود: اگر دولت آنکارا قصد رنجاندن علویها را نداشت، می توانست نام این پل را صلح ، برادری ، یونس امره و یا پل حاجی بکتاش و نام شخصیتی که محبوب همه اقشار مردم ترکیه است، بگذارد و موجب رنجش علویها نشود.

منبع: ایرنا
یکی از بزرگان علوی در مراسم افطاری در استانبول خطاب به عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه گفت: نامگذاری پلی به نام سلطان سلیم دشمنی ایجاد می کند و باید از این شیوه عمل خودداری کرد .در اعتراض به نامگذاری پلی به نام سلطان سلیم در ترکیه

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.