مرور مطبوعات / بدحجابی ۷۰ درصدی زنان

هفتم مرداد 1397

شرق، اعتماد، ایران و رسالت هریک به فراخور مطالب متنوعی را پیش رو خواننده قرار داده‌اند. «جذب؛ مهم‌ترین ظرفیت تاب‌آوری اجتماعی است»، «تاب‌آوری یعنی داشتن مهارت حل مساله»، «گشایش قفل اسطوره ارسطو»، «سوبژکتیویته در ادبیات و فلسفه، مبانی و نظریه‌ها»، «تب داغ مرور اسناد تاریخی در شبکه‌های مجازی»، «فراماسون‌ها، پایه‌گذاران هالیوود هستند»، «امیدواری در سایه آزادی و عدالت»، «ریشه‌های قدرت، ثروت و فقر ملت‌ها»، «جنگ روانی اولویت‌های فکری را تعریف نکند» و «بدحجابی 70 درصدی زنان» عناوین برجسته شماره‌های امروز هستند.

شرق
 
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از حجاب و بد‌حجابی
بدحجابی 70 درصدی زنان
دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «عوامل مؤثر بر اجرائی‌شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» عوامل تشدیدکننده این وضعیت و روند سیاست‌گذاری درخصوص حجاب را بررسی کرده و در این پژوهش به نتایج شایان‌توجهی دست یافته است. بر اساس این پژوهش فقط 35 تا 45 درصد مردم موافق مداخله و ورود دولت به صورت ضربتی در موضوع حجاب هستند و همچنین 60 تا 70 درصد زنان در گروه محجبه‌های عرفی که به معنای بدحجاب شرعی در این پژوهش هستند، قرار می‌گیرند.
در دو موضوع «ضرورت» «پیامدهای حجاب»، 70 تا 80 درصد از مردم نگرش مثبتی به این موضوع داشته و آگاهی‌های لازم را دارند. درباره «حدود حجاب» نتایج نشان می‌دهد که تعریف عرفی از حجاب بر تعریف شرعی آن پیشی گرفته و بیشتر افراد تلقی عرفی از حجاب دارند. در نهایت درباره «مداخله دولت در موضوع حجاب» با محوریت گشت ارشاد، کاهش شایان‌توجهی در نگرش مثبت افراد دیده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که فقط 35 تا 45 درصد از افراد، موافق مداخله و ورود دولت به این شکل در این موضوع هستند.
در حوزه رفتار، نتایج نشان می‌دهد دامنه 60 تا 70 درصدی زنان جامعه در گروه محجبه‌های عرفی (بدحجاب با تعریف شرعی) قرار دارند که از این میان 10 تا 15 درصد در وضعیت حاد یا به‌عبارتی بدحجاب هنجارشکن بوده و سایر افراد در گروهی هستند که می‌توان آنها را دارای حجاب عرفی یا بدحجاب معمولی تلقی کرد. 30 تا 40 درصد از زنان نیز در گروه باحجاب‌ها قرار دارند که از این میان حدود 13 درصد به‌صورت سنتی حجاب خود را رعایت می‌کنند و مابقی زنان باحجاب از شیوه‌های جدید حجاب، از قبیل چادرملی و… استفاده می‌کنند. بنابراین نزدیک به 70 درصد از زنان جامعه در قشر خاکستری قرار دارند که با تغییرات متغیرهای تأثیرگذار جابه‌جایی آنها به سایر گروه‌ها به‌ویژه طیف هنجارشکن بسیار زیاد است.
 
سیدحسن خمینی:
جنگ روانی اولویت‌های فکری را تعریف نکند
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با اشاره به وجود جنگ روانی در فضای مجازی، گفت: امروز وظیفه داریم واقعیت را بگوییم، آن را به‌طور کامل بگوییم و جز واقعیت نگوییم؛ اما طی‌کردن این مسیر نیازمند صبوری است.
سیدحسن خمینی به وجود جنگ روانی گسترده در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی فکر می‌کنند همه این جنگ روانی حباب است؛ درحالی‌که این‌گونه نیست و اگر این فضای روانی بهره‌ای از واقعیت نداشت، ممکن نبود ایجاد شود. جنگ روانی ریشه در واقعیت دارد؛ اما در این جنگ بدی‌ها و مشکلات موجود در واقعیت، در قیاس با نکات مثبت برجسته می‌شود.
او با بیان اینکه در دنیای مجازی، فضای منفی بر فضای مثبت غالب است، با اشاره به نسبی‌بودن واقعیت افزود: امروز وظیفه داریم واقعیت را بگوییم، آن را به‌طور کامل بگوییم و جز واقعیت نگوییم؛ اما این مسیر نیازمند صبوری است؛ البته گاهی اوقات صبر حوصله انسان را سر می‌برد؛ اما چاره‌ای از این مسیر نیست.
 
ریشه‌های قدرت، ثروت و فقر ملت‌ها
سمیه دژبرد ترجمه بخش‌هایی از کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ ریشه‌های قدرت، ثروت و فقر»، اثر دارون عجم‌اوغلو و جیمز ای. رابینسون، ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور، انتشارات روزنه را پیش روی مخاطب قرار داده است.
در بخشی از این نوشتار آمده است: چرا برخی از کشورها توسعه یافته‌اند؟ ریشه ثروت و قدرت پایدار برخی و ناکامی دیگر کشورها در توسعه چیست؟ پرسشی ساده و درعین‌حال بنیادین که از مسائل مهم جهان معاصر به شمار می‌آید. ازاین‌رو، دکتر عجم‌اوغلو و دکتر رابینسون، از استادان و پژوهشگران برجسته دانشگاه ام‌آی‌تی و هاروارد، این مهم را با دانش ژرف خود در زمینه توسعه اقتصادی و سیاسی، در کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟»، مورد پژوهش و اندیشه قرار داده‌اند.
آنها نظریات موجود درخصوص ریشه‌های توسعه و ناکامی و غنا و فقر حاکم بر کشورهای جهان را در سه گروه نظریه جغرافیایی، نظریه فرهنگی و نظریه غفلت و ناآگاهی حکمرانان و سیاست‌مداران، تقسیم‌بندی کرده و سپس با چشم‌انداز وسیع تاریخی، مورد تحلیل و استدلال قرار داده‌اند.
 
اعتماد
 
امیدواری در سایه آزادی و عدالت
غلامعلی رجایی در شماره امروز اعتماد به نکات برجسته سخنان سید حسن خمینی نواده امام پرداخته است.
او می‌نویسد: ایشان در سخنرانی خود تاکید داشت که «مراقب باشیم، به اسم عدالت، آزادی را به قربانگاه نبریم. » باید هشدارها و دیدگاه‌های ایشان را جدی گرفت چرا که یادگار امام به نوعی پرچم‌داری مکتب امام است، مکتبی که باعث شد ملت ما از یوغ استبداد رژیم دست نشانده امریکا آزاد شود و طعم شیرین آزادی و استقلال را بچشد. روز گذشته سید حسن خمینی در خلال صحبت‌ها به نکاتی اشاره کرده که باید نخبگان آن را تجزیه و تحلیل کنند.
وی در برداشت خود از سخنان سید حسن خمینی می‌نویسد: اگر مردم به نشانه اعتراض بلند می‌شوند و به برخی ناکارآمدی‌ها که کسی منکر آن نیست و مسوولان هم به آن اذعان دارند؛ باید مسوولان در برخورد موضوعات اعتراضی باز هم حدود آزادی و عدالت را رعایت کنند. برای نمونه موسسات مالی که مثل قارچ یک‌شبه رشد می‌کنند، پول مردم را به دست می‌گیرند بعد پس نمی‌دهند و دولت در مقابل خیزش عمومی قرار می‌گیرد و در نهایت مجبور می‌شود که از خزانه، این پول را پرداخت کند. مردمی که علیه این سیاست‌ها بلند شده‌اند، حق دارند اما نباید نادیده گرفت که چه روندی باعث بروز این مشکلات شده است. در این مثال هم می‌توان رابطه عدالت و آزادی در دوره حساس کنونی را دید چه آنکه عدالت این است که این افراد به حق‌شان برسند اما نباید به بهانه برخورد با متخلفان، آزادی‌های سیاسی و اقتصادی را نادیده گرفت تا عدالت محقق شود.
 
جذب؛ مهم‌ترین ظرفیت تاب‌آوری اجتماعی است
اعتماد امروز مصاحبه‌ای با اطهره نژادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری درباره تاب‌آوری اجتماعی تدارک دیده است. وی معتقد است جامعه تاب‌آور، دشواری‌ها و عدم ثبات مقطعی را به راحتی یا بهتر است بگویم با توان بیشتری پشت سر می‌گذارد. تحمل بیشتری دارد و از سوی دیگر مسیر را عاقلانه‌تر دنبال می‌کند.
او که در رشته برنامه‌ریزی محیط زیست دکتری گرفته است، با بیان اینکه در طرح تاب‌آوری؛ خانواده به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی؛ با سه ظرفیت اصلی آشنا می‌شود که این ظرفیت‌سازی و آگاهی، باعث می‌شود در مواقع بحران، از این ظرفیت‌ها در مقابل استرس‌ها و شوک‌ها استفاده کند، توضیح داد: ظرفیت جذب به عنوان اولین ظرفیت در تاب‌آوری اجتماعی به جامعه کمک می‌کند که آستانه تحمل بالایی داشته باشد و با هر تلنگری دچار تنش نشود. این امر در مورد خانواده که کوچک‌ترین واحد اجتماعی است نیز صدق می‌کند. با ظرفیت تطبیق، جامعه راه خود را در ادامه حرکت به رغم وجود مشکلات، ادامه می‌دهد و خود را با شرایط سازگارتر می‌کند و در مرحله گذار، شیوه جدیدی را در پیش می‌گیرد. هر سه ظرفیت به جامعه کمک می‌کند که موجودیت خود را حفظ کند و استوار بماند.
 
تاب‌آوری یعنی داشتن مهارت حل مسئله
دیگر مصاحبه در خصوص تاب‌آوری مربوط به میلاد مشایخی کارشناس ارشد روان‌شناسی است. وی می‌گوید این مفهوم از سه سال پیش وارد حوزه کاری معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری شد. تاب‌آوری اجتماعی یعنی ما مردم توانمندی درست کنیم که یاد بگیرند نیازهای خودشان را خودشان برآورده کنند.
او که در سازمان بهزیستی اشتغال دارد، معتقد است یکی از جاهایی که تاب‌آوری فردی به طور غلط به مردم یاد داده می‌شود آنجاست که به مردم می‌گویند تاب‌آوری یعنی تحمل، یعنی سنگ زیر آسیاب بودن. این کاملا غلط است. تاب‌آوری یعنی داشتن مهارت حل مساله، تاب‌آوری یعنی داشتن مهارت‌های کنترل استرس، تاب‌آوری یعنی ما مهارت داشته باشیم که بتوانیم از پس مشکل بربیاییم و خودمان را به وضعیت قبل از بروز آن مشکل برسانیم.
 
گشایش قفل اسطوره ارسطو
ایرانیان و فلسفه جدید موضوعی است که اعتماد در شماره امروز خود آن را با ناصر تکمیل همایون در میان گذاشته است.
او درباره فلسفه در ایران باستان می‌گوید: بنابراین ممکن است که کلمه «فلسفه» را در ایران باستان پیدا نکنیم، اما طرز تفکر فلسفی در ایران باستان داشته‌ایم. اما در مورد اینکه تا چه میزان یونانیان از ما متاثر شده‌اند و بالعکس، کتاب «یونانیان و بربرها» نوشته زنده‌یاد امیرمهدی بدیع است که به خوبی روشن می‌سازد جایگاه ما و یونانیان چه بوده است. البته باید در نظر داشت که از آنچه در مورد ایران باستان هست، بخشی مکتوب و قسمتی افواهی و شفاهی است. مثلا ما در مورد هخامنشیان و اشکانیان اطلاعات مکتوب زیادی نداریم، اما از دوره ساسانیان به بعد به مرحله کتاب وارد شدیم و می‌توانیم مدعی شویم که مثلا در دوره انوشیروان شخص پادشاه، کتاب منطق پولس پرسا (پولس ایرانی) را می‌خوانده است و با فلسفه آشنایی داشته است. همین طور می‌توانیم مدعی شویم که در دانشگاه جندی‌شاپور که به پزشکی اختصاص داشته رگه‌هایی از فلسفه نیز تدریس می‌شده است. در مدارس دیگر نیز چنین بوده است. اما در دوره اسلامی توجه به فلسفه یونان گسترشی بی‌سابقه می‌یابد.
 
سوبژکتیویته در ادبیات و فلسفه، مبانی و نظریه‌ها
نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه نهم مرداد ساعت ١۶:٣٠ به نقد و بررسی کتاب «سوبژکتیویته در ادبیات و فلسفه، مبانی و نظریه‌ها» اختصاص دارد که با حضور دکتر نرگس منتخبی (عضو گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد)، هدی نیک‌نژاد و دکتر بختیار سجادی (مترجم و عضو گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کردستان) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود. کتاب «سوبژکتیویته در ادبیات و فلسفه، مبانی و نظریه‌ها» نوشته دونالد‌ ای. هال و ترجمه بختیار سجادی و دیاکو ابراهیمی برای تمام کسانی که از خود می‌پرسند «من کیستم؟» مناسب و ضروری است. این کتاب به بررسی تاریخ نظریات فردیت، از عصر باستان تا زمان حال پرداخته است و نشان می‌دهد که آن نظریات چگونه می‌توانند در حوزه نقد ادبی و فرهنگی به کار روند.
 
تب داغ مرور اسناد تاریخی در شبکه‌های مجازی
با مرور زمان حکومت‌ها برای زدودن اعمال و دستاوردهای تاریخی خودشان در گذشته که نامطلوب بوده است دست به ایجاد روایت‌های جدیدی می‌زنند که از آن به روایت مدرن نام برده می‌شود. این روایت به دوصورت قابل ایجاد شدن است یکی در قالب سرمایه گذاری‌های مستقیم که با صرف مبالغ هنگفت در زمینه‌های فرهنگی، صنعتی و سیاسی کشور مورد تهاجم گرفته انجام می‌شود و غیرمستقیم به صورت فیلم، مستند و کلیپ صورت می‌گیرد که به صورت نرم و از دریچه احساسات انجام می‌گیرد که نوع دوم در بین افکار عمومی غالباً تأثیر بیشتری خواهد داشت.
اگر به روایت‌های تاریخی اهمیت داده شود و با روایت‌های مدرن که دروغ‌های خودساخته کشورهای بی‌هویت یا کشورهای دارای روایت‌های منفی هستند با آگاهی تاریخی جدال کرد، نتیجه آن تعقل و تفکر خود اشخاص و رجوع به منابع اصیل است تا به بازشناسی روایت اصیل دست یابند و جلوی این روایت‌های جعلی گرفته شود و در آخر هویتی ثابت با معیارهای اصیل تاریخی به دست خواهد آمد که می‌توان به نسل‌های آینده ارائه داد تا دچار گمراهی تاریخی نشوند.
 
رسالت
 
فراماسون‌ها، پایه‌گذاران هالیوود هستند
شهریار بحرانی، کارگردان سینما درباره آینده جبهه باطل در سینمای غرب اظهار کرد: در ابتدای بحث، می‌خواهم تبیینی از موقعیت امروز داشته باشم. جبهه باطل امروز از طرف فراماسون‌ها که نیروهای مخفی شیطانی هستند اداره می‌شود. آغازگر  این جریان شیطانی نیز از جرج واشنگتن بنیانگذار آمریکای نوین است. وی مسیری را شروع کرد که توسط شوالیه‌های معبد (فراماسونرهای نوین) شروع شد و در نهایت به کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا ختم شد. از آن زمان تفکرات فراماسونری در این کشور حاکم شد و در ادامه تمام رؤسای جمهور آمریکا بر همین روال ادامه مسیر دادند.
وی افزود: البته سینمای آمریکا نیز به پیروی از حاکمیت فراماسونری خود، ریشه‌هایش در هجوم و لشکرکشی  یهودی‌های شوروی و بلوک شرق به سمت آمریکا شکل می‌گیرد. در این ایام حدود ۴ میلیون یهودی وارد نیویورک می‌شوند، به نحوی‌که این شهر را می‌توان در آن زمان یک شهر یهودی‌نشین نام برد. این جمعیت  در آن زمان هالیوود را راه‌اندازی کرد. برای همین باید گفت کلیت و ذهنیت هالیوود بر اساس اندیشه‌های یهود شکل گرفته است.
کارگردان ملک سلیمان(ع) ادامه داد: کمیک بوک‌ها (ابرقهرمان‌ها) و راه‌اندازی کمپانی والت دیسنی در ادامه راهی است که فراماسونرها در پی دستیابی به آن در سینما هستند. برای همین با ترویج قصه‌های جن و پری به نوعی فضا‌سازی لازم از طرف آنها تامین می‌شود. جالب اینجاست که کمپانی والت دیسنی در زمان حال نیز به طور هفتگی در حال برگذاری جلسات غیر‌اخلاقی است، حال از این کمپانی چگونه می‌توان توقع اقدامات فاخر را داشت؟ درباره رواج ابر قهرمان‌ها در سینمای آمریکا باید بگویم رواج ابر قهرمان‌ها در ادامه اندیشه‌های نیچه است که می‌گوید خدا مرده است. برای همین این ابر قهرمان‌ها هستند که می‌توانند سرنوشت بشریت را رقم زنند.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.