درباره نوید کرمانی

سعیده میرصدری

نوید کرمانی نویسنده، روزنامه­‌نگار، پژوهشگر مطالعات خاورمیانه و فعّال حقوق بشر و یکی از چهره‌های شناخته شده در جامعه علمی و غیر­علمی آلمان است. وی در سال 1967 در زیگن[1] آلمان در یک خانواده­ ایرانی به دنیا آمد.

وی در رشته­‌های شرق­‌شناسی، اسلام­‌شناسی، فلسفه و تئاتر در کلن[2]، قاهره و بن[3] تحصیل کرد. امّا فعالیت­‌های وی به حوزه­ آکادمیک محدود نشد. وی یک فعّال سخت­‌کوش حقوق بشر است که در باب مسائل اجتماعی روز، چون نژادپرستی، مشکلات پناهندگان، جنگ و آثار مخرّب آن درگیر است و برای تهیه­ گزارش تا مناطق جنگ­‌زده نیز می­‌رود. در راستای این تلاش­‌ها، وی در سال 2015 میلادی برنده­ جایزه­ صلح انجمن نشر و کتاب آلمان[4] شد. این جایزه به پاس احترام عمیق و تلاشش در راستای بالا بردن شأن و منزلت انسانی و کمک به اعتلای فرهنگ­ها و ادیان مختلف به وی اعطا شد. در بیانیه­ هیئت امنایِ این انجمن آمده: «… کرمانی یکی از صداهایِ مهّم جامعه­ ماست».
به جز این جایزه صلح، وی چندین جایزه­ ادبی مهم دیگر را نیز از آن خود کرده است[5]. در سال 2014، به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تأسیس قانون اساسی[6] آلمان، کرمانی به عنوان سخنران برگزیده در پارلمان آلمان[7] سخنرانی ایراد کرد که به عنوان «سخنرانی سال»[8] از طرف دانشگاه توبینگن[9] برگزیده شد.
نوید کرمانی عضو رسمیِ «آکادمیِ علوم در زمینه­­ شعر و زبان» در هامبورگ[10] و «آکادمیِ علوم و هنر» در نٌوردراین-وستفالن[11] است.
وی در سال‌های اخیر، پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر در امریکا و کشتار تروریستی در شارلی ابدو[12]، تمامی تلاش خود را در صحنه­ اجتماعی –  با برپاییِ راه­پیمایی­‌های خودجوش و مردمی و سخنرانی­‌ها و مقاله‌نویسی در روزنامه­‌ها – و در محیط آکادمیک – با انتشار کتاب و مقاله –  وقف تبرئه کردن اسلام از اتهام خشونت و تروریسم کرده است. در جریان پناهندگان سوری نیز تمامی تلاش خود را وقف احقاق حقوق آن­ها در جامعه آلمان و حمایت از آنها کرده است.
نوید کرمانی
کرمانی قریب به بیست اثر دارد که از آن میان شش کتاب زیر شناخته‌تر شده است:

1. خدا زیباست؛ تجربه­ زیبایی شناختی قرآن[1] (1999)؛ رساله­ دکترای وی که در آن تلاش می­‌کند تجربه­ زیبایی‌شناختی مخاطبانِ قرآن از صدر اسلام تاکنون را بررسی کند. وی با بررسی منابع اسلامی متنوع در زمینه­­‌های کلامی، تاریخی، فلسفی، ادبی و عرفانی، تلاش می‌کند تا پتانسیل­‌های زیبایی شناختی قرآن – از لحاظ ساختار زبان‌شناسی و محتوا – را تصویر کند.

2. دینامیتِ روح؛ شهادت، اسلام و نهلیسم[2] (2002): درباره­ حملات تروریستی یازده سپتامبر و ریشه­‌یابی چنین پدیده­‌ای است. وی معتقد است پاسخ این پرسش را باید در آثار نهیلیستی نیچه یافت، نه در قرآن کریم.

3. ما که هستیم؟ آلمان و مسلمانانش[3] (2009).

4. حیرتِ باورناکردنی؛ در باب مسیحیّت[4] (2015).

5. هجوم واقعیت؛ درباره­ سفر دور و دراز پناه‌جویان از طریق اروپا[5] (2016).

6. خوف الهی؛ عطّار، ایّوب و شورش متافیزیکی[6]
این کتاب در سال 2005 به آلمانی چاپ شد و مدّت زمان بسیار کمی بعد در سال 2011 توسط انتشارات پالیتی در کمبریج به انگلیسی ترجمه شد. این اوّلین اثر کرمانی بود که به زبان دیگری ترجمه می­شد، حتّی زودتر از خدا زیباست که معروف­‌ترین و اوّلین اثر جدّیِ وی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد توجّه و رغبتی که به این اثر کرمانی در جامعه اروپایی نشان داده شده است بیش از سایر آثار اوست، چرا که وی در اینجا نوعی الهیات رادیکال را معرفی می‌کند: الهیّات اعتراض – آنچه وی آن را «الهیّات ضد» می‌خواند و در سنت عرفانی اسلامی نزد عطار نیشابوری و مولانای رومی نیز سابقه دارد.

ارجاعات:
[1] Gott ist schön. Das ästhetische Erleben des Koran/ God is Beautiful: The Aesthetic Experience of the Quran (2014).
[2] Dynamit des Geistes. Martyrium, Islam und Nihilismus.
[3] Wer ist Wir? Deutschland und seine Muslime.
[4] Ungläubiges Staunen Über das Christentum.
[5] Einbruch der Wirklichkeit. Auf dem Flüchtlingstreck durch Europa.
[6] Der Schrecken Gottes. Attar, Hiob und die metaphysische Revolte/ The Terror of the Lord. Attar, Job and the Metaphysical Revolt (2011).
[1] Siegen.
[2] Köln.
[3]  Bonn.
[4] Friedenspreis des Deutschen Buchhandels/ The German Publishers and Booksellers Association.
[5]  این جوایز عبازتند از:
Ernst Bloch Prize (2000), Annual Award of the Helga and Edzard Reuter Foundation (2003), European Prize of the Heinz Schwarzkopf Foundation for Scientific and Journalistic Work (2004), Hessian Culture Award (2009), Hannah Arendt Prize for Political Thought (2011), Buber Rosenzweig Medal (2011), Heinrich von Kleist Prize (2012), Cologne Culture Prize (2012), Cicero Speacker’s Prize (2012), Gerty Spies Literature Prize (2014) and the Joseph Breitbach Prize (2014).
[6] Grundgesetz.
[7] Deutscher Bundestag.
[8] Die Rede des Jahres.
[9] Universität Tübingen.
[10] Die Deutschen Akademie für Sprache und Dichtung, der Akademie der Wissenschaften in Hamburg.
[11] Die Akademie der Wissenschaften und der Künste Nordrhrein-Westfalen.
[12]  Charlie Hebdo.
[13] Gott ist schön. Das ästhetische Erleben des Koran/ God is Beautiful: The Aesthetic Experience of the Quran (2014).
[14] Dynamit des Geistes. Martyrium, Islam und Nihilismus.
[15] Wer ist Wir? Deutschland und seine Muslime.
[16] Ungläubiges Staunen Über das Christentum.
[17] Einbruch der Wirklichkeit. Auf dem Flüchtlingstreck durch Europa.
[18] Der Schrecken Gottes. Attar, Hiob und die metaphysische Revolte/ The Terror of the Lord. Attar, Job and the Metaphysical Revolt (2011).
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.