پاپ، حیوانات خانگی و فرزندآوری

پاپ فرانسیس چند روز پیش در سخنانی زوج‌هایی را که به جای فرزندآوری از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، خودخواه خواند. او چنین تصمیمی را باعث فقدان انسانیت و موجب پیر و فرسوده شدن تمدن توصیف کرد، زیرا کاری می‌کند که ارزش مفاهیم پدری و مادری از بین برود. کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به این جملات واکنش نشان دادند. دسته‌ای از کاربران به بچه نداشتن پاپ اشاره کردند و چنین سخنانی را ریاکارانه دانستند، مخصوصاً از سوی نهاد کلیسا که سابقه سوء‌استفاده جنسی از کودکان را در کارنامه خود دارد.

دین آنلاین:‌پاپ فرانسیس چند روز پیش در سخنانی زوج‌هایی را که به جای فرزندآوری از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، خودخواه خواند. او چنین تصمیمی را باعث فقدان انسانیت و موجب پیر و فرسوده شدن تمدن توصیف کرد، زیرا کاری می‌کند که ارزش مفاهیم پدری و مادری از بین برود.

کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به این جملات واکنش نشان دادند. دسته‌ای از کاربران به بچه نداشتن پاپ اشاره کردند و چنین سخنانی را ریاکارانه دانستند، مخصوصاً از سوی نهاد کلیسا که سابقه سوء‌استفاده جنسی از کودکان را در کارنامه خود دارد:

“مگر خود پاپ چند بچه دارد؟ کمی ریاکارانه نیست؟”

“پاپ اصلاً از ملزومات بچه‌دار شدن خبر ندارد. چرا باید مردم را به سوی فقر کشاند فقط به این خاطر که بچه‌دار شوند؟ اتفاقاً تصمیم آگاهانه برای فرزند نداشتن قابل احترام است.”

دسته دیگری از واکنش‌ها تصمیم به بچه‌دار شدن را انتخابی خصوصی و شخصی و بخشی از حق افراد نسبت به بدن خود دانسته اند:
“اگر من به جای پاپ بودم به زنان نمی‌گفتم چه کاری انجام بدهند. چون اصلاً در چنین جایگاهی نیستم.”

“پاپ چنین حقی ندارد که به زنان بگوید با بدن خودشان چه کار کنند. زوج‌ها حق دارند به جای فرزندآوری از حیوان خانگی نگهداری کنند.”
گروهی از صاحبان حیوانات خانگی نیز عکس‌العمل‌های تندی نشان دادند. از نظر آنها حیوانات خانگی کمتر از کودکان محیط زیست را تخریب می‌کنند و زندگی متفاوت ولی به همان اندازه باارزشی را به صاحبانشان اعطا می‌کنند. در اصل حیوانات خانگی جبران‌کننده مشکلات مالی یا بیولوژیکی صاحبانشان برای بچه‌دار شدن هستند.

خوانندگان روزنامه گاردین نیز طی یک نظرسنجی سخنان پاپ را “جنسیتی”  و “حاکی از بی‌خبری او از شرایط” توصیف کردند.
یکی از خوانندگان، سوفی 48 ساله، سخنان پاپ را “خام” و “بی‌ملاحظه” دانست. از نظر او باید در نظر گرفت که عده‌ای نمی‌خواهند یا برایشان مقدور نیست که بچه‌دار شوند. خود او به عنوان یک کاتولیک که مذهبش همواره بر اهمیت مادر بودن تاکید می‌کند، این احساس شرم را دارد که از نظر بیولوژیکی نمی‌تواند بچه‌دار شود. “به همین دلیل معتقدم سخنان پاپ احساسات بسیاری را جریحه‌دار کرده است.”

سوفی دو حیوان خانگی دارد اما رابطه معنادار را فقط در ارتباط خانوادگی با خواهر و برادر و خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌هایش پیدا می‌کند. او می‌گوید اگر مسیحیت کاتولیک بر اهمیت خانواده تاکید می‌کند، پس من خوشبختم که چنین روابط خانوادگی‌ای دارم و لازم نیست کسی چنین چیزی را به من گوشزد کند.”

استی 27 ساله معتقد است بچه‌دار شدن فقط برای خانواده‌هایی که وضع مالی خوبی نسبت به میانگین دارند ساده است. اما برای بقیه طبقات جامعه این طور نیست.

به نظر استف، خواننده دیگری “فکر نمی‌کنم کسی سگ یا گربه را جایگزین بچه بداند. بلکه نگهداری از سگ و گربه مراقبت از او باعث می‌شود او را مثل یک بچه دوست داشته باشی.”

کاهش نرخ زاد و ولد در اروپا یکی دیگر از دلایلی بود که پاپ برای ادعای خود ارائه کرد. در حالی که فرانچسکا فیوری، جمعیت‌شناس در دانشگاه سنت اندروز می‌گوید دلایل کاهش فرزندآوری بسیار پیچیده‌تر از انتخاب‌های شخصی افراد است. عدم ثبات شغلی، گرانی مسکن، عدم ثبات اقتصادی، ساعات کاری نامنعطف برای والدین و گرانی مراقبت و نگهداری از کودک از جمله این عوامل اند. پس بهتر است مسئولین به جای سرزنش کردن مردم، به دنبال حل کردن این معضلات باشند.

*تهیه و تنظیم: مریم علمایی

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. کارن

    استدلال مخالفان این سخنان پاپ سرشار از مغالطه ست.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.