ترامپ در عربستان دربارۀ اسلام سخنرانی خواهد کرد

بنا به اعلام کاخ‌سفید در روز سه‌شنبه، قرار است دونالد ترامپ در سفر خود به عربستان سعودی که در اواخر همین ماه صورت خواهد گرفت، برای رهبران مسلمان دربارۀ اسلامِ افراطی سخنرانی کند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از هافینگتن پست، این نخستین سفر خارجۀ ترامپ در مقام ریاست‌جمهور است و مقاصد سفر او عربستان سعودی، اسرائیل، بلژیک و ایتالیا خواهد بود. ترامپ سفر خود به خاورمیانه را تلاشی برای ایجاد جوّ همکاری بین ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت و هدف آن را مبارزه با تروریسم می‌خواند.

مشاور امنیت ملّی، هربرت ریموند مک‌مستر عنوان داشت که ترامپ برای پنجاه تن از رهبران کشورهای مسلمان‌ سخنرانی خواهد کرد. این سخنرانی دربارۀ ضرورت مقابله با ایدئولوژی رادیکالی خواهد بود. ترامپ در سخنان خود اظهار امیدواری خواهد کرد که تفسیر صلح‌آمیزی از دین اسلام بر سراسر جهان حکمفرما شود.
 
به گفتۀ مک‌مستر، هدف از این سخنرانی آن است که جهان اسلام علیه دشمنان مشترکِ دنیای متمدّن‌ متّحد شود و ثابت شود که آمریکا نسبت به متّحدان مسلمان خود احساس مسئولیت می‌کند.

مک‌مستر اظهار داشت ترامپ در سفر خود به عربستان، در مراسم افتتاح یک مرکز جدید نیز که هدف از آن مبارزه با افراطی‌گری و ترویج میانه‌روی است شرکت خواهد کرد.

مشخّص نیست که آیا در میان رهبرانی که در سخنرانی ترامپ شرکت خواهند کرد، از هفت کشور مسلمانی که ترامپ آنها را مشمول ممنوعیت نخست مسافرتی کرده بود (یعنی عراق، ایران، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن) کسی حضور خواهد داشت یا خیر.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان سفر ترامپ به عربستان را حامل پیغامی روشن و مهم می داند؛ این که آمریکا هیچ عداوت و سوءنیّتی نسبت به کشورهای عرب و مسلمان ندارد.

اما واقعیت این است که خصومت ترامپ نسبت به اسلام و مسلمانان به‌هیچ‌وجه خاتمه نیافته است. این اسلام‌ستیزی ترامپ بود که وی را بر آن داشت تا برای آن دسته از شهروندان شش کشور مسلمان که ویزا ندارند ممنوعیت مسافرتی اعمال کند.
بر کسی پوشیده نیست که در دسامبر سال 2015 کمپین ترامپ ضمن بیانیه‌ای عنوان داشت که ترامپ خواستار ممنوعیتِ کامل ورود مسلمانان به آمریکا است.

ترامپ بارها به اشکال و الفاظ مختلف نسبت به مسلمانان اظهار دشمنی و سوءظن کرده است. برای مثال او در مارس 2016 در گفتگو با سی‌ان‌ان اظهار داشت: "من فکر می‌کنم که اسلام از ما متنفّر است." البته در ادامه گفت که با اسلام رادیکالی مخالف است. اما افزود: "تشخیص و تفکیک این دو کار بسیار دشواری است."

اظهارات ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش و همچنین سخنانش پس از انتخابات همه و همه به جوّ اسلام‌هراسی دامن زد و موجب اوج گرفتن خشونت‌ها علیه مسلمانان شد. گزارش «مرکز حقوقی مبارزه با فقر در جنوب» نیز حاکی از آن است که در سال 2016 تعداد گروه‌های اسلام‌ستیزِ آمریکا سه برابر شد.

از طرف دیگر، اطراف ترامپ را اسلام‌ستیزان معروفی پر کرده‌اند؛ از جمله معاون امنیت ملّی، سباستین گورکا و مشاور سیاسی، استیو بانون. مشاور ارشد ترامپ، فرانک ووکو نیز مدّعی است که مسلمانان کلّاً می‌خواهند غیرمسلمانان را تحت استیلای خود درآورند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.