آیا تلسکوپ فضایی جیمز وب ادیان یوفوئی را تأیید می‌کند؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب و احتمال حضور انسان‌هایی با دین و باور متفاوت خارج از زمین

آیا تلکسوپ فضایی جیمز وب مؤید ادعای ادیان یوفوئی[1] است؟ ادعای آنها مبنی بر اینکه موجودات فرازمینی که ادیان خاصی هم دارند، با پیام‌های مذهبی با زمین ارتباط برقرار کرده‌اند.

حدود ۵۰ سال قبل از میلاد بود که لوکرتیوس،[2] شاعر و فیلسوف بزرگ لاتین گفت: «چاره‌ای نداریم جز اینکه تصدیق کنیم که در جاهای دیگر جهان سیاره‌های دیگری با قبیله‌های مختلفی از انسان‌ها و نژادهای مختلف جانوران وجود دارند.» برای لوکریتوس بدیهی بود که زندگی فرازمینی وجود دارد اما گمانه‌زنی‌های او موردتوجه قرار نگرفت.

در دهه ۱۵۰۰، جوردانو برونو،[3] فیلسوف و کیهان‌شناس ایتالیایی کتاب‌هایی منتشر کرد و در آنها ادعا کرد جهان متشکل از منظومه‌های خورشیدی بی‌نهایتی است که سیاره‌های زیاد قابل‌سکونت دارند و در این سیاره‌ها موجوداتی زندگی می‌کنند. از نظر برونو خدا می‌تواند در یک روز و نیم این‌ها را خلق کند و به راحتی این گروه‌های متنوع را مدیریت کند. اما مفهوم فرازمینی‌ها کاملا با ارتدوکس مسیحی حاکم در اروپای دهه ۱۵۰۰ تضاد داشت، بنابراین جوردانو برونوی خوش‌تیپ و کتاب‌هایش همه در آتش سوختند.

در آن زمان هم ایده حیات فرازمینی هیچ جذابیتی برای مردم نداشت.

در واقع، هیچ کدام از ادیان باستانی به دنیاهای دیگر فکر نمی‌کردند و جهان را فراتر از جایی که بودند تصور نمی‌کردند، هرچند که به بعضی مفاهیم باستانی مربوط به خدا مثل قدرت مطلق و دانایی مطلق باور داشتند و این دو ویژگی نشان‌دهنده این است که خدا می‌تواند بر میلیاردها موجود در میلیاردها سیاره نظارت داشته باشد، اما هیچ کس به زندگی در جای دیگر اهمیت نمی‌داد.

انسان‌ها همانطور که به دوران قبل و بعد زندگی تقریبا نوده ساله‌ی اکسیژنی‌شان اهمیت نمی‌دهند، به فضاهای کیهانی بی‌پایانی که زمین را احاطه کرده، نیز اهمیت نمی‌دهند. ادیان هم تا قرن بیستم در تمام این دوران‌ها، همراه و مطابق این تعصب بوده است.

تلسکوپ جیمز وب

یوفو در قرن بیستم ابداع شد و به اجرام پرنده‌مانند ناشناسی اشاره دارد که احتمالا توسط موجوداتی از کهکشان‌های دیگر غیر از دنیای ما هدایت می‌شوند.

اینکه فراتر از این کره خاکی زندگی‌ای وجود داشته باشد، یک احتمال است، احتمالی است که خیلی از افراد تحصیل‌کرده به قطعی بودن آن اعتراف می‌کنند. البته این احتمال با اینکه مثلا کسی بگوید از دهه ۱۹۴۰ موجودات فضایی روی مناطق روستایی نیومکزیکو پرواز می‌کنند، متفاوت است. هستند برخی افراد تحصیل‌کرده که این ادعا را هم تأیید می‌کنند، اما اکثر آنها این گفته را تأیید نمی‌کنند. اینکه تصور کنیم فرازمینی‌ها با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند یا حتی آنها را می‌دزدند، موضوع دیگری است. بیشتر افراد تحصیل‌کرده این ادعا را رد کرده‌اند. و موضوع دیگر این است که کسی از دنیا ماوراء زمین، یک دین بیرون می‌کشد. این کار انجام شده و از نیمه دوم دهه ۱۹۰۰ شروع شده است.

پیروان ادیان یوفویی به فرازمینی‌ها اعتقاد دارند و این یکی از اصول ایمانشان است. در اسلام آمریکایی، فرازمینی‌گرایی بحثی جانبی اما مهم است. ولی در دین رائلیسم[4] فرازمینی‌گرایی محوری و اصل است.

در اواخر قرن بیستم حوزه‌ای از پژوهش‌های دینی شکل گرفت به نام الهیات فرازمینی[5] که در مورد دین در سیارات دیگر گمانه‌زنی می‌کرد در این حوزه پژوهشی در مورد خدایان در سیاره‌های دیگر می‌اندیشند. مثل بقیه حوزه‌های الهیات در این شاخه هم به چیزی می‌اندیشند که هیچ چیزی در مورد آن نمی‌دانند، یعنی به این فکر می‌کنند که موجودات کهکشان‌های دور به چه چیزی اعتقاد دارند و در مورد آن بحث می‌کنند.

*منبع:

https://onlysky.media/jhmckenna/will-the-james-webb-space-telescope-confirm-ufo-religions/

* مترجم: فاطمه شریفیان

[1] ادیان یوفوئی یا ادیان بشقاب‌پرنده‌ها یکی از جنبش‌های نوپدید دینی هستند که به وجود زندگی خارج از زمین معتقدند و اعتقاد به زندگی خارج از زمین را با اصول سنتی دینی ترکیب کرده‌اند.

[2] Lucretius

[3] Giordano Bruno

[4] Raelism

[5] exo-theology

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.