مرور مطبوعات / دخالت نهادهای امنیتی در کرسی‌ آزاداندیشی دانشگاه‌ها

31 شهریور 1397

مطالبی چند به مناسبت ایام عزاداری ماه محرم، واکنش‌ها به توهین‌های تتلو و چند مطلب متنوع دیگر مطالب شماره‌های امروز مطبوعات را تشکیل می‌دادند. «فرهنگ غربی باید از کتاب‌های دانشگاهی حذف شود»، «قامت فلسفه؛ سقف صلح»، «تذکر به مداح یزدی»، «وساطت رئیسی در آزادی طلاب تجمع فیضیه»، «ایستادگی در برابر ظلم ذاتا پسندیده است»، «انتقاد از تشخیص صلاحیت بر اساس سلایق فردی»، «آشوریان در راه اعتلای ایران لحظه‌ای درنگ نکردند»، «چشم‌انداز فرشگردها پوشالی است»، «نفرت‌پراکنی و اسب‌های زین کرده»، «عربستان یک هفته قبل از حمله به سفارتش باخبر بود»، «سخنی با مدافعان دیروز تتلو»، «فرشگرد یا عقبگرد اپوزیسیون»، «از تریبون مداحی حق کسی ضایع نشود»، «دخالت نهادهای امنیتی در کرسی‌ آزاداندیشی دانشگاه‌ها»، «صحابه و خصوصی‌سازی از جیب بیت‌المال»، «انجام تکالیف بدون توجه به نتایج آن در جامعه خطرناک است»، «تاریخ ذهن محافظه‌کار»، «تصویری از ذهنیت نقاد نویسنده به خوانندگان»، «رشد 50‌ درصدی جرائم اطفال»، «جامعه‌شناسی اعتراض در اندیشه پویا» و «صلح کودکان در دنیای امروز» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
از تریبون مداحی حق کسی ضایع نشود
مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: اگر در کشور ما و هیئت‌های عزاداری ما بیرق‌های مبارزه با ظلم بلند باشد، باید قوه ‌قضائیه ما بعد از محرم با قبل از محرم متفاوت باشد، بازار ما متفاوت باشد، خودمان در زندگی فردی تفاوت پیدا کنیم، مسئولان ما در رفتارشان متفاوت شوند و اگر این دانشگاه عاشورا و محرم نتواند ما را منقلب کند، باید به حال خودمان افسوس بخوریم. این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه جدی‌تر از حقوق الله، حقوق‌الناس است، اظهار کرد: حوزه حقوق اجتماعی، ظریف، باریک و زیاد است و ما متأسفانه گاهی چندان توجهی به آن نداریم، حتی درمورد عزاداری‌ها ممکن است که ما حقوق اجتماعی را ضایع کنیم یا حرمت تریبون مراسم اباعبدالله رعایت نشود، بر بالای منبر حق دیگران تضییع شود، به انسان‌های آزاده نسبت سوء داده شود، به بزرگانی تهمت زده شود و از تریبون مداحی احیانا حق کسی ضایع شود، به‌ویژه اینکه آن مراسم هم بزرگ باشد و از صداوسیما هم پخش شود و به‌خصوص از بیت‌المال هزینه برپایی آن مراسم داده شده باشد، جواب خدا را چه می‌خواهند بدهند؟ چگونه می‌خواهند این ظلم را جبران کنند؟ انصاری تأکید کرد: یک انسان شایسته، آزاده و شجاع که مثلا برای مجلس یا خبرگان کاندیدا شده است – آن هم نه برای قدرت‌طلبی بلکه برای بیان حقایق – رفته‌اند و براساس چهار تا گزارش، صلاحیت او را رد کرده‌اند. بعد از انتخابات هم می‌آیند در اتاق دربسته می‌گویند بله گزارشی به ما دادند که این گزارش درست نبود یا اینکه تشابه اسمی رخ داده بود و به همین راحتی تمام می‌کنند. آیا به همین راحتی تمام می‌شود؟
 
دخالت نهادهای امنیتی در  کرسی‌ آزاداندیشی دانشگاه‌ها
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: یکی از بیانات ارزشمندی که مقام معظم رهبری فرمودند که متأسفانه افراد، کمتر به آن اقبال کردند، همین مسئله آزاداندیشی و کرسی‌های آزاداندیشی بود، اما دلیل اینکه متولیان و صاحب‌نظرانی که مدعی صاحب‌نظری فرهنگی هستند، توان علمی بالایی در خود نمی‌بینند و از طرفی آن سعه صدر لازم برای ترویج کرسی‌های آزاداندیشی را ندارند، کمتر به آن بها داده شده است. متأسفانه این دو مسئله باعث می‌شود که نهادهای امنیتی دانشگاه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مداخله ‌کنند و به محض اینکه اسم افرادی که با شرایط فکری جامعه یا دانشگاه هماهنگی ندارند برای حضور در دانشگاه مطرح می‌شود، این‌ نهادها به هر دلیلی مصلحت نمی‌بینند. این مسئله باعث شده که موضوع کرسی‌های آزاداندیشی علی‌رغم اهمیتی که دارد، در دانشگاه پا نگیرد و من معتقدم تا زمانی که این سعه صدر در نهادهای امنیتی وجود نداشته باشد، کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه پا نخواهد گرفت.
 
صحابه و خصوصی‌سازی از جیب بیت‌المال
حجت‌الاسلام دکتر داود فیرحی در سخنرانی‌های خود به مناسبت دهه اول محرم، نگاهی انداخته است به تحولات منتهی به عاشورا از دریچه علوم اجتماعی. در بخشی از سخنان وی آمده است: دولت صدر اسلام [منظور از بعد از فتوحات جهان اسلام است] به‌نوعی یک دولت رانتی است؛ رانت مبتنی بر غنیمت. پول زیادی دست دولت است و بنابراین همه‌چیز و سرنوشت جامعه در کف باکفایت یا بی‌کفایت دولتمردان است؛ به همین دلیل است که در چنین جامعه‌ای شاهد یکه‌تازی دولت هستیم. دولت‌ها در چنین جامعه‌ای تمامیت‌خواه می‌شوند و سرنوشت کلیت جامعه را در دست می‌گیرند؛ یعنی به‌جای اینکه سیاست منطق اقتصاد پیدا کند، اقتصاد منطق سیاست پیدا می‌کند. دولت با پولی که در دست دارد، دین، فرهنگ، نظام آموزش و افکار عمومی را کنترل می‌کند. در چنین شرایطی، دو چیز رخ می‌دهد. جامعه دو قسمت می‌شود؛ کسانی که معترض وضع موجود هستند و کسانی که از وضعیت موجود بهره‌مندند.
 
انجام تکالیف بدون توجه به نتایج آن در جامعه خطرناک است
سروش محلاتی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، گفت: اگر در جامعه‌ای چنین تصوری بر مردم، نخبگان یا متولیان امور حاصل شود که ما تکالیفی را بدون نظر به نتایج و آثار آن دنبال کنیم، می‌تواند برای جامعه بسیار خطرناک و مفسده‌آفرین باشد. آیت‌الله محمد سروش‌محلاتی – شب گذشته – در سومین شب از سلسله‌نشست‌های عاشورا و امروز گفت. این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «به این دیدگاه نقد عملی و کاربردی وارد است»، گفت: مشکلی که تفکیک بین نتیجه و تکلیف به وجود می‌آورد، بسیار خطرناک و وحشتناک است. ما در بسیاری از تکالیف اجتماعی دچار این مشکل می‌شویم که از یک طرف شخص قصد ادای تکلیف دارد و از طرف دیگر حاضر به قبول نتایج عمل خود نیست. وقتی به او می‌گویید کار تو پیامدهای ناگواری دارد، می‌گوید من کاری به نتیجه ندارم و به تکلیفم  عمل می‌کنم؛ پس این بحث مطرح می‌شود که ما در اقدامات و تصمیم‌گیری‌های حکومت اصلا کاری به هزینه‌هایی که آن تصمیم بر جامعه تحمیل می‌کند، نداریم. چون ما موظفیم تکلیف را دریابیم اما نتایج به ما ربطی ندارد و هر مشکل، مفسده و هزینه‌ای اتفاق بیفتد،باید پذیرفت.
 
تاریخ ذهن محافظه‌کار
کتاب «ذهن ارتجاعی» کاوشی دقیق و نوآورانه است در مفهومی که گاه‌به‌گاه هنگام درگرفتن وخیم‌ترین بحران‌ها با قوت هرچه بیشتر سر برمی‌آورد: مفهوم محافظه‌کاری. کوری رابین، نویسنده کتاب، نشان می‌دهد که محافظه‌کاری در هسته اصلی خود واکنشی تند و کوبنده است در برابر چالش‌های دموکراتیک و ترقی‌خواهانه، در برابر به‌خطرافتادن سلسله‌مراتب‌ ثروت و قدرت و منزلت اجتماعی. محافظه‌کاری، در اصل، واکنش جهان کهن امتیازها و مالکیت‌ها و برتری‌های طبقاتی، جنسی، قومی و نژادی است در برابر جهان نوین برابری‌خواهی و گسترش بی‌حد‌و‌مرز سازوکارها و نهادهای دموکراتیک، حتی به بهای برهم‌خوردن بنیادی وضع موجود امور. این کتاب که سال گذشته با ترجمه شهریار خواجیان (انتشارات ققنوس) منتشر شده بود امسال نیز با ترجمه اکبر معصوم‌بیگی (نشر نگاه) به بازار آمده است.
 
تصویری از ذهنیت نقاد نویسنده به خوانندگان
علی پایا متخصص فلسفه علم و نویسنده‌ای است که در دهه‌های اخیر مقالات و کتاب‌های مختلفی در حوزه «علم، فناوری، جامعه» منتشر کرده است. در آخرین اثر منتشره خود به فارسی با عنوان «گره‌گشایی به شیوه فیلسوفان و مهندسان»، مجموعه‌ای از مقالات قبلی خود را به صورت کتابی با ویراستی جدید منتشر کرده که به دغدغه‌هایش در حوزه سیاست‌گذاری علم می‌پردازد. در این کتاب نویسنده در بخش اول از روحیه نقادانه علمی آغاز می‌کند و در بخش دوم به‌ترتیب به ارزیابی فلسفی سیاست‌گذاری علمی، چهارمین موج توسعه علمی فناورانه، جایگاه مهندس در دنیای مدرن، رابطه بین مهندسی و علوم انسانی و اجتماعی و در نهایت به ارزیابی نقادانه امکان‌پذیری تکنولوژی دینی می‌پردازد. در سومین بخش کتاب امکان‌پذیری الگوی اسلامی- ایرانی و نقشه جامع علمی کشور نقد شده است. عنوان‌های فوق نشان می‌دهد تلاش شده مقالاتی در این کتاب گردآوری شوند که در آنها منتخبی از آثار پایا که به فلسفه علم و سیاست‌گذاری علم می‌پردازد، تصویری از ذهنیت نقاد نویسنده را به خوانندگان عرضه کنند.
 
رشد 50‌ درصدی جرائم اطفال
هرچند آمارهای کانون اصلاح تربیت و تلاش این زندان نوجوانان نشان می‌دهد که تعداد زندانیان کانون سال‌به‌سال رو به ‌کاهش است؛ اما گزارش‌ها حاکی از افزایش 50‌درصدی پرونده بزهکاری کودکان است. گزارش ارزیابی عملکرد پنج‌ساله دستگاه قضائی نشان می‌دهد، آمار ورودی پرونده‌ها به محاکم اطفال در سال 96 در مقایسه با 95 با جهش درخور‌توجهی همراه بوده و با رشد 50‌درصدی از سه‌هزار‌و 409 فقره در سال 95 به شش‌هزار‌و 490 فقره در سال 96 افزایش یافته است. این آمار برای سال‌های پیش‌تر به این شکل بوده است: آمار ورودی پرونده‌ها به محاکم اطفال در سال 92، 10‌هزار‌و 503 مورد بوده که این رقم در سال 93 به 9‌هزار‌و 910 مورد کاهش یافته است. بر ‌اساس این گزارش میزان پرونده‌های وارده به محاکم اطفال در سال 94 در مقایسه با 93، حدود 70 درصد کاهش یافته و از 9‌هزار‌و 910 مورد به سه‌هزار‌و 201 مورد رسیده است؛ اما با وجود کاهش درخور‌توجه ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌های اطفال و نوجوانان در سال 94 که دستاورد خوبی محسوب می‌شود، از سال 95 بار دیگر آمار ورود پرونده‌ها به محاکم اطفال و نوجوانان رو به صعود گذاشته و به سه‌هزار‌و 409 فقره افزایش یافته است.
 
جامعه‌شناسی اعتراض در اندیشه پویا
پنجــاه‌وسومین شمــاره ماهنامه سیاسی- فرهنگی «اندیشه پویا» منتشر شد. در این شماره ماهنامه چندین نفر از جامعه‌شناسان و تحلیلگران، از جمله نعمت‌الله فاضلی، عباس توفیق، حسین سراج‌زاده، عباس کاظمی، مقصود فراستخواه، سعید معیدفر و محمد رضایی درباره «جامعه‌شناسی اعتراض» نظر داده‌اند و به سؤال‌هایی همچون «آیا روحانی با کاراکتر سیاسی‌اش توان پاسخ‌گویی به موج‌های رفت‌وبرگشتی اعتراضات را دارد؟» پاسخ گفته‌اند که درباره این سؤال خاص، پاسخ اکثر آنها «خیر» بوده است. دراین‌باره همچنین «مقاله بی‌قراری طبقه عمودی» از محمدمهدی مجاهدی، «ناامیدان آرام» از محمد فاضلی و «سوژه متنفر» از محمدجواد غلامرضاکاشی در این شماره منتشر شده است. واپسین روزهای زندگی عزت‌الله انتظامی به روایت فرزندش مجید انتظامی در بخش «یادبود» و پرونده‌ای برای رمان «1984» جورج اورول در بخش «پرونده کتاب» از جمله بخش‌های دیگر این ماهنامه هستند. شماره مهرماه «اندیشه پویا» در 148 صفحه منتشر شده و قیمت آن 17 هزار تومان است.
 
صلح کودکان در دنیای امروز
شرق به مناسبت سی‌ام شهریور روز جهانی صلح می‌نویسد: لازمه داشتن دنیایی بهتر پرورش انسان‌های والاست؛ یعنی انسان‌هایی که با خود و دنیای خود در صلح هستند. وقتی نیازهای اولیه کودک به غذا و پوشاک به‌خوبی برآورده شود و کودک احساس کند که همیشه خانواده در کنار اوست، چنین کودکی دنیا را جای امنی می‌پندارد و کودکی که از ابتدا با کمبودها مواجه می‌شود؛ کودکی که ‌یکباره خانواده را از دست می‌دهد، همواره به دنیا بی‌اعتماد است. به پاس بزرگداشت این روز، حال‌وروز کودکانی را دریابیم که به‌جای آغوش گرم خانواده، در فضای کار و کارگری رشد و نمو می‌کنند و با سختی کار خمیده می‌شوند، در بی‌مهری کارفرما احساس امنیت را از دست می‌دهند و چه بد دنیایی در انتظارشان است. چگونه صلح را باور کنند در دنیایشان که مملو از ظلم و فساد است. لازمه وجود صلح عدالت است و کجای این قصه است؟ صلح در نماد بیرونی‌اش کجاست؟

اعتماد
 
«فرشگرد» یا عقبگرد اپوزیسیون
اعلام موجودیت یکی دیگر از ده‌ها و بلکه صدها گروه و دسته اپوزیسیون خارج از کشور در روزهای گذشته به‌دلایلی نامعلوم، با استقبال شدید و عجیب تلویزیون‌های ماهواره‌ای و برخی رسانه‌های خارج کشور روبه‌رو شد. موضوع آغاز به کار این گروه برخلاف عنوانش، «فرشگرد» که کمتر به گوش آشنا بود، در ادامه تبدیل به سوژه‌ای خبری شد و به‌ویژه در فضای مجازی، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و پیش از هر چیز، این سوال را ایجاد کرد که چرا فعالیت 40 فعال سیاسی عمدتا ناشناس و کم سن و سال، ناگهان اینقدر مهم شده که تلویزیون‌های ماهواره‌ای، همچون «بی‌بی‌سی فارسی»، بهترین بخش از مهم‌ترین برنامه‌های سیاسی خود را، آن هم برای چندروز پیاپی به این خبر اختصاص داده‌اند. «فرشگرد» که حالا در چهلمین سالگرد انحلال حزب «رستاخیز» به دستور محمدرضا پهلوی اعلام موجودیت کرده، به‌طرزی عجیب و باورنکردنی انگار بازگشتی است به همان دوران ناموفق «رستاخیز»؛ حزبی که در اسفندماه 53 به دستور محمدرضا پهلوی و از قضا پس از انحلال دو حزب حکومتی دیگر تاسیس شد و تنها 3 سال بعد، در پاییز 57 و در شرایطی که فعالیت کوتاه‌مدتش به جز برملا شدن ناکارآمدی حکومت پهلوی نتیجه‌ای به همراه نداشت، باز به دستور موسس، منحل شد.
 
سخنی با مدافعان دیروز تتلو
سیدعبدالجواد موسوی درباره اهانت تتلو به ساحت مقدس ائمه اطهار می‌نویسد: اهانت تتلو یک بار دیگر ثابت کرد برخی مدعیان رسمی و شناسنامه‌دار دفاع از ارزش‌ها رسما دروغگویند و دعوی آنان در دینداری یک‌سره باطل و لغو است. چگونه می‌توان در مقابل یک نمایشنامه صد و پنجاه نسخه‌ای که احتمال وهن امام زمان در آن می‌رفت، کفن پوشید و کف بر لب آورد و تا استیضاح رییس‌جمهور وقت پیش رفت و آن وقت در مقابل توهین وقیحانه و آشکار یک دهان‌دریده بی‌اصل و نسب مهر بر لب زد و اصلا به روی مبارک هم نیاورد چه اتفاقی افتاده است؟ آنهایی که حکم اعدام هاشم آقاجری را به دلیل تعرض به مراجع صادر کردند کجای کارند؟ آیا سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری باید جای شرف و غیرت و همه‌چیز ما را بگیرد؟ جالب‌تر از همه اینهایی‌اند که تا دیروز در ستایش آزادی و فتوت این موجود بی‌هنر منبر می‌رفتند و این روزها هم با وجود همه این اتفاقات تاسف‌بار باز هم از رو نمی‌روند و چشم در چشم معترضان افاضه می‌فرمایند: ملاک حال فعلی افراد است!
 
عربستان یک هفته قبل از حمله به سفارتش باخبر بود
امیرعبداللهیان از نقش نفوذی‌ها در حمله به سفارت عربستان پرده برداشت. امیرعبداللهیان می‌گوید: وی برای نخستین‌بار از وجود سندی در این وزارتخانه خبر داده که نشان می‌دهد عربستان از حمله به سفارتش در تهران باخبر بوده است. وی می‌گوید: در ماجرای سفارت عربستان در تهران، تحلیل و ارزیابی بنده این است افرادی که با پرتاب «کوکتل‌مولوتف» سفارت عربستان را به آتش کشیدن نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی نبودند بلکه عوامل «نفوذی» بودند که کاملا هدایت شده این کار را انجام دادند. این را به این دلیل عرض می‌کنم که سفارت عربستان یک هفته قبل از این حادثه به سفارتخانه‌های خارجی در ایران اطلاعیه داده و تمامی خودروهای سفارت و دیپلمات‌های خود را به فروش گذاشته؛ البته سند این موضوع در وزارت امور خارجه موجود است. این نکته نیز قابل ذکر است که در آن شرایط هنوز نه سفارت آتش زده شده، نه اتفاقی افتاده و نه آیت‌الله نمر اعدام شده است.
 
نفرت‌پراکنی و اسب‌های زین کرده
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در یادداشتی می‌نویسد: در ایام متعلق به حضرت اباعبدالله هستیم. پس یادآوری «قدرت تشخیص»، «نیت صادق» و «حق‌طلبی» را که مشخصه قیام حسینی بود ضروری می‌دانم. امام حسین (ع) با تاکید بر اینکه جز اصلاح امور دین و تغییر رویه‌های غلط قصد و انگیزه دیگری ندارد، واقعه کربلا را رقم زد. همین مناسبت را بهانه‌ای می‌کنم به تذکر این مهم که اصلاح پذیری جامعه دینی و پذیرش اصلاحات مستمر در رویکردها، سیاست‌ها و اقدامات از ضروریات حمکرانی مطلوب است. چرا که بشر بنا بر موقعیت‌ها و تعصبات فردی و قومی و جغرافیایی همواره ممکن است از مسیر روشن و راست به سوی بیراهه‌های منفعت‌طلبی و خو‌دخواهی تغییر مسیر دهد. بنابراین هیچ فرد، جامعه یا کشور دین‌باوری نمی‌تواند ضرورت اصلاح مستمر و بازنگری دوره‌ای یا پی در پی در برنامه‌ها و عملکردهای خویش را نادیده انگارد و به بازخوردها برای اصلاح امور بی توجه باشد. بی‌تردید هر جا که جزمیت، عدم شفافیت و فقدان نقد یا نقدپذیری رخ دهد، جامعه به مخاطرات نزدیک و دچار انحراف می‌شود. جریان اصلاحات در ایران نیز با باور قلبی و عملی به دین تلاش داشته تا بر حق‌طلبی، عدالت‌جویی و مقابله با فساد و ظلم تاکید ورزد و اذعان دارد که مماشات و زد و بندهای رایج برای در قدرت ماندن و حفظ موقعیت به هر قیمت، با منافع مردم و کشور منافات دارد.
 
چشم‌انداز فرشگردها پوشالی است
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اعلام موجودیت فرشگرد در مصاحبه با اعتماد می‌گوید: اینکه یک جریان سیاسی فقط روی مشکلات و مسائل انگشت بگذارد، کار خیلی ساده‌ای است. فرشگردها تا جایی که مربوط به انتقاد و حمله به نظام است، خیلی کار پیچیده‌ای انجام نمی‌دهند. اشکال اساسی آنها از زمانی به وجود می‌آید که به راه‌حل و «چه باید کرد» می‌رسند. در بیانیه آنها به جز یک مشت کلی‌گویی و شعار و فراهم آوردن امید‌های واهی عملا هیچ حرف واقع‌بینانه‌ای مشاهده نمی‌شود. مثلا در برابر مساله قومیت‌ها و ملیت‌ها فرمول آنها چیست؟ در مورد مطالبات مذهبی اهل سنت چه می‌گویند؟ آنها در مقابل کسانی که به اسلام معتقدند و نگاهی به جمهوری اسلامی و اسلام دارند، هیچ پاسخی ندارند. فرشگردها تا زمانی که مشکلات، مصایب و دشواری‌ها را می‌گویند، یک چشم‌انداز زیبا ترسیم می‌کنند اما این چشم‌انداز پوشالی است. سوال اصلی اینجاست که پلی که جامعه امروز را به جامعه ایده‌آل فرشگردها می‌رساند، چیست و این ایده‌آل چطور تحقق پیدا می‌کند؟‌ همه جریانات سیاسی وقتی در مقام مخالفت و اپوزیسیون قرار می‌گیرند، حرف‌های قشنگ می‌زنند اما اینکه این ایده‌آل‌ها در چه چارچوبی قرار است محقق شود، بیان نمی‌شود.
 
آشوریان در راه اعتلای ایران لحظه‌ای درنگ نکردند
حسن روحانی، در پیامی به بیست و نهمین کنگره اتحادیه جهانی آشوریان، به تجلیل از نقش و جایگاه آشوریان ایران پرداخت و تاکید کرد که آنها در راه اعتلای کشور لحظه‌ای درنگ نکرده‌اند. به گزارش ایرنا، رییس‌جمهوری کشورمان پیام خود را با ابلاغ دوستی خود به همه آشوریان جهان، به‌ویژه هموطنان آشوری آغاز و خاطرنشان کرد: اکنون، 50 سال از زندگی یک نهاد سیاسی جهانی می‌گذرد؛ نهادی که ریشه آن در این سرزمین جان یافت و شاخ و برگ‌هایش تا هر نقطه جهان، راه پیدا کرد و پیام آن صلح و دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگران بود و چنین شد که اتحادیه جهانی آشوریان ماندگار گشت. آشوریان ایران، همچون سایر اقوام، در همه رنج‌ها و مظالمی که در طول تاریخ بر این سرزمین رفت، سهیم بوده‌اند و همپای آحاد ملت ایران با تجاوز بیگانگان با جان و مال خود مبارزه کرده و در راه اعتلای کشورشان یک لحظه درنگ نکرده‌اند.
 
انتقاد از تشخیص صلاحیت بر اساس سلایق فردی
ثمر فاطمی در پرونده‌ای دیدگاه حقوقدانان فعال در زمینه کودکان درباره صدور حکم رشد برای ازدواج را دست‌مایه قرار داده است. در بخشی از این نوشتار به نقل از لیلا حقیقت‌خواه وکیل دادگستری آمده است: دادگاه حکم رشد نمی‌دهد. دختر بچه برای ازدواج به رضایت ولی قهری، پدر یا جد پدری نیاز دارد. یک جاهایی هست که دختر می‌خواهد ازدواج کند اما پدرش به هر دلیلی اجازه ازدواج نمی‌دهد، در این شرایط داماد را به دادگاه می‌برند و از دادگاه می‌خواهند اجازه ازدواج را صادر کند.» او درباره شرایطی که کودک خانواده‌ای ندارد و برای ازدواج نیاز به حکم دادگاه است، توضیح داد: «حمایت خاصی از کودکان وجود ندارد و نهایت امکانی که وجود دارد، بهزیستی است. در این شرایط دادگاه فکر می‌کند که به جای اینکه هزینه‌ای به دولت تحمیل کند و سرنوشت نامعلومی برای کودک در نظر بگیرد، اجازه ازدواج کودک با مردی بزرگ‌تر از خودش را صادر کند.
 
ایستادگی در برابر ظلم ذاتا پسندیده است
سروش محلاتی در گفتاری تحت عنوان عاشورا و قیام امام حسین(ع) که در کتاب «عاشورا و امروز ما» به عنوان مجموعه گفتارهای صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در سلسله نشست‌های برگزار شده توسط انجمن «اندیشه و قلم» می‌نویسد: در خانه‌های‌تان بنشینید، صبر و تحمل داشته باشید. شمشیرهای خودتان را بیرون نیاورید. حتی فعالیت‌های دیگر خودتان را هم کنار بگذارید. از علی‌بن ابی‌طالب خیلی عجیب است! آیا این کلام ایشان است؟! شواهد نشان می‌دهد که این کلام، کاملا منطقی و از خود ایشان است، چون حضرت می‌فرمایند عجله نکنید اقدامی که در زمان و فرصت خودش باید انجام بگیرد، بگذارید در وقت خودش رخ دهد. این غیرمعقول نیست که امام بگوید عجله نکنید در زمان خودش انجام دهید. حضرت فرمودند اگر در خانه هم بنشینی و معرفت داشته باشید خدا و پیغمبر را بشناسی و راه را تشخیص بدهی، شهید از دنیا می‌روی. هر چیزی زمان خاص خودش را دارد. عجله چرا می‌کنی؟ و عکسش آن‌کسی که بی‌جا و بی‌مورد خود را در برابر دشمن قرار می‌دهد این شهید هست؟ برخی می‌گویند اینها دروغ است اینها با سیره حضرت همخوانی ندارد. اتفاقا خیلی خوب هم همخوانی دارد. در نهج‌البلاغه کجا فرمودند که صبر کنید؟ برخی بررسی کرده‌اند که حضرت در چه زمانی و کجا این جملات را فرمودند؟ همچنین موقعیتی مگر برای حضرت وجود داشت؟ توضیحات خوبی داده‌اند. ابن‌ابی‌الحدید گفته است وقتی حضرت به قدرت رسید و مردم بیعت کردند، برخی اصحاب بودند که اینها خیلی عجله داشتند و گفتند شروع کن و علیه معاویه بجنگ. حضرت فرمود این‌طور که نمی‌شود دسته به یقه شد، صبر کنید. حضرت نماینده‌ای برای اینکه مذاکره‌ای صورت بگیرد فرستادند. آن اصحاب اعتراض کردند که چرا مذاکره؟ مدتی طول کشید و آنها دایما می‌گفتند که وقت تلف می‌شود؟ ابن‌ابی‌الحدید گفته است این سخنان حضرت که می‌گفتند دست نگه‌دارید، در این زمان بوده است. به‌هرحال مقصودم این است که وقتی پای روش‌ها به میان می‌آید، کاملا مساله انعطاف‌پذیر و در شرایط مختلف، متفاوت می‌شود.
 
ایران
 
وساطت رئیسی در آزادی طلاب تجمع فیضیه
وحید یامین‌پور از مجریان نزدیک به جبهه پایداری در صدا و سیما ادعا کرده که طلاب بازداشت شده در قم و مرتبط با تجمع مدرسه فیضیه با مداخله سیدابراهیم رئیسی، دادستان ویژه روحانیت آزاد شده‌اند. به گزارش ایرنا، رضا سیار فرماندار قم در این باره گفته است: بر اساس گزارشی که دادستانی ویژه روحانیت به ما داده است، 5 نفر در ماجرای مدرسه فیضیه قم بازداشت شدند که یک نفر بی تقصیر بود و آزاد شد. او با بیان اینکه خبر آزادی این افراد را در رسانه‌ها شنیده، گفت:« ماجرای مدرسه فیضیه قم در دادگاه ویژه روحانیت در حال رسیدگی است و روال قانونی خود را طی می‌کند. از نظر قانونی هم کسی نمی‌تواند در پرونده‌های قضایی دخالت یا اعمال نظر کند.»
 
تذکر به مداح یزدی
سروش رحمانی، مداح معروف یزدی که ویدئوی مداحی‌هایش در هیأت کوچه بیوک یزد در مسجد حظیره پرطرفدار شده بود، به رویداد ۲۴ گفت: بخشی از شعرمان را که جنبه خاکستری داشت، مجبور شدیم حذف کنیم. البته به نظر ما که اصلاً این گونه نبود اما از نظر دوستان در سازمان تبلیغات یزد بخشی از شعر باعث تشویش اذهان عمومی می‌شد و گفتند برخی از آنها را تغییر دهید، مانند بخشی از شعر که الله الله بود و می‌گفتند شاید باعث یادآوری برخی از موارد برای منافقین باشد و بخواهند علیه کشور جوسازی کنند.
 
قامت فلسفه؛ سقف صلح
ایران گفت‌وگویی انجام داده است با دکتر حسین شیخ‌رضایی به مناسبت روز جهانی صلح. وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: ما برای رسیدن به صلح احتیاج به «آموزش» داریم، در این فضا، فلسفه می‌تواند حداقل دو نقش داشته باشد؛  نقش نخست، فراهم کردن زمینه‌ای برای گفت‌وگو است. واقعیت این است که یکی از اساسی‌ترین ابزارها در برابر خشونت «گفت‌وگو» است؛ البته گفت‌وگویی که مبتنی بر اصول منطقی و عقلانی باشد. فلسفه در کنار کارهای تخصصی به‌عنوان یک رشته‌ دانشگاهی، در سطح عمومی «توانایی بحث عقلی»، «منطقی» و «تفکر نقادانه» را به افراد می‌دهد. به همین دلیل، از فلسفه در نظام‌های تعلیم و تربیت عمومی بهره گرفته می‌شود. اما کمک دوم فلسفه به صلح این است که بسیاری از ما فکر می‌کنیم مجموعه‌ افکار، باورها، ایدئولوژی‌ها و سبک زندگی‌مان درست‌ترین و بهترین مجموعه‌ ممکن است و این امر یکی از دلایل درگیری و مخاصمه است. در این فضا، فلسفه نشان می‌دهد که می‌توان به موضوعات از جنبه‌های مختلف نگاه کرد و در خصوص یک پدیده، نگاه‌های مختلف داشت. آدم‌ها و فیلسوف‌های خیلی بزرگ همه با هم اختلافات بنیادی دارند.
 
رسالت
 
فرهنگ غربی باید از کتاب‌های دانشگاهی حذف شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: فرهنگ غربی باید از کتاب های دانشگاهی حذف شود. دانشگاه از غرب آمده و بنیانگذاران آن در کشور ما قصدشان این بود که بتوانند حوزه علمی را از حوزه‌های دینی جدا کنند و کسانی را پرورش دهند که اعتقادات دینی چندانی نداشته باشند. وی با بیان اینکه در عین حال نمی‌شود منکر وجود دانشگاه در کشور شد؛ چرا که علم از ضروریات است و هرگز نمی‌توان دانشگاه را حذف کرد؛ اما باید مشکلاتش را اصلاح نمود افزود: غربی‌ها سعی کردند فرهنگ خود را در دروس دانشگاهی جاسازی و آن را به ما منتقل کنند؛ مخصوصا در کتاب‌هایی که جنبه ترجمه دارد این به وضوح دیده می‌شود. استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید کتاب‌هایی که جنبه ترجمه دارند را با دقت بررسی کنید و فرهنگ غربی و سکولار که در آنها گنجانده شده است را حذف کنید. آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: آینده کشور به دست کسانی است که از دانشگاه و حوزه بیرون می‌آیند و اگر این‌ها هماهنگی بینشان نباشد و اتحاد نداشته باشند؛ وقتی در تشکیلات وارد شوند، دوگانگی ایجاد می‌شود؛ لذا باید این دو نهاد ارتباط بیشتر با هم برقرار کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.