گزارش گاردین از کاهش جمعیت یهودیان در اروپا

جمعیت یهودیان اروپا در پنجاه سال گذشته با شصت درصد کاهش مواجه بوده است. این در حالی است که در گذشته بیشتر یهودیان جهان ساکن اروپا بوده‌اند.

به گزارش دین‌انلاین به نقل از گاردین، در پنجاه‌سال گذشته جمعیت یهودیان اروپا شصت درصد کاهش یافته‌است. در حال حاضر فقط نه درصد از جمعیت یهودی جهان در اروپا زندگی می‌کنند، در حالی که در اواخرقرن نوزدهم ۹۰ درصد یهودیان جهان ساکن اروپا بودند بر اساس مطالعات، یکی از دلایل اصلی این تغییر، فروپاشی شوروی سابق و باز شدن مرزهای اروپای شرقی است.

در مجموع، اروپا در سال ۲۰۲۰ سکونتگاه یک میلیون و سی‌صد یهودی است که برابر با یک‌دهم درصد کل جمعیت اروپا است. دو سوم از یهودیان اروپایی در فرانسه، انگلیس و آلمان زندگی می‌کنند.

این آمار برگرفته از گزارشی است که توسط مؤسسه پژوهش‌های سیاست یهود در انگلیس تهیه شده‌است و هدف آن ارائه تصویری جامع از یهودیان ساکن اروپاست.

طبق این گزارش”هرچند یهودیان یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های اروپانشین هستند، در طول تاریخ، ضعف این اقلیت در مواجهه با جوامع و قلمروهایی که در بین آنها قرار گرفته‌اند، آنها را در شرایط وابستگی و بی ثباتی قرار داده‌است و همین موضوع باعث تغییر جمعیتی آنها در مرزهای اروپا شده است.”

بین قرن ۱۸ و ۱۹، جمعیت یهودیان جهان به بیش از ۵/١۴ میلیون نفر افزایش یافت و در آستانه جنگ جهانی دوم ۱۶ میلیون و پانصد یهودی به ویژه در شرق اروپا، امریکا و فلسطین زندگی می‌کردند.

آنچه در جریان جنگ جهانی دوم رخ داد و کشتار شش میلیون یهودی، جمعیت این گروه قومی ـ مذهبی را به حدود یازده میلیون کاهش داد.

بنابراین جمعیت ۸۸ درصدی یهودیان ساکن اروپا در دهه ۱۸۸۰، تا سال ۱۹۴۵ به ۳۵ درصد در دهه ۱۹۷۰ و  ۹درصد در حال حاضر کاهش یافت.

بیشتر این کاهش در اروپای شرقی و در نتیجه فروپاشی شوروری رخ داده است، به گونه‌ای که ۲۶ درصد اروپایی ساکن این مناطق در سال ۱۹۴۵ به حدود ۴ درصد در حال حاضر کاهش یافته‌است.

 

مترجم: نفیسه نیک‌بخت

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.