سواری‌گیری از زودباوران| حسن طاهری

دستگیری بیست امام زمان دروغین در مناطق قم، بازداشت دهها نفر مدعی وساطت با امام عصر درقم، انهدام گروه انحرافی مدعی ارتباط با امام زمان و چندین گروه ریز و درشت دیگر که با تلاش شبانه روزی نیروهای مخلص و پرتلاش امنیتی متلاشی شده و دستگیر شده اند.
این آمار فقط نتیجه یک تحقیق علمی کوتاه، درباره مدعیان دروغین نوین، در ده سال گذشته تاکنون شهر قم است. این حجم انبوه از شیادان مدعی ارتباط با امام غایب از نظر، آن هم در شهری سرشار از کتابخانه و مدرسه و طلبه، از نگاه جامعه شناختی، واقعا معلول چیست؟
هر چند منافع شخصی، عقده های شخصیتی، شهرت طلبی، طمع به اموال، تصاحب جایگاه دیگران، بی هویتی، نبود اصل و نسب، سوء استفاده های غیر اخلاقی و جنسی و دیگر عوامل روانشناختی، نقش اساسی و بنیادینی، در ظهور این شیادان مدعی و  پیدایش این معضل و بیماری اجتماعی دینی دارد، اما بدون شک اصلی ترین عامل رونق بازار شیادی و سوداگری این مدعیان دروغین، ساده لوحی زودباوران و تعطیلی عقل و علم و مطالعه، در سطح جامعه متدینین و باورمندان یک جامعه است.
نکته ای که طلاب و دانشجویان، باید به شدت و با عزمی دوچندان، در رفع این بیماری بکوشند.
تنها آنتی بادی سرطانِ بلاهت و نسخه درمانِ بیماری زودباوری و راه فریب نخوردن، روحیه تتبع و تحقیق و مطالعات فراگیر، خصوصا در حوزه جامعه شناسی و تاریخ است. هرچند نباید فراموش کرد که نبض حیاتیِ تحقیق؛ شک و تشکیکی است که مقدمه یقین باشد.
دوست باکیاست و فرهیخته ای همیشه این شعر را با تبسّمی تلخ، زمزمه می کند:
تا نباشد سواری دِه
کِی بیابی سوارکاری؟
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.