مسجدی به مدیریت زنان، هم برای زنان، هم برای مردان

در روز جمعه دومین مسجد امریکا که توسّط بانوان مدیریت می‌شود، در برکلی کالیفرنیا افتتاح شد. برخلاف مسجد لس‌آنجلس که فقط پذیرای خانم‌ها است، درب مسجد جدید که مسجد «قلب المریم» نام دارد، بر روی همگان باز است. در این مسجد خبری از امام‌جماعت نیست و مسئولیت برگزاری نمازجماعت و سخنرانی‌ها به طور چرخشی بر عهدۀ بانوان است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، خانم رابعه کیبل، مؤسّس مسجد برکلی چهل سال سن دارد. وی پیش‌تر یک مسیحی بوده و اکنون مسلمان شده است. کیبل می‌گوید: "این مسجد محلّ مناسبی برای زنان است تا به جای این که در اتاق‌های نمور پنهان شوند، در محلّ مخصوص عبادت، به عبادت بپردازند. ما جایگاه زنان را ترفیع می‌بخشیم و درست همان‌گونه که پیامبر اکرم زنان را دوست می‌داشت، ما نیز باید رهرو راه ایشان باشیم و به خود و به یکدیگر عشق بورزیم".
در روز جمعه حدود پنجاه زن و مرد مسلمان، مسیحی و یهودی در مراسم نمازجمعۀ این مسجد به امامت خانم کریستال کشاورز حضور به هم رساندند.

بسیاری از علمای اسلام معتقدند که در قرآن به‌طورمستقیم ذکر نشده است که آیا زنان می‌توانند امام‌جماعت باشند یا خیر. هرچند بسیاری از سنّت‌گرایان بر این باورند که مردان نباید صدای زنی را که مشغول نماز خواندن است بشنوند.

کیبل می‌گوید مردان فکر می‌کنند شنیدن صدای زنان آنها را به گناه می‌اندازد، اما باید فکر خود را اصلاح کنند و بر خود مسلّط باشند. وقت آن رسیده که تغییر کنیم و حضور زنان را در امور دینی پررنگ‌تر سازیم تا دیگر کسی گمان نکند که دین اسلام زنان را مورد سرکوب و ستم قرار می‌دهد.

اما آقای محمد سارودی رئیس سابق انجمن جامعۀ مسلمانان می‌گوید اگر یک زن امامتِ نماز زنان را بر عهده بگیرد مشکلی نیست، اما امامتِ زن برای نمازِ مردان قابل‌قبول نیست. جایگاه و مرتبۀ زنان از مردان پایین‌تر نیست، اما این روش نیز صحیح به نظر نمی‌رسد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.