علی مطهری: برخی اصل ولایت فقیه را محصورکننده آزادی بیان می‌دانند

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که «دانشجو رصدکننده اوضاع اجتماعی است» ابراز عقیده کرد: هیچ تضمینی نیست که انقلاب ما از مسیر خود خارج نشود، البته وجود ولی فقیه بسیار کمک کننده است اما ولی فقیه وظیفه ما را کم نمی‌کند و هرکس وقتی ظلمی دید باید امر به معروف و نهی از منکر کند.

علی مطهری در مراسم روز دانشجو که در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران به همت انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد ضمن تبریک این روز به دانشجویان گفت: این حضور گسترده شما برای من غیرمنتظره بود، به ما گفته بودند مسابقه فوتبالی میان نمایندگان مجلس و پیشکسوتان تیم ملی است که باید می‌رفتم اما خارج شدن از اینجا کار مشکلی است.

وی همچنین با گرامیداشت یاد شهدای ۱۶ آذر تصریح کرد: همان‌طور که واقعه کربلا نوری در ظلمت و جرقه‌ای در تاریکی بود و توده مردم به محتوا توجهی نداشتند، شهادت سه دانشجو در دانشکده فنی نیز چنین نوری را در آن زمان روشن کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اهمیت جنبش دانشجویی از جایی روشن می‌شود که دانشجو و دانشگاه همیشه به موقع آژیر خطر را کشیده‌اند و این سوال همیشه مطرح بوده که آیا جنبش دانشجویی نیاز است که ادامه پیدا کند یا خیر که پاسخ مثبت است چرا که حکومت ها همیشه نیازمند نقد هستند وگرنه فاسد می‌شوند.

مطهری با بیان اینکه نقد، آدابی دارد که باید رعایت شود اظهار کرد: جنبش دانشجویی باید شرایط نقد را در خود ایجاد کند چرا که این قشر نقاط ضعف و قوتی توامان با یکدیگر دارد.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم با اشاره به نقاط قوت دانشجویان یادآور شد: نقاط قوت شما این است که بار زندگی را هنوز بر دوش ندارید و به دلیل سن جوانی‌، روح حق طلبی و عدالت خواهی هنوز در شما باقی است و همچنین از استعداد خوبی برخوردار هستید.

وی همچنین بیان کرد: دانشجویان نقاط ضعفی هم دارند از جمله اینکه در دوران جوانی بعضا نمی‌توانند بر احساسات خود غلبه کنند و دوره جوانی را دوره خشم و شهوت نامیده‌اند و گاهی ممکن است ابزار دست گروه‌های سیاسی واقع شوند و در بعضی مسائل نیز دارای علم ناقص هستند.

مطهری در ادامه گفت: دانشجو نه عوام است و نه صاحب نظر و در جایگاهی میان این دو وجود دارد و ممکن است دچار جهل مرکب شود. البته می‌تواند نقش مصلح اجتماعی را ایفا کند که به دلیل روح پاک مجاهدی اوست.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که «دانشجو رصدکننده اوضاع اجتماعی است» ابراز عقیده کرد: هیچ تضمینی نیست که انقلاب ما از مسیر خود خارج نشود، البته وجود ولی فقیه بسیار کمک کننده است اما ولی فقیه وظیفه ما را کم نمی‌کند و هرکس وقتی ظلمی دید باید امر به معروف و نهی از منکر کند.

علی مطهری در ادامه سخنان خود با بیان این‌که «انقلاب اسلامی فقط قابل تشبیه به انقلاب صدر اسلام است» تصریح کرد: انقلاب ما فراتر از انقلاب‌هایی همچون انقلاب اکتبر روسیه یا انقلاب کبیر فرانسه بود.

این نماینده مردم تهران همچنین با اعتقاد به این‌که «در حال حاضر سه آسیب به انقلاب وارد شده و سه برداشت غلط بوجود آمده است» خاطرنشان کرد: اولین برداشت اشتباه این است که برخی اصل ولایت فقیه را محصورکننده آزادی بیان می‌دانند در حالی که باید بگویم مشکل در برخی ولایتمداران است و نه ولایت فقیه؛ چراکه ولی فقیه چنین اعتقاداتی ندارد و این اطرافیان هستند که می‌خواهند محدودیت ایجاد کنند و آن‌ها کار را خراب می‌کنند و باید بگویم ایده مقام معظم رهبری نیز این‌گونه نیست.

مطهری با ذکر خاطره‌ای از مقام معظم رهبری و این‌که ایشان از انتقاد به خود استقبال می‌کنند، گفت: البته در انتقاد باید جایگاه ولایت فقیه را حفظ کرد؛ چرا که ولایت فقیه ولایت مکتب است و ولایت فقه است و نه ولایت شخص.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین اظهار کرد: در حال حاضر هرکس نظر مخالفی بیان می‌کند به ضدیت با نظام متهم می‌شود که این درست نیست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: برداشت اشتباه دوم برداشت ما از حفظ نظام است که متاسفانه این نگاه در برخی مسئولین وجود دارد و برخی برای حفظ نظام برخی اصول را نیز زیرپا می‌گذارند و فکر می‌کنند برای حفظ نظام می‌توانند هرکاری بکنند. در حالی‌که در قانون اساسی نیز اصل آزادی افراد مطرح شده و آمده که کسی حق بازداشت فردی را ندارد مگر این‌که سریعا کیفرخواست او تهیه شده و دادگاهی برایش برگزار شود.

وی به پیگیری‌های خود در مورد دلایل مرگ ستار بهشتی و هاله سحابی اشاره و اظهار کرد: برخی نمایندگان گفتند چطور چنین سوالاتی را مطرح می‌کنی؛ چراکه حفظ نظام مهم تر است اما من سوال خود را مطرح کردم.

وی تصریح کرد: البته اوضاع خیلی بهتر شده و بسیاری از معترضان با نظام آشتی کرده‌اند و در عین حال که انتقادات شدیدی بیان می‌کنند در راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز حاضر می‌شوند.

مطهری در عین حال با بیان این‌که «گویا اصل برای برخی برانداز بودن و فتنه‌گری است مگر خلاف آن ثابت شود.» ادامه داد: این‌ها آفاتی است که نظام را تهدید می‌کند. باید نگاه‌مان را به حفظ نظام تغییر دهیم؛ چراکه معتقدم اکثریت شما دانشجویان نظام را دوست دارید و فقط می‌خواهید اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی افزود: برداشت غلط از آزادی بیان مشکل دیگری است و برخی ارزش کافی برای آزادی بیان قائل نمی‌شوند. مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است و می تواند مانع بسیاری از تخلفات شود در صورتی که بسیاری از خط قرمزها برداشته شود.

وی معتقد است: آزادی انسانی یعنی قوای انسانی او آزاد باشد و نه قوای حیوانی. باید بین تفکر و عقیده فرق بگذاریم. طبق اعلامیه حقوق بشر عقیده باید آزاد باشد و هرکس هرچه را می‌پرستد باید در پرستش آن آزاد باشد که این فکر ریشه در اروپا دارد و عکس‌العمل‌های تفتیش عقاید در قرون وسطی است.

این نماینده مجلس هم‌چنین معتقد است: در ارتباط با وضعیت آزادی بیان سختگیری‌ها همچنان پابرجاست. در دوران دولت قبل وزارت اطلاعات سختگیری می‌کرد و امروز قوه قضاییه سختگیری می‌کند و ان شاالله باید این اوضاع اصلاح شود و آقای روحانی به وعده‌های خود عمل کند.

دانشجویان درباره رفع حصر پرسیدند و مطهری در پاسخ گفت: البته من مامور رفع حصر نیستم و فقط به دلیل احساس مسئولیتی که تاکنون داشتم چه به عنوان نماینده مجلس و چه به عنوان فرزند شهید مطهری احساس کردم باید پیگیر موضوع شوم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین یادآور شد: برگزاری چنین جلساتی با حضور این دانشجویان نشان می‌دهد که افراد دیگری نیز در جامعه وجود دارند.

وی با تاکید بر این‌که «باید با گفت‌وگو و منطق یکدیگر را قانع کنیم» گفت: با لجاجت و سروصدا چیزی حل نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رای اعتماد به وزیر علوم گفت: ما نمی‌گوییم معامله انجام شده اما در جلسه‌ای که نمایندگان با وزیر پیشنهادی داشتند خیال‌شان راحت شد که معاونان و مسئولین وزارتخانه بدون نظر نمایندگان انتخاب نمی‌شوند و چنین قول‌هایی به آن‌ها داده شد که من گفتم اگر این طور بوده معامله است و معامله به آن معنا که در ذهن شماست وجود نداشته است.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که «دانشجو رصدکننده اوضاع اجتماعی است» ابراز عقیده کرد: هیچ تضمینی نیست که انقلاب ما از مسیر خود خارج نشود، البته وجود ولی فقیه بسیار کمک کننده است اما ولی فقیه وظیفه ما را کم نمی‌کند و هرکس وقتی ظلمی دید باید امر به معروف و نهی از منکر کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.