کشورهای اتحادیه اروپا درباره حجاب چه قوانینی دارند؟

کشورهای اروپایی‌ همچنان بر آنچه زنان مسلمان می‌توانند یا نمی‌توانند بپوشند متمرکز هستند. برخی از این کشورها ممنوعیت قانونی برای پوشش مذهبی در سراسر کشور دارند و برخی ممنوعیت را در فضای کاری اعمال می‌کنند. این در حالی است که برخی از کشورها باارئه طرحهایی در حال بررسی این مسئله هستند.

موضوع ممنوعیت حجاب سر و صورت در یافته‌های ارائه‌شده در گزارش اخیر بنیاد جامعه باز آمده است، بنیاد جامعه باز یک سازمان بشردوستانۀ بین‌المللی است که توسط جورج سوروس بنیانگذاری شده است. بر اساس این گزارش‌ها فقط شش کشور در اتحادیۀ اروپا (کرواسی، قبرس، یونان، لهستان، پرتغال و رومانی) هستند که ممنوعیتی برای روسری و روبنده یا برقعِ اسلامی ندارند.

ممنوعیت حجاب سر و صورت در کشورهای اتحادیۀ اروپا

بر اساس آمارهایی که در این جدول ارائه شده است در مورد ممنوعیت حجاب سر و صورت، از میان 28 کشور در اتحادیۀ اروپا 22 کشور طرح‌های پیشنهادی قانونی تصویب نشده دارند، 13 کشور ممنوعیت حجاب سر و صورت در فضاهای خصوصی دارند، 9 کشور موارد حقوقی در مورد ممنوعیت استخدام شخصی دارند، 8 کشور ممنوعیت قانونی دارند، 8 کشور طرح‌های پیشنهادی قانونی تحت بررسی دارند، 7 کشور موارد حقوقی دربارۀ ممنوعیت در آموزش و پرورش دارند و 6 کشور هیچ ممنوعیت یا طرح پیشنهادی برای ممنوعیت حجاب سر و صورت ندارند.

در حال حاضر هشت کشور عضو اتحادیۀ اروپا محدودیت‌های قابل‌ اجرای قانونی دربارۀ لباس سنتی مذهبی بسیاری از زنان مسلمان دارند. از میان این کشورها شش کشور نوعی ممنوعیت ملّی در مورد پوشش سر و صورت دارند.

در حالی که فرانسه، بلژیک، بلغارستان و اتریش ممنوعیت قانونی برای کل کشور دارند، دانمارک و اسپانیا در بخش‌های خاصی این ممنوعیت را اعمال می‌کنند. برای مثال در دانمارک، قضاوت کردن در دادگاه با هر شکل از پوشش سر و صورت یا دیگر اقلام مذهبی ممنوع است. ممنوعیت‌های محلی دربارۀ حجاب سر و صورت در 5 کشور اروپایی وجود دارد. 8 کشور دیگر نیز در حال بررسی طرح‌های پیشنهادی برای اعمال این ممنوعیت‌ها هستند.

این گزارش نشان می‌دهد حتی زمانی که کشوری ممنوعیتی برای حجاب‌داشتن اعمال نکند، نهادها و شرکت‌های خصوصی همچنان محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند. سال گذشته دادگاه عالی اروپا ممنوعیت‌های حجاب سر و صورت را در فضای کاری قانونی اعلام کرد.

بسیاری از ممنوعیت‌ها بعد از حادثۀ یازده سپتامبر اعمال شد. در حالی که بیشتر احزاب دست راستی نقش اصلی را در طرح کردن و پیش بردنِ این محدودیت‌ها ایفا کرده‌اند، اغلب این احزاب سیاسی جریان اصلی است که در عمل این ممنوعیت‌ها را به شکل قانون درآوردند.

مقاومت‌های زیادی نیز از طرف گروه‌های حامی حقوق بشر صورت گرفته است. این گزارش نشان می‌دهد که در 22 کشور، طرح‌های پیشنهادی برای ممنوعیت حجاب سر و صورت در نهایت رد شده‌اند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.