جنگ داخلی در واتیکان

محافظه‌کاران در راستای تحقّق روح مذهب کاتولیک در حال مقابله با پاپ فرانسیس هستند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، فرانسیس هم در میان کاتولیک‌ها و هم در میان غیرکاتولیک‌ها از شهرت فراوانی برخوردار است، اما همواره با مخالفت سرسختانۀ تشکیلات واتیکان مبنی بر امروزی‌سازی کلیسای کاتولیک رومی مواجه بوده است. پاپ برای اصلاح دولت واتیکان به مبارزه پرداخته و تلاش کرده است تا دیدگاه کاردینال‌ها را نسبت به موضوع کشیشانی که طلاق گرفته یا ازدواج مجدّد کرده‌اند اصلاح کند. اما کشیشان ارشد علناً با وی سر مخالفت گذاشته‌اند.
 
هفتۀ گذشته ماه صیام مسیحیان (لنت) آغاز شد. لنت از مهم‌ترین روزها در تقویم مسیحی است که باید به روزه و استغفار و دعا گذرانده شود. در روز یک‌شنبه پاپ برای گذران یک عزلت پنج‌روزه از رم خواهد رفت؛ او واتیکان را در حالی ترک خواهد کرد که جوّ آن مملو از آشوب و تشنّج و عناد شده است. حتّی شایعاتی وجود دارد که بعضی از اولیاء امور واتیکان خواستار برکناری پاپ فرانسیس هستند.

دلایل نارضایتی محافظه‌کاران از عملکرد پاپ فرانسیس

پاپ اظهار داشته که با گرایش افراد به هم‌جنس‌گرایی مشکلی ندارد.

از نظر فرانسیس، برگزاری مراسم عشای ربّانی برای افراد طلاق گرفته و ازدواج مجدّدکرده بلااشکال است. حال آن که طبق قوانین کلیسای واتیکان، استفاده از نان و شراب مقدّس برای چنین افرادی ممنوع است.

فرانسیس اصلاحاتی در سازمان اداری و بوروکراسی واتیکان اعمال ساخت که به مذاق متخلّفان خوش نیامده است.

پاپ کمیته‌ای برای حمایت از صغار تشکیل داد تا به موضوع تجاوزات صورت‌گرفته به کودکان رسیدگی کند. اما «مجمع عقیده و ایمان» ایراداتی حقوقی بر آن گرفت و کار کمیته متوقّف شد.

پاپ در اکتبر 2016، در سالگرد اصلاحات کلیسا مارتین لوتر را به خاطر احیای مرکزیت کتاب مقدّس موردتحسین قرار داد و گفت: "در کلیسا فسادهایی مثل مادّی‌گرایی و وابستگی به پول و قدرت وجود داشت". این قسم دفاع از وحدت در کلیسا نیز برای بعضی از محافظه‌کاران خوشایند نبود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.