مدل مذهبی در آذربایجان باید مطابق با اصول سکولاریزم باشد

معاون رئیس کمیته امور دینی جمهوری آذربایجان با استناد به اینکه آذربایجان کشوری چندملیتی است و در قلمرو آن، اقشار مختلفی از فرقه‌های مذهبی زندگی می‌کنند مسائل دینی را دارای جایگاه ویژه‌ای دانست.

به گزارش دین آنلاین، این مقام مسئول آذربایجان برای تنظیم رابطه بین دین و دولت در جمهوری آذربایجان خواهان یک مدل ملی ـ دینی بر اساس الگوهای دینی سالم و غیرسیاسی تشکیل شد.

سیاوش حیدروف هم‌چنین گفت: این مدل علی‌رغم این که معیارهای اساسی اسلام را باید دارا باشد، هم‌چنین باید شامل نیازهای روز و اصول سکولاریسم و یک فرم سیستماتیک از ارزش‌های اساسی ما را نیز داشته باشد. فراموش نکنیم که اسلام تنها دین موجود در آذربایجان نیست و نمایندگان ادیان مختلف در شرایط آرامش، هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی دارند. علی‌رغم این مسئله، در زمان تعیین مدل ملی ـ مذهبی برای ما مهم هست که پایه و اساس را بر اساس فرقه‌های مذهبی سنتی نهادینه شده در آذربایجان انتخاب کنیم. مردم ما باید اگاه باشند که وقتی مدل ملی- مذهبی گفته می‌شود، منظور مدل اسلامی است که شامل نیازهای روز و اصول سکولاریسم است و یک فرم سیستماتیک از ارزش‌های اساسی ملی را در خود جمع کرده است.

وی افزود: برای تطبیق این مدل در جامعه در حال حاضر کارشناسان و سازمان‌های مربوطه کارهایی را شروع کرده‌اند. در مرحله اول نظرات و نگرش جامعه نسبت به زندگی دینی و تطبیق این مدل در جامعه مطالعه می‌شود. برای این منظور یک نظرسنجی توسط کارشناسان تهیه شده است و در این نظرسنجی، اصول و قواعد این مدل در زندگی معاصر تا چه حد کاربرد دارد، بررسی می‌شود. در مرحله بعدی برای جذب کارشناسانی که بتوانند این مدل را اجرا کنند و آموزش کارشناسان محلی برنامه‌ریزی شده است و اصلاحات نظام آموزشی دینی به توسعه مدل ملی- مذهبی کمک خواهد کرد.

سیاوش حیدروف در ادامه گفت: اول از همه، برای مطالعه دین و توسعه آن لازم است که پایگاهی برای آموزش پرسنل حرفه‌ای در این زمینه تأسیس شود. برای این منظور تأسیس مرکز آموزش علوم دینی که اساس اصول دینی و سکولاریسم را در خود جمع کرده باشد، ضروری است. وقتی نظر اجمالی به کشورهای همسایه می‌اندازیم، می‌بینیم که آن‌ها در زمینه آموزش و پرورش صاحب یک سیستم اساسی هستند که این سیستم سنت‌های تاریخی و ویژگی‌های ملی را دارا می‌باشد. در نتیجه همین سیستم آموزشی است که در همین کشورها در زمینه امور دینی متخصصان حرفه‌ای تربیت می‌کند و نقش مهم و اساسی در تنظیم روابط بین دولت و دین بازی می‌کند. با این حال ما نمی‌توانیم مدلی را که آن کشورها اجرا کرده‌اند، اجرا کنیم. به خاطر این که در جامعه جمهوری آذربایجان عامل تعدد ادیان وجود دارد. مدل ملی – مذهبی هم با در نظر گرفتن این عامل باید با ایجاد یک سیستم آموزشی ملی در زمینه دین و تربیت پرسنل حرفه‌ای ملی به جامعه نفع برساند. در این راستا ضرورت دارد سیستم آموزش ملی – دینی، متخصصان حرفه‌ای ملی – دینی و مدل ملی – دینی شکل بگیرد.

وی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌های اساسی مبارزه با افراط‌گرایی، بالا بردن سطح آگاهی دینی – مذهبی جامعه است. این در سطح بین‌المللی نیز تجربه شده است. برای پاک‌سازی ریشه‌های افراط‌گرایی ضروری است که یک سبک جایگزین آن را آماده کنیم. این سبک نیز حتماً باید بر اساس مدلی که ارزش‌های ملی و معنوی را در خود جمع کرده است، باشد. مدل فوق باید برای نسل جوان امکان حفظ ارزش‌های ملی، احترام به هویت ملی و دوری از عناصر رادیکال بیگانه را فراهم کند. استفاده سیستماتیک از این مدل برای امروز گامی مهم در جهت تضعیف افراط‌گرایی و در عین حال گام مهم برای جلوگیری از پیامدهای منفی آن در آینده می‌باشد.

معاون رئیس کمیته امور دینی جمهوری آذربایجان با استناد به اینکه آذربایجان کشوری چندملیتی است و در قلمرو آن، اقشار مختلفی از فرقه‌های مذهبی زندگی می‌کنند مسائل دینی را دارای جایگاه ویژه‌ای دانست.معاون رئیس کمیته امور دینی آذربایجان:

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.