«مرگ خودخواسته» کودکان در بلژیک قانونی شد

قانون مرگ خودخواسته بحث‌های شدیدی را در مجلس بلژیک برانگیخته شده است. مجلس عوام بلژیک قانون «مرگ خودخواسته» (اوتانازی) کودکان را که دو ماه و نیم پیش به تصویب مجلس سنای این کشور رسیده بود، با اکثریت چشمگیر تأیید کرد.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، با تصویب این قانون بلژیک اولین کشوری است که مرگ خودخواسته را که آن را «مرگ باعزت» نیز می‌نامند، بدون محدودیت سنی به رسمیت شناخته است. بر اساس این قانون، کودکانی که به بیماری‌های بی‌درمان و پیشرفته یا دردهای بی‌تسکین دچارند، می‌توانند درخواست مرگ کنند.

پس از تصویب این قانون، پادشاه بلژیک باید آن را امضا کند اما به نظر کارشناسان این امضا بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و تصویب این قانون در مجلس عوام به این معنی است که تمام موانع قانونی برای اجرای آن برداشته شده است.

بلژیک در سال ۲۰۰۲ از مرگ خودخواسته که عده‌ای هم آن را «مرگ از روی ترحم» می‌خوانند، برای افراد بالای ۱۸ سال جرم‌زدایی کرد.

هلند کشور همسایه بلژیک نیز مرگ خودخواسته را برای کودکان بالای ۱۲ سال به رسمیت شناخته است. بر اساس قانون هلند، درخواست بیمار برای مرگ اگر داوطلبانه و به دقت فکر شده، باشد باید به وسیله پزشکان اجابت شود به شرط آن که بیماری از تحمل خارج باشد و هیچ امیدی به بهتر شدن آن وجود نداشته باشد.

با این حال هم در مجلس عوام و هم در رسانه‌ها و بین مردم بحث‌های شدیدی درباره این قانون درگرفته است. مخالفان می‌گویند کودکان برای چنین تصمیم مهم و دشواری صلاحیت ندارند. رهبران مسیحی، مسلمان و یهودی در بلژیک یک‌صدا به این قانون اعتراض کرده و نگرانی شدید خود را از خطرات عادی شدن مرگ خودخواسته ابراز کرده‌اند. مخالفان هم‌چنین نگرانند که کودکان مبتلا به افسردگی یا بی‌اشتهایی مرضی نیز چنین درخواستی کنند.

کریستین بروت‌کورن رهبر فرانسه‌زبان‌های مجلس بلژیک می‌گوید: اگر پدر و مادر در این باره با هم توافق نداشته باشند یا روان‌پزشک نظر دهد که کودک از فهم شرایط ناتوان است چه خواهد شد؟

حامیان قانون می‌گویند مرگ باعزت حق همه است و اوتانازی کودکان مبتلا به بیماری‌های پیشرفته و بی‌درمان را از درد وحشتناک و بی‌حاصل نجات می‌دهد.

طبق قانون اجرای اوتانازی چند شرط دارد:

ـ کودک بیمار باید هوشیاری کافی داشته باشد و معنای اوتانازی را کاملاً بفهمد.

ـ بیمار باید بارها درخواست مرگ کرده باشد.

ـ پدر و مادر و پزشکان باید با این درخواست موافق باشند.

ـ بیماری باید در آخرین مراحل پیشرفتگی باشد.

ـ بیمار باید درد شدید داشته باشد و برای تسکین یا تخفیف آن راهی وجود نداشته باشد.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی ۱۶ متخصص بیماری‌های کودکان در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان مجلس خواستار تصویب این قانون شده بودند.

در این نامه آمده بود: تجربه ما نشان می‌دهد در موارد بیماری‌های شدید و مرگ‌های قریب‌الوقوع، کودکان به سرعت به چنان بلوغی می‌رسند که اغلب حتی از افراد سالم هم بهتر می‌توانند درباره زندگی فکر کنند و نظر بدهند.

یک ماه بعد این قانون با ۵۰ رأی مثبت در برابر ۱۷ رأی منفی در سنا تصویب شد.

فیلیپ ماهو رهبر سوسیالیست‌های سنا و حامی اصلی این لایحه آن را نهایت برخورد انسانی توصیف کرد و گفت: این که کودکان از بیماری بمیرند، اسباب شرمساری است نه این که از درد کشیدن کودکان در چنین شرایطی جلوگیری شود.

در سال ۲۰۱۲ در بلژیک ۱۴۳۲ مورد مرگ خودخواسته رخ داد که نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش داشت. بیشتر این افراد بیش از ۶۰ سال و سرطان‎های بی‌درمان داشتند.
قانون مرگ خودخواسته بحث‌های شدیدی را در مجلس بلژیک برانگیخته شده است. مجلس عوام بلژیک قانون «مرگ خودخواسته» (اوتانازی) کودکان را که دو ماه و نیم پیش به تصویب مجلس سنای این کشور رسیده بود، با اکثریت چشمگیر تأیید کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.