مروری بر بازتاب اربعین امسال در سایت‌های خبری جهان

امسال در رسانه‌های جهانی بازتاب چندانی از عزاداری شیعیان در روز اربعین و پیاده‌روی عظیم میلیون‌ها زائر حسینی به چشم نمی‌خورد. سایت‌هایی مثل «ورلد رلیجن نیوز» که آیین‌های دینی و مراسم‌های مذهبی ادیان و مذاهب مختلف جهان را منعکس می‌کنند، امسال دربارۀ عزاداری اربعین سکوت کردند. این در حالی است که سال‌های گذشته به‌نسبت شاهد انعکاس بیشتری از این رخداد مذهبی در سایت‌های خبری جهان بودیم.

به گزارش دین آنلاین، «یورونیوز» که یکی از معدود سایت‌هایی است که به این رویداد مذهبی پرداخته است، به طور خلاصه به تعریف واژۀ اربعین، چرایی بزرگداشت این روز توسّط شیعیان و معرّفی اجمالی شخصیت امام حسین علیه‌السّلام اشاره کرده است. «یورورنیوز» پیاده‌روی هشتاد کیلومتری میلیون‌ها زائر از شهرهای مختلف عراق به سمت کربلا را نیز مطرح کرده، اما هیچ اشاره‌ای به زوّار کشورهای دیگر و غیرمسلمانان و غیرشیعیانی که در این پیاده‌روی شرکت داشتند نداشته است. این سایت خبری اندکی نیز به بیان نحوۀ عزاداری این روز پرداخته است.
سایت خبری بریتانیاییِ «آی‌بی‌تایمز» نیز گزارشی از اربعین 2016 ارائه داده و ذکر کرده که شهادت امام حسین علیه‌السّلام واقعه‌ای است که در ایجاد شکاف موجود میان مسلمانان شیعه و سنّی تأثیر داشته است. «آی‌بی‌تایمز» اربعین را عظیم‌ترین گردهمایی مسلمانان خوانده و اظهار داشته است که تعداد زایران اربعین بسیار بیش از دو میلیون حجّاجی است که در مناسک حج شرکت می‌کند و در سال 2015 بیش از 22 میلیون نفر بوده است.
این سایت گزارشی تصویری نیز از عزاداری شیعیان در روز اربعین منتشر کرده و بیان داشته که بیش از یک میلیون زائر نیز پای پیاده از ایران به زیارت اربعین می‌آیند. همچنین عنوان کرده که در روز دوشنبه، 14 نوامبر داعشی‌ها طی عملیاتی انتحاری، شش نفر را در شهر کربلا به خاک و خون کشیدند.

وب‌سایت «العربیِ» بریتانیا نیز چند روز پیش از اربعین به ارائۀ توضیحاتی دربارۀ این رخداد بزرگ پرداخت و اربعین را بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان در تاریخ خواند. «العربی» عنوان داشت که امسال علی‌رغم تهدیدات تروریست‌ها، 22 میلیون زائر برای زیارت امام حسین علیه‌السّلام می‌آیند. این سایت همچنین به ضرورت تدارک دیده شدن تمهیدات مختلف رفاهی، ترابری و امنیتی توسّط دولت عراق پرداخته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.