شوخی تمام شد! کورش صفوی پر کشید

بهرام انجم روز: «زندگی واسه من یک شوخی بزرگه که حدود 60، 70 سال طول می کشه و بعد شوخی تموم می شه.» این جمله را کورش صفوی در پاسخ به دانشجویی گفته بود که از او درباره معنای زندگی پرسیده بود.

 1.کورش صفوی بیستم مرداد 1402 در 67 سالگی آسمانی شد. چند سال پیش این زبان شناسِ شوخ طبعِ دانشگاه ِعلامه طباطبایی در پاسخ به دانشجویی که از او درباره معنای زندگی پرسید این گونه جواب داد که «زندگی واسه من یک شوخی بزرگه که حدود 60، 70 سال طول می کشه و بعد شوخی تموم می شه».

روزهای بحرانی کرونا بود و دغدغه این بیماری و نگرانی از آن و مرگ و میرها اذهانِ همگان را درگیر کرده بود. دکتر صفوی مصاحبه‌ای را با موضوع «کرونا، فرهنگ و علوم انسانی»1 با معاونت فرهنگی دانشگاه علامه داشت و در آن جا به معنایِ مرگ و زندگی نیز پرداخت و عبارت بالا را بر زبان آورد و سپس و کمی جلوتر در این مصاحبه دوستانه این را نیز افزود که: «مردم معمولاً هر سی سال یک مرتبه یک خب که چی به زندگی‌شان می گویند. اولین خب که چی را که می گویند خیلی امیدوارند و می گویند خب جبران می‌کنند در سی سال دوم. ولی خب که چی آخر خیلی مأیوس کننده است؛ وقتی که آدم نمی‌داند که جواب این خب که چی، چی در می‌آید.»

 

2. پای در زمانه‌ای نهاده‌ایم که هر کسی را که در دانشگاهی یا مرکزِ آموزشی و یا … درس می‌دهد «استاد» خطاب می‌کنند و فراوانند کسانی که این عنوان را دارند و با این سِمَت و انتسابی که به هرشیوه و روش با دانشگاه و مراکز آکادمیک دولتی و آزاد و … پیدا می‌کنند، اعتبار و ارج و قربی می‌یابند ولی کمیابند مدرسان و پژوهشگرانی که حضور آنهاست که به دانشگاه و محیط‌های علمی منزلت و وجاهت می‌بخشد و کورش صفوی از دستهٔ نادرِ دوم بود.

 

از پروردگار قسط و قرائت و قلم می‌خواهیم که روح این مرد پر ثمر را ذیلِ رحمتِ واسعه خود قراردهد و مشمول عنایات خود گرداند.

روحش شاد و یادش گرامی

 

ارجاعات:

1- پنجمین نشست گفتگوهای آزاد علامه با حضور دکتر کوروش صفوی (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی) با موضوع “کرونا، فرهنگ و علوم انسانی” سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. اکبری

    با سلام
    هر استادی به اندازه توانش برای دانشجویانش زحمت می‌کشد.
    چه تعابیر بدی انتخاب کردید: پای در زمانه‌ای نهادیم که هر کسی را که در دانشگاهی … تدریس می‌کند استاد خطاب می‌کنند.

    متاسفم براتون

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.