روایت دیگری از نجف امروز

نهمین شماره مجله تقریرات با تأکید ویژه بر موضوع نقش‌آفرینی حوزه معاصر نجف در دو وادی فقه و سیاست منتشر شده است. این مجله فرهنگی که به موضوعات مختلف معطوف به دین می‌پردازد، در شماره جدید خود نقدهایی درباره آرای عبدالکریم سروش، سید کمال حیدری و مهدی نصیری آورده و پرونده‌ای درباره حجاب دارد.

در پرونده اصلی این شماره تقریرات، با اشاره به نقش‌آفرینی مهم حوزه نجف در تحولات نیمه دوم سال 1398 عراق و منطقه، گفتگوها، گزارش‎ها، گفتارها و یادداشت‌هایی درباره مبانی آیت‌الله سیستانی حول علوم مختلف حوزوی و نیز عرصه سیاست منتشر کرده که دو گفتگو با آیت‌الله محمدی قاینی و دکتر عبدالوهاب فراتی از جمله این مطالب است.

در این پرونده آقای قاینی به عنوان یکی از شاگردان برجسته آیات عظام خویی، منتظری و تبریزی، به تفاوت‌ها و اختلافاتی که بین دو مکتب نجف و قم مطرح می‌شود پرداخته و از ضرورت استفاده از روش‌های هر دو مکتب حوزوی در مسیر اجتهاد دفاع کرده است.

قائینی همچنین به نسبت میان نظر و عمل در رفتارشناسی سیاسی آیت‌الله سیستانی و دیگر فقهای شاخص نجف نیز اشاره کرده است.
گفتگوی تقریرات با دکتر فراتی نیز نکات تازه‌ای دارد؛ ناگفته‌هایی درباره جریان صدر و پتانسیل حوزوی آنان، نسبت میان جریان صدر با حوزه نجف، آینده مرجعیت پس از آقای سیستانی، نقش ایران و حوزه قم در دوره شکوفایی مجدد حوزه نجف و آینده بحران‌های کنونی جامعه ایران از نکات مهم این گفتگوست.

از دیگر مطالب قابل توجه شماره جدید تقریرات، بررسی مبانی و آرای فقهی فرزند آیت‌الله سیستانی است که از گزینه‌های مهم و مطرح برای آینده حوزه نجف شمرده می‌شود.

همچنین گفتاری از آیت‌الله سید منیر خباز؛ شاگرد عربستانی آیت‌الله سیستانی منتشر شده که به نقد آرای سروش و محمد شحرور نیز پرداخته است.
شماره نهم تقریرات در 84 صفحه و به قیمت 15 هزار تومان عرضه شده و مراکز فروش آن در کانال تلگرامی نشریه (t.me/taqriraat) اعلام شده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.