همسر شهید آوینی: از مرتضی تصویری مطابق میلشان را بزرگ کردند

شرق در اولین روز هفته به گفتگو با همسر شهید آوینی درباره اندیشه وی پرداخته و در کنار انعکاس سخن کیومرث پوراحمد درباره این شهید، واکنش احمد علم‌الهدی درباره فراگیری نرم افزار تلگرام را بازتاب داده است.

همسر شهید آوینی: تصویری از مرتضی که مطابق میلشان بود، قاب گرفتند و بزرگ کردند/ نشریات ایدئولوژیک، بازگذاشتن راه بحث و گفت‌‌وگو را تحمل نمی‌کردند
شرق در صفحه 19 گفتگوی مکتوب مرجان توحیدی با مریم امینی، همسر مرتضی آوینی را به چاپ رسانده و علاقه به مقولات هنری مثل سینما و موسیقی و خصوصا ادبیات و شعر و تجربه‌های مشترک روحی کاملا پررنگ و عمده‌ را زمینه ساز ازدواج آن دو دانسته است.
 
او تدوین مستندهای جهاد سازندگی و بعدتر، تدوین، نوشتن متن و گویندگی برنامه‌های هفتگی مستند روایت فتح را از فعالیت‌های این شهید در زمان جنگ به شمار آورده و فعالیت در ماهنامه سوره، پرداختن جدی به مقوله سینما و بازبینی در نظرات درباره سینمای غرب را از دلمشغولی‌های او پس از پایان جنگ دانسته است.
 
مدیر انتشارات واحه، به پرهیز آوینی از شهرت و حتی  شناخته‌شدنِ ساده اشاره کرده و عمده شهرت او را مربوط به پس از شهادت دانسته و گفته است: «اکثر مخالفان تفکری که در ماهنامه سوره ارائه می‌شد، به نفعشان بود که در جبهه تمجیدکنندگان قرار بگیرند.»
 
او که قرائت رسمی از آوینی را بخاطر نمایان کردن بخشی از شخصیت او، حقیقی دانسته، همچنین آن قرائت را بخاطر پنهان ساختن سایر وجوه شخصیت او غیر حقیقی توصیف نموده است.

همسر شهید آوینی که نوعی خلوت‌گزینی و بودنِ در سایه  را برای تبدیل کودکانش به انسان‌هایی با استقلال فکری و شخصیتی انتخاب نموده بود، به بزرگ شدن تصویر خاصی از او پس از شهادت اشاره کرده و می‌گوید: «به لحاظ سیاسی به نفعشان بود که این تصویر را قاب بگیرند، محدود و محصورش کنند. این بزرگ‌ترین ظلم در حق یک متفکر و هنرمند است. اینکه تغییر را که ذاتِ تفکر است، نفی کنند و از یک متفکر یک ایدئولوگ بسازند.»
 

امینی، انتظار موافقان از مجله سوره در مسائل فرهنگی را تقسیم‌بندی خودی و غیرخودی برشمرده و خاطرنشان ساخته که «آوینی آیین‌نامه‌ای عمل نمی‌کرد، راه بحث و گفت‌‌وگو را باز می‌گذاشت و معتقد به ایجاد فضایی برای تبادل افکار در مجله بود. این برای نشریات ایدئولوژیکی که آوینی را با خود همسو می‌دانستند، قابل‌تحمل نبود. خودشان را معیار تشخیص حق از باطل می‌دانستند و خودشان طبعا حق بودند. این تقسیم‌بندی هم که رادیکال بود و دو وجه بیشتر نداشت، در نتیجه بر پیشانی مجله سوره و سیدمرتضی آوینی بی‌پروا مهر باطل زدند.»
 
 
 
کیومرث پوراحمد: سعه‌صدر آوینی واقعی و عمیق بود
این روزنامه در صفحه 19 همچنین روایت کیومرث پوراحمد از شهید آوینی را به چاپ رسانده و از قول وی در یکی از برنامه های خندوانه نوشته است: «من فقط دو جلسه سه، چهارساعته، آوینی را دیدم و با هم گپ زدیم…. من آن‌موقع مجله سوره را نمی‌خواندم و اصلا نگاهش هم نمی‌کردم. مکروه بود به نظرم…. سه، چهار ساعت نشستیم، با هم گپ زدیم و در بعضی زمینه‌ها هم با هم بسیار مخالف بودیم و عقایدمان بسیار مخالف همدیگر بود. یک‌بار دیگر هم این اتفاق افتاد و این‌قدر این آدم به دل من نشست که وقتی شهید شد، سوره برای او یک ویژه‌نامه منتشر کرد که دوستان قدیمی او برایش مطالب مفصلی نوشته بودند و من یک ستون کوچک در این‌باره نوشته بودم.»
 

او با اشاره به تأثیرگذارخواندن یادداشت کوتاهش درباره آوینی از سوی همسر این شهید، آن متن را نوشته‌ای عارفانه‌ راجع به زلالی مرتضی آوینی توصیف نموده و با عمیق دانستن سعه‌صدر او گفته است: «همسرش در این‌باره می‌گفت که این ستونی که تو نوشته بودی خیلی بود. بعد که جشنواره جوان امید پیشنهاد کرده بود که برای او (آوینی) فیلم بسازیم که به «روایت فتح» گفته بودند. اما همسر و برادرش گفته بودند که پوراحمد این فیلم را بسازد. من گفتم چرا من؟ گفتند به‌خاطر آن یادداشت یک‌ستونی.»
 
 
 
آیت‌الله علم‌الهدی: مردم ما  با یک فتوا، نرم‌افزارهای خارجی را تحریم می کنند
روزنامه شرق در صفحه 7 سخنان آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد را منتشر ساخته و با برشمردن فضای مجازی به عنوان جاده تهاجم دشمن، نوشته است: «طبق اعلام مدیر نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام، ٢٢‌میلیون ایرانی از آن استفاده می‌کنند؛ نرم‌افزاری که مدیریت و اجرای آن در دست دشمن است و در آن کانال‌هایی وجود دارد که رسما به پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) ناسزا و دشنام می‌گویند.»
 

او که معتقد است «نابکارترین توطئه‌های دشمن در فضای انتخابات از طریق تلگرام به وجود آمد» با توصیه به بکارگیری فارغ‌التحصیلان نمونه رشته‌های نرم‌افزار و‌  «آی‌تی» گفته است: «مردم ما آن‌قدر اسلام را دوست دارند که با یک فتوای تحریم نرم‌افزارهای خارجی، دیگر به سراغ آنها نمی‌روند و از نرم‌افزارهای بومی استفاده می‌کنند.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:

 لاریجانی در دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی: با توجه به اینکه یک‌سالی است در مجلس درخصوص طرح بانکداری بدون‌ربا کارهایی صورت گرفته و طرحی آماده شده، نسخه‌ای از این گزارش را همراه با نامه‌ای تقدیم شما می‌کنم تا مطالعه بفرمایید؛ البته این طرح هنوز به تصویب نرسیده و باید بیشتر روی آن کار شود.

آیت‌الله علم‌الهدی: بی‌حجابی از  مال‌مردم‌خواری  بدتر  است/ آن زن و دختری که خدا و قرآن و معاد را هم قبول دارد اما حجاب را از دست داده و آرایش کرده و با موی پریشان مقابل مرد نامحرم ظاهر شده، علاوه بر اینکه خودش گناه کرده، ابزاری برای وادارکردن حداقل صد نفر دیگر به کار حرام می‌شود، ازاین‌رو این گناه از بدترین گناهان است.
 

 شرق در اولین روز هفته به گفتگو با همسر شهید آوینی درباره اندیشه وی پرداخته و در کنار انعکاس سخن کیومرث پوراحمد درباره این شهید، واکنش احمد علم‌الهدی درباره فراگیری نرم افزار تلگرام را بازتاب داده است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 21 فروردین / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.