موضع دولت چین در قبال مسلمانان ایغور: از انکار تا افتخار

تلویزیون دولتی چین بعد از مدتها سکوت درباره گزارش کمیته حقوق بشر سازمان درباره زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور در مراکز موسوم به مقابله با افراط‌گرایی و وضعیت دردناک آنها در این کمپ‌ها، هفته گذشته گزارشی درباره نحوه زندگی مسلمانان و اداره کمپ سین کیانگ پخش کرد.

بر اساس این گزارش پانزده دقیقه‌ای، زندانیان مسلمان در این مرکز علاوه بر سوادآموزی مشغول آموزش مهارت‌های حرفه‌ای مثل خیاطی، نجاری و صنایع دستی و دیگر هستند و همۀ سلول‌های این زندان دارای تهویه مناسب و مبلمان مناسب است.

یک دختر جوان در مصاحبه با خبرنگار چینی درباره زندگی در این کمپ می‌گوید: اگر من اینجا در حال آموزش و یادگیری نبودم، نمی‌توانم تصور کنم چه بلایی بر سرم می‌آمد، حتما به افراط‌گرایان مسلمان می‌پیوستم و زندگی‌ام را نابود می‌کردم.
3000 (1)
این گزارش کوتاه در حالی از تلویزیون چین پخش شد که دولت به مدت چندین ماه وجود چنین کمپ‌هایی را منکر شده بود. اما اکنون مقامات رسمی سعی می‌کنند این مکان‌ها را به عنوان اردوگاه‌های آموزشی رایگان جلوه دهند؛ برنامه‌ای شبیه اردوهای آموزشی تابستانی.

تیموسی  گراس، از محققان موسسه رز هولمن که سیاست‌های قومی و مذهبی دولت چین دنبال می‌کند درباره این گزارش به گاردین گفت: حزب کمونیست چین تسلط خود را بر روایت‌های دولتی از تبعیض مذهبی و قومی از دست داده است.

در عرض چند هفته مقامات رسمی چین از انکار شدیداللحن وجود کمپ‌های نگهداری اجباری مسلمانان، به ساخت برنامه‌ای تبلیغاتی درباره تلاش چین برای آموزش مسلمانان رسیده‌اند. آنها با افتخار این کمپ‌ها را نشانۀ نوع‌دوستی حزب کمونیسم می‌دانند.

منبع خبر: سایت موسسه گفتگوی ادیان

کانال تلگرام:
https://t.me/religions

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. جهانگیر

    با سلام!
    طی هفته و ماههای گذشته این همه بلا بر سر مسلمانان چین آمده است. چرا خبر جدیدی کار نکرده اید؟

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.