هشت واقعیت درباره دین و دولت در ایالات‌متحده

جدایی کلیسا و دولت بار دیگر در تابستان امسال پس از رأی دیوان عالی درباره مجموعه قوانین دینی مورد مداقه قرار گرفت. یکی از این قوانین به دولت اجازه می‌دهد تا به‌طور غیرمستقیم به مدارس دینی بودجه اختصاص دهد.

بحث جدایی دین و دولت در آمریکا از ابتدای تأسیس این کشور موردبحث قرار گرفته است و هرچه بر تعداد آمریکایی‌های غیرمعتقد به کلیسا افزوده شد، دولت و کلیسا بیشتر با یکدیگر پیوند برقرار کردند که اغلب پشتوانه مردمی نیز داشت.

در اینجا هشت واقعیتی که درباره رابطه میان دین و دولت در آمریکا وجود دارد برمی‌رسیم. (بر طبق تحلیل‌های مؤسسه پیو)

1. درحالی‌که در قانون اساسی آمریکا نامی از خدا نیامده، اما در قانون اساسی ایالت‌ها مستقلاً به خدا اشاره شده است. نام خداوند همچنین در اعلامیه استقلال، آیین اعلام وفاداری و پول آمریکا آمده است.

2. کنگره تحت سیطره مسیحیان است و بیش از 88 درصد نمایندگان مجلس فعلی مسیحی‌اند که حتی نسبت به توزیع جمعیتی خود در کل کشور نیز دست بالا را دارند.

3. تقریباً همه رؤسای جمهور آمریکا، ازجمله دونالد ترامپ، مسیحی‌اند و بسیاری وابسته به کلیسای اسقفی یا پرسبیتری هستند. اما دو تن از مشهورترین آنها، توماس جفرسون و آبراهام لینکلن، هیچ نوع عضویت رسمی دینی نداشتند. اغلب روسای جمهور آمریکا به کتاب مقدس سوگند یادکرده‌اند و به‌طور سنتی این شعار را تکرار می‌کنند “خدایا یاری‌ام ده”.

4. نیمی از آمریکایی‌ها احساس می‌کنند باورهای دینی برای روسای جمهور از اهمیت برخوردار است.

اما در حدود 39 درصد قائلند یک رئیس‌جمهور می‌خواهد دیگران را هم به دین خود فرابخواند. جمهوری‌خواهان (65 درصد) در قیاس با دموکرات‌ها (41 درصد) به اهمیت دین در نزد روسای جمهور باور دارند.

5. طیفی از آمریکایی‌ها قائل به بازتاب تعالیم انجیل در قوانین کشور هستند. تقریباً نیمی از آمریکایی‌های بزرگسال میگویند کتاب مقدس باید بر قوانین تأثیر بگذارد. 23 درصد بر تأثیر زیاد، 26 درصد تأثیر متوسط متفقند و 28 درصد قائلند انجیل باید در هنگام اختلاف آراء، داور باشد. اما 19 درصد معتقدند نباید دین زیاد مؤثر باشد و 31 درصد باور دارند انجیل مطلقاً نباید دخالت کند.

6. 63 درصد آمریکایی‌ها معتقدند کلیساها و دیگر نیایشگاه‌ها باید از سیاست کنار بکشند. 76 درصد معتقدند که عبادتگاه‌ها نباید در انتخابات از کاندیداهای سیاسی حمایت کنند. هنوز 36 درصد از مردم فکر می‌کنند کلیساها باید عقاید و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات سیاسی و اجتماعی بیان دارند. (متمم جانسون مصوب 1954 منع می‌کند که نهادهایی چون کلیسا به جهت فعالیت‌های سیاسی در انتخابات معاف از مالیات باشند)

7. تنها یک‌سوم آمریکایی‌ها معتقدند سیاست‌های دولت باید حامی ارزش‌های دینی باشد. دوسوم هم قائلند دین باید از دخالت‌های سیاسی مصون نگه داشته شود.

8. باوجوداینکه دیوان عالی در 1962 حکم کرد که معلمان حق ندارند در مدارس دولتی در کلاس درس مراسم دعا برگزار کنند اما هشت درصد دانش‌آموزان می‌گویند که چنین تجربه‌ای داشته‌اند. این تجربه در جنوب بیشتر از شمال مشاهده شده است. درعین‌حال، 41 درصد دانش‌آموزان تلفیق کلاس درس و دعا را مثبت ارزیابی می‌کنند، درحالی‌که 29 درصد به امتناع آن نظر دارند.

 

مترجم: مجید کیوانفر

 

منبع مرکز تحقیقات پیو
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.