آیا ترامپ قادر است به نبرد فرهنگی خاتمه بخشد؟

دنیل ویلیامز

تعدادی آرائی که دونالد ترامپ از مسیحیان سفیدپوست به دست آورده، از آراء اکتسابی تمام نامزدهای جمهوری‌خواه دیگر در تاریخ ریاست‌جمهوری آمریکا بیشتر بوده است.

باوجود آنکه آرایی که ترامپ از مسیحیان سفیدپوست به دست آورده بیشتر از آرایی است که نامزدهای پیشین جمهوری‌خواه از آنها به دست آورده بودند، اگر ترامپ بخواهد به حرف‌هایی که زده عمل کند، به آنچه «جنبش راست مسیحی» از قدیم درپی آن بوده است، یا به خواسته‌های حزب جمهوری‌خواه جامۀ عمل نخواهد پوشاند. در واقع او اختیار ناچیزی مبنی بر قانون‌گذاری در سطح ملّی به آنها خواهد داد، اما درعوض حداکثر آزادی‌عمل را به آنها خواهد داد تا برنامه‌های خود را در سطح ایالتی دنبال کنند.

قانون‌گذاری در سطح ملّی از دیرباز هدف «جنبش راست مسیحی» بوده است. رهبران مسیحیِ این جنبش در ابتدا خواستار وضع اصلاحیه‌هایی به قانون اساسی بودند تا سقط‌جنین را ممنوع سازند و مجدداً برنامه‌های عبادی را در مدارس رواج دهند، چراکه قصد آنها ضدّیت با اقدامات عملگرایان راست لیبرال بود.

اما در سال‌های اخیر صیانت از آزادی مذهبی درمقابل دستورات فدرالی چنان دغدغۀ مسیحیان شده که اهمیت کمتری به قبولاندن برنامه‌های اخلاقی خود در سطح کشوری می‌دهند. با این که حزب جمهوری‌خواه همچنان وعدۀ اصلاح‌سازی قانون‌اساسی را می‌دهد تا از لحظۀ انعقاد نطفه از حیات بشر حمایت کند، اما تلاشی جدّی برای به تصویب رساندن این اصلاحیه نکرده است. علاوه‌بر‌این، در دهۀ گذشته صحبتی از ممنوع‌سازی ازدواج هم‌جنس‌گرایان نیز در میان نبوده است.

ترامپ نیز در جایگاهی است که احتمالاً برنامه‌ها را از وضع قوانین اخلاقی دورتر خواهد کرد. وی قسمت اعظم عمر خود را پیرو دیدگاه‌های فرهنگی لیبرالی در حوزۀ سقط‌جنین و حقوق هم‌جنس‌گرایان بوده و علاقۀ چندانی به برنامه‌های «جنبش راست مسیحی» نشان نداده است. او در اوایل کمپین خود نسبت به مخالفت انجیلیون محافظه‌کار با بعضی حقوق افراد تراجنسیتی اظهار نارضایتی کرد. در طول کمپین خود دربارۀ سقط‌جنین مواضعی افتان و خیزان داشت، اما در نهایت ابراز داشت که تصمیم‌گیری در این زمینه باید به ایالت‌ها ارجاع داده شود. ترامپ معتقد است «جنبش راست مسیحی» باید برنامه‌های خود را در سطح ایالتی به تصویب برساند، نه در سطح فدرال.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.