چرا پاپ نگران کلیسای کاتولیک امریکاست؟

پاپ فرانسیس نامه‌ای به اسقفان امریکا نوشته و با گله‌گزاری از عقب‌نشینی انها در برابر بحران‌های کلیسا از آنها خواسته رویکرد تازه‌ای در پیش گیرند. همچنین از آنها دعوت کرده ماه آینده به واتیکان بروند تا به مسئله رسوایی‌های جنسی بپردازند که آتش آن از امریکا مشتعل شد. پاپ نقش کلیسای امریکا را چنان مهم دانسته که نوشته است اگر مشکلات لجستیکی نبود حتماً خود به امریکا سفر می‌کرد. مرکز تحقیقات پیو در گزارشی اهمیت کلیسای کاتولیک امریکا را چنین نوشته است:

کلیسای کاتولیک با داشتن حدود هفده هزار ناحیه، بزرگ‌ترین سازمان مذهبی در امریکا است. اما باوجود وسعت نفوذ فراوان، این کلیسا در دهه‌های اخیر با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. کاهش طرفداران، کمبود کشیش برای تبلیغ دین و رسوایی‌های اخلاقی برخی از کشیشان مواردی است که برتری کلیسای کاتولیک را دچار چالش می‌کند. اگر بخواهیم درباره کاتولیک‌های امریکایی سخن بگوییم به‌طورکلی می‌توان پنج نکته مهم را درباره آنها بیان کرد:

۱. درمجموع ۵۱ میلیون کاتولیک بزرگ‌سال در امریکا زندگی می‌کنند: این جمعیت حدود یک‌پنجم کل مردم امریکا را شکل می‌دهد و با توجه به تحقیق مرکز پیو در سال ۲۰۱۴، تعداد کاتولیک‌ها از ۲۴ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است.

۲. کاتولیسیسم بیشترین میزان کاهش معتقدان از طریق تغییر آیین به آیین دیگر را در سنت‌های مذهبی در امریکا داشته است: درمجموع ۱۳ درصد جمعیت امریکا را افرادی شکل می‌دهد که سابقاً کاتولیک بوده و به‌عنوان معتقد به این مذهب بزرگ شده اما اکنون یا بی‌دین هستند یا به مذاهب و ادیان دیگر چون پروتستانتیسم روی آورده‌اند. در مقابل فقط ۲ درصد از امریکایی‌ها دین خود را در بزرگ‌سالی به کاتولیسیسم تغییر داده‌اند. یعنی از هر ۶.۵ نفری که کاتولیک بودن را کنار گذاشته‌اند تنها یک نفر به کاتولیسیسم تغییر مذهب داده است. چنین درصدی از کاهش در میان معتقدان را هیچ سنت مذهبی در امریکا تجربه نکرده است.

۳. کاتولیسیسم در امریکا ازنظر نژادی و قومی دارای تنوع است: حدود ۶۰ درصد کاتولیک‌های امریکایی سفیدپوست، یک‌سوم لاتین و گروه کوچکی سیاه‌پوست و آسیایی امریکایی یا متعلق به نژادها و اقوام دیگر هستند. بر اساس آمار تعداد کاتولیک‌های لاتین در حال افزایش است.

۴. در مقایسه با مذاهب دیگر، کاتولیک‌های نسبتاً بیشتر در امریکا پراکنده هستند: ۲۷ درصد از کاتولیک‌ها در جنوب، ۲۶ درصد در شمال غربی، ۲۶ درصد در غرب و ۲۱ درصد در قسمت‌های غربی مرکز امریکا زندگی می‌کنند. ازآنجایی‌که اکثر اسپانیایی‌زبان‌ها کاتولیک هستند، رشد این گروه اکثریت جمعیت کاتولیک‌ها را از سمت شمال شرق و مرکز به جنوب و غرب سوق می‌دهد. 

۵. بسیاری از امریکایی‌ها معتقدند که کلیسای کاتولیک باید دچار تغییرات اساسی شود: برای مثال ۶۰ درصد کاتولیک‌های امریکایی معتقدند باید به کشیش‌ها مجوز ازدواج داده شود و همچنین زنان باید اجازه کشیش شدن داشته باشند. همچنین نیمی از آنها به قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان در امریکا اعتقاد دارند. بااین‌حال حمایت ازاین‌گونه تغییرات در بین کسانی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند کمتر از کسانی است که شرکت نمی‌کنند.

۶. به لحاظ سیاسی کاتولیک‌های امریکا حدوداً به ۴۷ درصد دموکرات و ۴۶ درصد جمهوری‌خواه تقسیم می‌شوند: گرایش سیاسی کاتولیک‌های امریکایی به تفاوت قومی و نژادی آنها مرتبط است. مثلاً اسپانیایی‌زبان‌ها اکثر دموکرات هستند درحالی‌که ۵۴ درصد از کاتولیک‌های سفیدپوست به جمهوری‌خواهان گرایش دارند.

۷. اکثریت بزرگی از کاتولیک‌های امریکایی پاپ فرانسیس را تحسین می‌کنند اگرچه نشانه‌های نارضایتی از او در حال رشد است: در سال ۲۰۱۴، ۵۴ درصد از کاتولیک‌های امریکایی به عملکرد پاپ فرانسیس درباره رسوایی‌های جنسی در کلیسا نمره عالی یا خوب دادند اما طی تحقیق جدید مرکز پیو، پس از گزارش اخیر درباره رسوایی کلیسا در سال ۲۰۱۸  این آمار به ۳۱ درصد کاهش یافته است. همچنین محبوبیت کلی پاپ فرانسیس نسبت به ۸۴ درصد در ژانویه ۲۰۱۸، به ۷۲ درصد در ماه اخیر رسیده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.