علی لاریجانی: نهادهای دینی نباید از دولت ارتزاق کنند

شرق در آخرین شماره هفته با انعکاس سخنان رئیس مجلس در حوزه انتخابیه خود، پیرامون جایگاه و وظایف هیئات مذهبی، گزارشی از مراحل و مفاد امتحانات تایید اجتهاد برای حضور در انتخابات خبرگان منتشر ساخته است.

علی لاریجانی: یکی از دلایل رشد شیعه، استقلال مالی روحانیت است
روزنامه شرق در صفحه 3 از قول علی لاریجانی در جمع اعضای ستاد هیئت و کانون خادم‌الرضای قم بر منع ارتزاق نهادهای دینی به وسیله دولت تاکید کرده است.  
 
در این گزارش، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خواستار تلاش بیشتر مسلمانان برای نزدیک شدن یه یکدیگر شده و از قول رهبری تصریح کرده است: «رهبر فرزانه انقلاب در همین روز عید فرمودند آمریکایی‌ها و دشمنان به دنبال اختلاف بین شیعه و سنی هستند، بنابراین دامن‌زدن به اختلافات کار درستی نیست و همبستگی اسلامی یک امر واجب است.»
 
شرق با انعکاس نظر رئیس مجلس که قوام هیئت‌ها را به رشد معرفت دینی دانسته، ارتزاق نهادهای دینی از دولت را نامطلوب توصیف کرده و نوشته است: «یکی از دلایل رشد شیعه، استقلال مالی روحانیت است. البته در جمهوری اسلامی باید به نهادهای دینی در عین استقلال، کمک شود.»
 

 
 
تایید صلاحیت خبرگان از راه «آزمون کتبی اجتهاد» و «مصاحبه علمی شفاهی» می گذرد
شرق در صفحات 1 و 2 گزارشی با عنوان « کنکور مجتهدها » منتشر ساخته و با اشاره به برگزاری دومین آزمون کتبی داوطلبان خبرگان در هفته پیش رو، از قول سخنگوی شورای نگهبان بر عدم شرایط و صلاحیت علمی فاقدان تحصیلات حوزوی تصریح کرده است.
 
 مرجان توحیدی در این گزارش، از آزمون اجتهاد به عنوان یکی از روش‌های شورای نگهبان برای بررسی اجتهاد داوطلبان نام برده و راه دیگر آن شورا برای تشخیص صلاحیت اجتهاد را شناخت فقهای آن از صلاحیت علمی داوطلب برشمرده است.
 
گزارشگر شرق با جالب توجه دانستن مفاد آزمون اجتهاد، به این نکات اشاره کرده است:
 – آیت‌الله مؤمن که در این دوره هم خود و هم فرزندش ثبت‌نام کرده‌اند، از جمله فقهای شورای نگهبان است که از دوره سوم به این سو، برگزاری جلسات آزمون را برعهده داشته و به گفته محسن غرویان یکی از طراحان آزمون کتبی و مصححان برگه‌های داوطلبان به شمار می‌رود.
 

-این آزمون دو مرحله دارد، کتبی و شفاهی که در دوره سوم در مدرسه فیضیه برگزار شده بود و این دوره هم در ساختمان مجلس خبرگان در قم برگزار خواهد شد. در آزمون مرحله کتبی، از دو سطح مکاسب و کفایه و نیز رسائل سؤال مطرح می‌شود.
 
-یکی از کسانی که در آزمون دوره سوم خبرگان شرکت کرده، می‌گوید: آزمون سنگینی است و نزدیک به سه ساعت طول کشید. به عنوان نمونه من برای چهار یا پنج سؤال فقهی که مطرح شده بود، نزدیک به ١۶ صفحه آ.چهار پاسخ نوشتم. کسانی که در مرحله کتبی نمره قبولی کسب کنند، به مرحله شفاهی معرفی می‌شوند. در مرحله شفاهی، سه استاد مجتهد، سؤالات فقهی و اصولی را به طور شفاهی طرح می‌کنند و داوطلب باید از قدرت تحلیل برخوردار باشد تا به این سؤالات جواب بدهد و آن سه ممتحن را قانع کند.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
– آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار جمعی از معلمان و فعالان سیاسی خوزستان: بلایی بر سر کشور آوردند که آثار آن حتی در ابعادی از خسارات جنگ بدتر و عمیق‌تر بود…. با تمسخر اعتقادات مردم به امام زمان(عج)، یارانه را پول ایشان می‌خواندند و متأسفانه بسیاری از رسانه‌های همسو هم آن حرف‌ها را منتشر می‌کردند.
 
– حجت‌الاسلام مهدی طائب، رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار: به نوه امام‌خمینی(ره) نصیحت می‌کنم که باید خود را پاک نگاه داری و مقدس بمانی. چرا وقتی به تو گفتند علامه، توی دهانشان نزدی؟
 
– فاطمه راکعی: تفکری که کاملا در اقلیت است، بزرگترین لطمه‌ها را از بدو انقلاب تاکنون و به‌ویژه در دهه اخیر به پیکره اسلام راستین و اسلامی که امام خمینی(ره) برای انسان معاصر تعریف کردند، زده است. اسلام، دینی است که پیامبر آن زنان را ریحانه می‌داند و بوسه بر دست دختر بزرگوارشان می‌زند. اگر جلوی این تفکر گرفته نشود، تبدیل به داعش خواهد شد.
 

شرق در آخرین شماره هفته با انعکاس سخنان رئیس مجلس در حوزه انتخابیه خود، پیرامون جایگاه و وظایف هیئات مذهبی، گزارشی از مراحل و مفاد امتحانات تایید اجتهاد برای حضور در انتخابات خبرگان منتشر ساخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 10 دی/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.