هری پاتر و متن مقدس؛ خلق تجربه معنوی برای هواداران مجموعه های سکولار

امیلی مک فارلن میلر

پادکست ” هری پاتر و متن مقدس” یک برنامه مشهور است که مجموعه هفت قسمتی جی کی رولینگ را مبنای گفتگوهای خود درباره فضایل و اعمال معنوی قرار داده است. این برنامه که مجالی برای بررسی نمودن مجموعه های هری پاتر از منظر معنوی فراهم نموده، کانالوس و 300 طرفدار دیگر را به تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی ایندیاناپولیس کشانده بود. در این برنامه وانسا زولتان و کاسپر ترکویل بعنوان میزبانان بحث را به فصل پایانی “هری پاتر و محفل ققنوس” کشاندند. آریانا ندلمن تهیه کننده و جان گرین نویسنده و چهره مشهور شبکه یوتیوب نیز از دیگر همراهان این برنامه بودند.

پادکست ” هری پاتر و متن مقدس” یک برنامه مشهور است که مجموعه هفت قسمتی جی کی رولینگ را مبنای گفتگوهای خود درباره فضایل و اعمال معنوی قرار داده است. این برنامه که مجالی برای بررسی نمودن مجموعه های هری پاتر از منظر معنوی فراهم نموده، مخاطبان زیادی را به تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی ایندیاناپولیس کشانده بود. در این برنامه وانسا زولتان و کاسپر ترکویل بعنوان میزبانان بحث را به فصل پایانی “هری پاتر و محفل ققنوس” کشاندند. آریانا ندلمن تهیه کننده و جان گرین نویسنده و چهره مشهور شبکه یوتیوب نیز از دیگر همراهان این برنامه بودند.
زولتان از تجربه خود بعنوان یک کشیش آتئیست می گوید در حالی که کنار یک دوست نشسته بود ـ دوستی که مادرش در حال جان دادن است ـ و او از شنیدن این گفته مردمان خوش قلب که او [مادرش] به جای بهتری می رود، خسته بود. گرین نیز روایتی از تجربه شخصی خودش را در میان می گذارد آن هم در زمانی که بعنوان یک پدر روحانی مشغول مطالعه برای رسیدن به عنوان کشیش اسقفی بوده است. تجربه ای که در نهایت او را به سوی نویسنده شدن می کشاند و الهام بخش اثر او به نام “نحسی ستارگان بخت ما” [The Fault in Our Stars] شده است.
ایده شکل گیری این پادکست از چالشهای شخصی زولتان به هنگام حضور او در مدرسه الهیات هاروارد بوجود آمده است. او بعنوان نوه یکی از بازماندگان هلوکاست مطمئن نبود که با اندیشه خدای بخشنده چه کاری بتوان انجام داد. او نمی دانست که چگونه دعا کرد و دعا چه معنایی دارد اما تصمیم گرفت که بهتر است قبل از فارغ التحصیلی به دنبال چنین کاری برود. از همین رو، او از یک استاد می خواهد تا به او دعای مورد استفاده در رمان مورد علاقه اش ـ جین ایر شارلوت برونته را آموزش دهد. آنها با همدیگر یک سیستمی را شکل دادند که کارش مواجهه با یک متن به مانند متن مقدس بود. زولتان می گوید هر چه شما زمان بیشتری را با یک متن بگذرانید هدایا و بخشندگی بیشتری از آن بدست می آورید و می افزاید که تعامل با یک متن به مثابه متن مقدس نیاز به دقت، خو گرفتن و آداب آن را دارد و بهتر است که به صورت جمعی انجام شود.
زولتان یادآوری نمود که تیرکویل ـ دوست و همکلاسی زولتان در مدرسه الهیات هاروارد ـ گفته بود بر روی کتابی متمرکز شوند که مردم خواهانش هستند. از اینجا بود که “هری پاتر و متن مقدس” به وجود آمد. گروه گفتگو محور آنها به رهبری زولتان که خود را یک آتئیست یهودی و ترکویل که دارای عدم وابستگی مذهبی بود شروع به کار نمود. این گروه کارشان را به پادکست تبدیل کردند و در سال 2016 که اولین اثرشان منتشر گردید در جدول آی تونز رتبه دوم را بدست آوردند. زولتان می گوید که “هری پاتر” یک متن کاملا فراگیر است؛ مجموعه کتابها، فیلمها، نمایشنامه ها و حتی یک ژانر در موسیقی به عنوان “راک جادویی”.
کارن سوالو پریر، استاد انگلیسی دانشگاه انجیلی لیبرتی و نویسنده “درباره خوب خواندن: یافتن زندگی خوب از طریق کتابهای بزرگ” فکر می کند کار کردن با “هری پاتر” یا هر نوع اثر ادبی دیگری به عنوان یک متن مقدس، کمی اغراق آمیز بنظر می رسد. پریر می گوید: در یک معنای ساده، هیچ کتابی متن مقدس نیست و هیچ موضوعیتی ندارد که چه اندازه آن اثر ادبی بزرگ باشد. با وجود این در همه زبانها و بالاخص در زبان ادبیات یک راه وجود دارد که ما را متوجه عالم بالا و خدا می سازد.
طرفداران این پادکست تی شرتهایی با عنوان “هری پاتر متن مقدس من است” را خریده و در برخی موارد گفته اند خواندن فصل به فصل و کتاب به کتاب همراه با پادکست باعث بازگشت آنها به سنتهای دینی شان گشته است. زولتان در این باره می گوید: “یکی از علایق من گوش دادن به صحبتهای شنوندگانی است که می گویند شما من را به دینم بازگردانید چرا که شما نشان دادید دین من چگونه می تواند باشد.”
زولتان همچنین امیدوار است برنامه شان بتواند الگویی برای جوامع دینی در چنین مسیری باشد و می گوید: “پادکست هفتگی ما یک نوع مراسم عبادی استاندارد شب جمعه یا یکشنبه صبح می باشد اما برنامه های زنده ما یک کلیسای عالی می باشند. آنها عید پاک هستند، یوم کیپور هستند. زمانی است که شما فی الواقع یکبار در سال به کلیسا می روید.”
کشیش جاسمین اسمارت درباره استفاده از فضای مجازی بدین نحو می گوید: “یک نکته خوب درباره رسانه های دیجیتال و اینترنت آن است که ما می توانیم اجتماعات شخصی خودمان را در زمان و فضا شکل بدهیم و این کار واقعا می تواند دوست داشتنی باشد.” اسمارت می گوید که برای حضور در ضبط پادکست “هری پاتر و متن مقدس” با طی مسافت 5 ساعته خودش را از دیترویت به ایندیاناپولیس می رساند. اسمارت معتقد است هزاره جدید با مجموعه هری پاتر و شکل گیری فهم سیال تری درباره معنویت و سنتهای ایمانی رشد یافته است. اسمارت می گوید که در کودکی مفاهیم عمیقی در کتاب را می دیده است اما بسیار ساده برداشت می کرده است مفاهیمی که بازتاب دهنده مسیحیت در قالب رستاخیز هری در کتاب پایانی این مجموعه می باشند. اکنون اسمارت همراه این پادکست و بعنوان یک فرد بزرگسال به خوانش این مفاهیم می پردازد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.