نتایج نظرسنجی: بیش از نیمی از جمعیت بریتانیا پیرو هیچ دینی نیستند

نتایج نظرسنجی «نگرش‌های اجتماعی در بریتانیا» حاکی از آن است که شکاف نسلی در حوزۀ تدّین در حال گسترش است. امروز کلیسای انگلستان در رابطه با تدیّن جوانان خود دچار انحطاطی فاجعه‌آمیز شده است. داده‌ها گویای آن است که سِیرِ جامعۀ انگلیس به سمت سکولاریسم بیش از پیش شتاب گرفته است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، براساس نظرسنجی «نگرش‌های اجتماعی در بریتانیا»، بیش از نیمی از جمعیت این کشور پیرو هیچ دینی نیستند. تنها 3% بزرگسالان زیر 24 ساله عضو کلیسای انگلیکان و کمتر از 5% آنها کاتولیک‌ هستند. تقریباً می‌توان گفت از هر چهار جوانِ بین 18 تا 24 ساله، سه نفر بی‌دین هستند که این رقم در مقایسه با سال 2015، 9% افزایش داشته است.

در بازۀ سنّی 25 الی 34 ساله نیز تنها 5% عضو کلیسای انگلیکان و 9% کاتولیک هستند. شاید حضور کارگران جوان اهل دیگر کشورهای اروپایی یکی از عوامل بالا بودنِ نسبیِ شمار جوانان کاتولیک در بریتانیا باشد.

از تمام بزرگسالان بریتانیایی تنها 15% انگلیکان هستند، حال آن که این نسبت در سال 2000، یک‌سوم جمعیت بود. به طور کلّی 9% جمعیت بریتانیا کاتولیک، 17% پیرو دیگر فرقه‌های مسیحیت و 6% پیرو ادیانی غیر از مسیحیت هستند.

به طور کلّی‌تر، 53% از کلّ بزرگسالان این کشور پیرو هیچ دینی نیستند که این رقم در سال 2015، 48% بوده است. در سال 1983 که آغاز نظرسنجی «نگرش‌های اجتماعی در بریتانیا» بود، شمار بی‌دین‌ها تنها 31% بود.

کاهش شمار متدیّنان بیشتر به خاطر رویگردانی جوانان از دین است. نسبت افراد بی‌دین بالای 75 سال 27% است و40% از آنها نیز عضو کلیسای انگلستان یا همان انگلیکان هستند.

با این که شمار انگلیکانی‌ها رو به کاهش است، این گروه همچنان به عنوان یک کلیسای رسمی، از جایگاه ممتازی برخوردارند و 26 کرسی از کرسی‌های مجلس اعیان نیز به اسقف‌ها تعلّق دارد.

بسیاری از اعضای کلیسای انگلیکان هشدار داده‌اند که مقاومت این کلیسا در برابر ازدواج هم‌جنس‌گرایان و عدم پذیرش مسیحیانِ دگرباش باعث رانده شدن نسل جوان شده است. بعضی از جوانان معتقدند که کلیسای انگلیکان در پذیرش تفکّرات و گرایش‌های گوناگون رایج در قرن بیست و یکم موفّق نبوده است.

رهبران کلیسای انگلیکان نسبت به خطر تضعیف این کلیسا آگاهند. سال گذشته هشدار داده شد که پیش‌بینی می‌شود شمار کلیساروندگان در سه دهۀ آتی همین‌طور کاهش پیدا کند. لذا این کلیسا برنامه‌ای در راستای تبلیغ مسیحیت و اعمال اصلاحات در نظر گرفته است که هدف از آن به‌روزرسانی کلیسا و افزایش پنجاه درصدی تعداد کشیشانِ موردتعلیم است؛ به نحوی که سالانه ششصد کشیش جدید وارد فعالیت شوند.

به گفتۀ پل بیز، اسقف لیورپول، اعداد و ارقام «نظرسنجی نگرش‌های اجتماعی در بریتانیا» کلیساها را با یک چالش مستمر مواجه می‌سازد و آن این است که در دنیای شکاک و تکثّرگرای امروز بتوانیم به‌صراحت از ایمان خود سخن بگوییم.

وی اظهار داشت: "در این دنیای مدرن مردم صادقانه بی‌دینی خود را اعلام می‌کنند. این صداقت خوب است، اما این که افراد می‌گویند دینی ندارند، به منزلۀ ملحد بودن آنها نیست. ذهن و دل مردم همچنان باز است. خدا و کلیسا همچنان برای آنها مطرح هستند. ما اولیاء کلیسا و تمام کسانی که کلیسا را دوست دارند باید راه‌هایی پیدا کنیم تا به بی‌دین‌ها نشان دهیم که ایمان (به خدایی که هنوز آنها را دوست دارد) می‌تواند زندگی آنها و همۀ مردم جهان را متحوّل سازد."

از طرف دیگر اندرو کاپسون، مدیر کلّ انجمن انسان‌گرایی بریتانیا در این رابطه می‌گوید: "آیا این درست است که 97% جوانان انگلیسی انگلیکانی نیستند، اما 20% مدارس دولتی ما متعلّق به کلیسای انگلیکان است؟ چه معنایی دارد که کلیسای انگلستان همچنان کلیسای ملّی و رسمی ماست، حال آن که درصد ناچیزی از جمعیت ما پیرو آن است؟"

به گفتۀ تری سندرسون، رئیس «انجمن سکولار ملی»، این آمار گویای آن است که وقت آن رسیده کشور بریتانیا دربارۀ جایگاه دین در جامعۀ خود بازنگری کند.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 4
  1. منبع؟

    1. این پیام میاد

      Sorry – we haven’t been able to serve the page you asked for.

  2. درکل تاریخ بشر از این سقوط و صعود های اعتقادی واخلاقی مکرر رخ داده است. پس از هر دوره سقوط ، با ظهور یک پیامبر اوضاع به سمت تعالی سوق داده شده است. اکنون دنیا به پایان نرسیده است. فراهم شدن یاران شا یسته با کیفیت ، ظهور جا نشین اخرین پیامبر (ص) را نزدیک می نماید انشاالله.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.