چرا ایمان روز به روز در سراسر جهان فراگیرتر می شود؟

اگر فکر می‌کنید مذهب و دین مربوط به گذشته است و عصر جدید از آن فاصله دارد، بهتر است آمار را ببینید: ۸۴ درصد از جمعیت جهان خود را متعلق به یک هویت دینی می‌دانند. افراد عضو این آمار معمولاً نسبت به بی‌دین‌ها جوان‌تر هستند و فرزندان بیشتری به دنیا می‌آورند، پس دنیا به‌سمت مذهبی‌تر شدن می‌رود.

به گزارش دین‌آنلاین، طبق بررسی‌های سال ۲۰۱۵ مسیحیان که بزرگ‌ترین گروه دینی را شکل می‌دهند ۲.۳ میلیارد نفر هستند که شامل ۳۱.۲% کل جمعیت جهان می‌شود. مسلمانان (۱۰۸ میلیارد یا ۲۴.۱%)، هندوها (۱.۱ میلیارد یا ۱۵.۱%) و بودایی‌ها (۵۰۰ میلیون یا ۶.۹%) بقیه جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. همچنین گروه‌های کوچکتری نیز مانند حامیان ادیان سنتی (۴۰۰ میلیون یا ۶%) و ادیان کوچکتر مثل شیخیه و جینیسم (۵۸ میلیون یا ۱%) و یهودیت (۱۴ میلیون یا ۲/۰%) دسته‌بندی‌های بعدی معتقدان را تشکیل می‌دهند.

در کنار اینها ۱.۲ میلیارد یا ۱۶ درصد جمعیت جهان می‌گویند به دین خاصی وابستگی ندارند. البته این بدین معنا نیست که آنها آتئیست هستند بلکه برخی یا شاید اکثر آنها نوعی احساس عمیق معنوی یا اعتقاد به خدا یا خدایان و نیروهای هدایت کننده دارند ولی خود را با دین خاصی معرفی نمی‌کنند.

اما در پاسخ به این سؤال که کدام ادیان و در کدام مناطق دنیا در حال رشد هستند باید گفت که اگرچه دین در اروپا و آمریکای شمالی رو به کم‌رنگ‌شدن است در مناطق دیگر جهان رو به رشد است.

متوسط سن افراد جهان ۲۸ سال است. مسلمانان و هندوها متوسط سنی کمتر یعنی ۲۳ و ۲۶ دارند در حالی که حامیان بقیه ادیان دارای متوسط سنی بالاتری مانند مسیحیت ۳۰ سال، بوداییسم ۳۴ سال و یهودیت ۳۶ سال هستند.

اسلام سریع‌ترین رشد را در بین ادیان دارد و سرعت رشد مسلمانان دوبرابر سرعت رشد جمعیت جهان است. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۶۰ ساکنان جهان ۳۲% افزایش خواهد داشت، در حالی که پیش‌بینی می‌شود جمعیت مسلمانان تا آن زمان ۷۰% رشد خواهد کرد. اگرچه مسیحیان نیز به ویژه با زادوولد در افریقای با رشد ۳۴ درصدی افزایش قابل توجه ای خواهند داشت اما به نظر می‌آید مسیحیت جایگاه اول خود را تا اواسط قرن جاری به اسلام خواهد داد.

دیگر ادیان نیز با رشد جمعیت روبه‌رو خواهند بود، مثلاً هندوها ۲۷% و یهودیان ۱۵% افزایش خواهند یافت، در حالی که درصد رشد بین افرادی که به دین خاصی وابستگی ندارند تنها ۳% رشد خواهد کرد که با توجه به رشد جمعیت کلی جهان این گروه در آینده، گروه کوچکتری نسبت به اکنون در در مقایسه با جمعیت جهان شکل خواهند داد.

این افزایش جمعیت مؤمنان جهان چالش‌های بسیاری برای جهان خواهد داشت. ما از آغاز بشریت تاکنون درگیری‌های بسیاری  بین ادیان و مذاهب مختلف دیده‌ایم و همچنین در دهه‌های اخیر اشکال بسیاری از این درگیری‌ها را شاهد بوده‌ایم از جمله مسلمانان تندرو یا درگیری شیعه و سنی در خاورمیانه، درگیری بوداییان با مسلمانان در روهینگیا و درگیری‌های خشونت‌آمیز بین مسیحیان و مسلمانان در آفریقا. از طرف دیگر دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را با حمایت ویژه سفیدپوستان اونجلیکال پیروز شد، آرژانتینی‌ها با کلیسای کاتولیک در چالش هستند و ویکتور اوربان نخست وزیر جناح راست مجارستان با استفاده از مفهوم حمایت از فرهنگ مسیحی به دنبال توجیه عقاید ضدمهاجر خود است.

با همه اینها، تنها نتایج رشد مؤمنان، نتایج بد نیستند بلکه میلیون‌ها مؤمن در جهان می‌زیند که در پروژه‌های اجتماعی شرکت و به فقرا کمک می‌کنند. برای نمونه به مشارکت کلیساها، مساجد و کنیسه‌ها در بانک‌های غذایی و پروژه‌های حمایت از پناهندگان، جنبش کلیسا در امریکا بر ضدعقاید ضدمهاجرتی ترامپ و مقادیر زیاد اعانه جمع‌آوری شده توسط خیریه‌های مسلمان برای کمک به مناطق دورافتاده و نیازمند جهان می‌توان اشاره کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.