حمیدرضا آصفی: به‌چالش‌کشیدن اصل حج کاری منطقی نیست

شرق در شماره امروز به بررسی مشکلات رابطه ایران و عربستان پرداخته و در کنار انعکاس واکنش یکی از مراجع تقلید به حضور جمعی در پاسارگاد، به تحسین اتحاد اقوام و طوایف لبنان پرداخته است.

حمیدرضا آصفی: به‌چالش‌کشیدن اصل حج کاری منطقی نیست
روزنامه شرق در صفحه ۱۰ و ۱۱ چهار مطلب درباره عربستان به چاپ رسانده و گفتگوی حسین سخندان با حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه را منتشر ساخته و در بخشی از مقدمه آن آورده است: «ایرانی که به سمت کاهش تنش با غرب در حرکت است، می‌تواند جایگزین مناسب اعراب برای آمریکا و اروپا باشد؛ پای ایرانی‌ها در حوادث ١١ سپتامبر وسط نیست، در روز روشن یک شیخ منتقد غیرمسلح را گردن نمی‌زند، تفکر وهابی را از سوی حوزه‌های علمیه خود ترویج نمی‌کند و نسبتی با القاعده و داعش ندارد. صاحب نوعی از دموکراسی است و گردش نخبگان در آن جریان دارد؛ پس با حکومت‌های قرون‌وسطایی اعراب از منظر سیاسی، تفاوت‌های ماهوی دارد….»

او در این گفتار به نکات زیر اشاره داشته است:
– سعودی‌ها بی‌توجه به آرمان امت اسلامی که خود را مبلغ آن نشان می‌دهند، با حمایت آشکار و نهان از رژیم صهیونیستی، نوعی خودزنی را در دستور کار خود قرار داد‌ه‌اند. بر همین‌اساس به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک، شرایط بهتری در روابط ایران با آن کشور دیده شود.

– ما می‌توانیم در مقابل اقدامات غیرمنطقی و غیرعقلایی عربستان، همچنان متانت خود را حفظ کنیم و برای جهان اسلام توضیح دهیم عربستان در حال زمینه‌سازی به سود صهیونیست‌هاست و دراین‌میان ایران به‌عنوان یک قدرت در منطقه و جهان اسلام، مطالبات جدی از سعودی‌ها دارد.

– در موضوع شهادت زائران بی‌گناه کشورمان در منا، عربستانی‌ها به‌شدت از سیاسی‌کردن مسئله استقبال می‌کنند و طرح مباحثی مانند به‌چالش‌کشیدن اصل حج و همچنین تبدیل آن به شیعه و سنی کاری منطقی نیست. خوشبختانه دیپلماسی وزارت خارجه در موضوع پیگیری فاجعه منا عملکرد خوبی داشته است و این فعالیت‌ها باید ادامه یابد و رسانه‌ها نیز سعودی‌ها را برای پیگیری حقوقی این حادثه تحت فشار قرار دهند؛ چراکه دولت سعودی به‌شدت از فشار رسانه‌ای هراسان است.

اتحاد بر سر اشتراکات
سیدهادی خسروشاهی، رئیس پیشین نمایندگی ایران در مصر در سرمقاله امروز شرق با عنوان «اتحاد بر سر اشتراکات» با اشاره به رأی مثبت نمایندگان پارلمان لبنان به ریاست‌جمهوری ژنرال میشل عون، سخن حسن البنا، بنیان‌گذار اخوان‌المسلمین مصر، خطاب به مذاهب اسلامی و احزاب سیاسی را یادآور شده نوشته است: «درباره آنچه اتفاق نظر داریم؛ متحد شویم اما در آنچه اختلاف داریم؛ همدیگر را معذور بداریم».

او معتقد است این گام نخست برای حرکت دوباره لبنان به سوی پیشرفت به شمار می‌رود؛ اما اینکه باعث حل همه مشکلات شود، موضوع دیگری است.

آیت‌الله نوری‌همدانی: تعجب می‌کنم زنده نشسته‌ و تماشاگریم
این روزنامه در صفحه ۷ از قول دادستان شیراز خبر دستگیری عوامل اصلی تجمع پاسارگاد را منتشر ساخته و نوشته است: «روز جمعه بزرگداشتی به مناسبت هفتم آبان‌ماه، روز منتسب به «کوروش» بنیان‌گذار سلسله هخامنشیان در پاسارگاد شیراز برگزار شد. در این تجمع شعارهایی هم سر داده شد. پس از آن بود که آیت‌الله نوری‌همدانی به‌شدت از تجمع و شعارهای آن تجمع انتقاد کرد. او با اشاره به تجمع برخی افراد بر سر مزار کوروش گفت: «شاه می‌گفت کوروش آسوده بخواب، ما بیداریم، اکنون عده‌ای دور مزار کوروش جمع شدند و طواف کردند و در این تجمع دستمال درآوردند و گریه کردند».

آیت‌الله نوری‌همدانی همچنین افزوده است: «در دوران امام خمینی(ره) نیز عده‌ای به یاد کوروش بودند، ایشان فرمودند شنیدم این افراد جمع شدند، گریه کردند که اسلام به این مملکت آمده است، این افراد همان‌ها هستند و ضدانقلاب هستند، تعجب می‌کنم چه‌طور می‌توانند در مزار کوروش جمع شوند، همان شعارهایی که برای رهبر معظم انقلاب می‌دهیم، برای کوروش بدهند و باز ما زنده، نشسته‌ و تماشاگر هستیم. کدام قدرت در این بخش کوتاهی کرده که این افراد این‌گونه جمع شوند، با توجه به اینکه در مملکت اسلامی و انقلابی قرار داریم، باید بیدار و هوشیار باشیم، این انقلاب دنباله‌رو انقلاب پیامبر و ائمه اطهار(ع) است و آنها خواستند انسان بسازند.»

علاقه ریاض به منازعه شیعی- سنی
شرق در صفحه ۱۰ گزارش «سیاست صبر و مدارا با عربستان» به قلم نیلوفر منصوریان، خبرنگار دیپلماسی را منتشر ساخته و با اشاره به سیاست تنش‌آفرینی عربستان علیه ایران نوشته است: «ریاض در چند سال اخیر تلاش کرده تا عرصه منازعات در خاورمیانه را به دو محور شیعی- سنی تبدیل کند و از سوی دیگر برای تحقق این خواسته‌اش تلاش کرده تا اختلافاتش را با کشورهایی نظیر ترکیه، قطر، مصر و حتی گروه‌های منطقه‌ای همچون اخوان‌المسلمین و حماس حل کند و روابطش را بهبود ببخشد. طرح ایده ترویج هلال شیعی را در منطقه از سوی ایران که مدت‌هاست سران ریاض مدعی آن هستند هم می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد؛ موضوعی که بارها مقامات کشورمان از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، نیز به آن واکنش نشان داده و طرح آن از سوی عربستان را عامل تفرقه در منطقه توصیف کرده‌اند.»

نگارنده با اشاره به افتراق دو کشور در مساله سوریه افزوده است: «باوجود تمامی این اختلافات، ایران حاضر شد تا در کنار هفت کشور دیگر از جمله عربستان در نشست لوزان شرکت کند. آنچه حضور ایران در نشست لوزان را حیاتی کرد، خطر بالارفتن سطح درگیری‌ها از داخل سوریه و وسعت‌گرفتن دایره درگیری‌ها در منطقه و جهان بود. هرچند که این نشست نیز عملا بدون نتیجه ملموسی پایان یافت، اما نکته مهم آن شاید قبول این واقعیت از طرف عربستان بود که مشکل سوریه بدون حضور ایران حل نمی‌شود.»

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.