جشن‌های آخر سال بر روی پرده سینما؛ با بهترین فیلم‌های مرتبط با کریسمس آشنا شوید

مسیحیان در اکثر کشورهای جهان روز شنبه در حالی زادروز عیسی مسیح را جشن می‌گیرند که کریسمس مدتها است که ابعادی گسترده‌تر از یک جشن مذهبی یا سنتی پیدا کرده است.

بسیاری از شرکت‌ها در کشورهای اروپایی از جمله تولیدکنندگان اسباب بازی بخش مهمی از سود سالانه‌شان را در آستانه جشن کریسمس به دست می‌آورند. این جشن محبوب کودکان همچنین طی دهه‌های گذشته موضوع بسیاری از محصولات فرهنگی از جمله کتاب‌های داستانی و فیلم‌های تجاری بوده است.

یورونیوز فارسی همزمان با کریسمس و در آستانه سال ۲۰۲۲ چند فیلم سینمایی را برای معرفی برگزیده است. موضوع این فیلم‌ها مستقیم یا غیرمستقیم با جشن‌های پایان سال میلادی مرتبط است.

«چه زندگی شگفت‌انگیزی»

از این فیلم که در آستانه کریسمس سال ۱۹۴۶ به نمایش درآمد در اغلب گزارش‌های منتشرشده به عنوان برترین فیلم تاریخ سینما با موضوع جشن‌های پایان سال یاد می‌شود.

کارگردان این اثر درام و خیال‌پردازانه فرانک کاپرا، یکی از مهمترین فیلمسازان سینمای کلاسیک هالیوود است. او بعدها در مورد «چه زندگی شگفت‌انگیزی» (It’s a Wonderful Life) گفت که هر سال به همراه خانواده‌اش به تماشای این فیلم می‌نشست.

این فیلم که از سوی انستیتوی فیلم آمریکا به عنوان یکی از یکصد فیلم آمریکایی برتر تاریخ سینما معرفی شده است داستان مردی را روایت می‌کند که یک روز پیش از کریسمس قصد خودکشی دارد اما فرشته‌ای مامور نجات او می‌شود و او را نزد خانواده‌اش بر می‌گرداند.

«تنها در خانه»

این فیلم کمدی که در ماه نوامبر ۱۹۹۰ اکران شد موفقیت چشمگیری به دست آورد. کریس کلمبوس، فیلمساز آمریکایی آن را کارگردانی کرده است. مکالی کالکین، بازیگر «تنها در خانه» (Home Alone) پس از اکران آن در سن ۱۰ سالگی به شهرت زیادی دست یافت.

او برای نقش‌آفرینی در این فیلم نامزد جایزه بهترین بازیگر گلدن گلوب هم شد. این فیلم داستان کودکی را روایت می‌کند که از سفر خانوادگی به پاریس برای تعطیلات آخر سال جا ماند و پس از آن باید به تنهایی از خانه بزرگشان در شیکاگو در برابر دو سارق دفاع کند.

«کارول»

این فیلم به کارگردانی تاد هینز، فیلمساز آمریکایی در سال ۲۰۱۵ اکران شد. «کارول» (Carol) هم نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن بود و هم برای دریافت شش جایزه اسکار نامزد شد.

این فیلم داستان زن جوانی را روایت می‌کند که در آستانه تعطیلات پایان سال در یک فروشگاه حراجی ویژه کریسمس مشغول به کار می‌شود. او در فروشگاه زن میانسالی را ملاقات می‌کند و با او دوست می‌شود. رابطه دوستی این دو زن به تدریج به رابطه‌ای عاشقانه تبدیل می‌شود.

فیلم «کارول» از سوی انستیتوی فیلم بریتانیا به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما با موضوع دگرباشان جنسی معرفی شده است.

«فروشگاه کنار خیابان»

این فیلم که ارنست لوبیچ، فیلمساز آلمانی-آمریکایی آن را کارگردانی کرده است در سال ۱۹۴۰ اکران شد. این فیلم رومانتیک و کمدی داستان دو فروشنده فروشگاهی در بوداپست را روایت می‌کند که رابطه خوبی ندارند اما با ارسال نامه‌های ناشناس در آستانه کریسمس عاشق یکدیگر می‌شوند.

«فروشگاه کنار خیابان» (The Shop Around the Corner) یکی از معدود فیلم‌های دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ است که به موضوع بیکاری توجه نشان داده است.

*منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.