نزاع‌های کلامی بر سر سقط جنین

امی هارمون

اکنون داستانهای پیرامون سقط جنین به طور فزاینده ای با هشتگ هایی همچون “سقط جنین خود را فریاد بزن” و “تو مرا می شناسی” رواج یافته است. هدف بسیاری از فعالان مدافع سقط جنین استفاده از ادبیات صریح ‌تر است تا بدین وسیله تمرکز افراد را از جنین به شخصی بازگردانند که حامله است. در مقابل نیز مخالفان سقط جنین تاکید زیادی بر این دارند که آنها به وجود انسانی جنین باور دارند.

در نزاع بر سر سقط جنین مدت‌هاست که واژگان نقش مهمی ایفا می کند. در دهه 1960 مخالفان سقط جنین عبارت “pro-life” را جعل نمودند و می گفتند که توجهشان به انسانیت جنین است و مدافعان سقط جنین در مقابل عبارت “pro-choice” را برگزیدند و بر حق تصمیم گیری زن نسبت به بدنش تاکید داشتند. در میانه دهه 1990، مخالفان سقط جنین عبارت “سقط جنین، تولد ناقص” را به‌کار می‌بردند و موافقان سقط جنین عبارت “به زنان اعتماد کنید” را.

مدافعان قانون جدید ممنوعیت سقط جنین در یکی از ایالات متحده آمریکا از آن به‌عنوان “ضربان قلب” یاد می کنند که اشاره به اولین ضربان قلب جنین دارد. از سوی دیگر استیسی آبرامز از حزب دموکرات که اخیرا رقابت بر سر تصدی فرمانداری را واگذار کرده است قانون تصویب شده در ایالت جورجیا را “لایحه باروری اجباری” دانسته است و پس از آن شعار “نه به تولد اجباری” شکل گرفت.

نزاع بر سر سقط جنین مدتهاست که شکل واژگانی گرفته است. در دهه 1960 مخالفان سقط جنین عبارت “pro-life” را جعل نمودند و می گفتند که توجهشان به انسانیت جنین است و مدافعان سقط جنین در مقابل عبارت “pro-choice” را برگزیدند و بر حق تصمیم گیری زن نسبت به بدنش تاکید داشتند. در میانه دهه 1990، مخالفان سقط جنین عبارت “سقط جنین، تولد ناقص” را بکار می بردند و موافقان سقط جنین عبارت “به زنان اعتماد کنید” را.

گونیداکیس یکی از فعالان مخالف سقط جنین در این باره می گوید: “وقتی می گوییم از نوزادان با قلب تپنده محافظت کنیم راهی را برای مقابله با سونامی پیامهای والدگری تنظیم شده پیدا کرده ایم”. در اینجا اشاره گونیداکیس به یک گروه برجسته مدافع سقط جنین است.

او در ادامه می افزاید: “قدرت کلمات و تکرار آنها بارها به جهت دادن بحث کمک کرده و جریان را به نفع شما تغییر می دهد”.

کارشناسان می گویند در یک میدان جنگ فرهنگی که بسیاری از امریکایی ها انتخاب خود را از پیش انجام داده اند، پیام رسانی موثر می تواند به عنوان یک عامل کارگشا در جهت سوق دادن افرادی که هنوز تصمیم خود را نگرفته اند به یک سمت، تعیین کننده باشد.

اکنون داستانهای پیرامون سقط جنین به طور فزاینده ای با هشتگ هایی همچون “سقط جنین خود را فریاد بزن” و “تو مرا می شناسی” رواج یافته است. هدف بسیاری از فعالان مدافع سقط جنین استفاده از ادبیات صریح ‌تر است تا بدین وسیله تمرکز افراد را از جنین به شخصی بازگردانند که حامله است.

در مقابل نیز مخالفان سقط جنین تاکید زیادی بر این دارند که آنها به وجود انسانی جنین باور دارند. آنها اجتماعاتی را در مقابل کلینیک های سقط جنین راه می اندازند همراه با شعارهایی همچون “سقط جنین یک قلب تپنده را از کار می اندازد”.

اندره میلر مدافع حق سقط جنین و رئیس موسسه ملی سلامت تولید مثل می گوید که شعارهایی همچون “سقط جنین سالم و قانونی” عالی هستند اما در برانگیختن احساساتی که مخالفان سقط جنین به مدیریت آنها می پردازند ناکام هستند.

میلر می گوید: “وقتی شما از امر قانونی دور می شوید و به فعالیت در زندگی واقعی مردم وارد می شوید شاهد حمایت و تحرک بیشتری هستید”.

در جانب مقابل، گونیداکیس یکی از فعالان مخالف سقط جنین است و می گوید ادبیات استفاده شده در برخی هشتگ ها از سوی هواداران سقط جنین همچون “ممنوعیت ها را پایان دهید” و “زایش اجباری” توجه او را به خود جلب کرده است.

اما با این حال می‌گوید: “من نمی‌گویم [آنها] گیرا نیستند اما من معتقدم نجات دادن یک کودک با قلب در حال تپش، نسبت به آنها جذاب‌تر است”.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.