علی مطهری: از حریت و آزادگی حوزه کاسته شده است

اعتماد در این شماره از دیدار مطهری با آیت الله سیستانی نوشته و در کنار انعکاس سخنان رئیس جمهوری در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، گفتگو با سیدحسین موسویان را به چاپ رسانده است.

علی مطهری: از حریت و آزادگی حوزه کاسته شده است
روزنامه اعتماد در صفحه ۲ روایت علی مطهری از سفر به نجف و کربلا را به چاپ رسانده و دیدار خود با آیت‌الله سیستانی را بهانه‌ای قرار داده تا از مستقل نبودن حوزه‌های علمیه در ایران انتقاد کند.

او در این خصوص در اینستاگرام نوشته است:
– این مرجع شیعه اطلاعات خوبی از مسائل ایران و دنیای اسلام دارد و نگاهش به جایگاه مرجعیت شیعه حکیمانه است.

– نکته‌ای که در مذاکره با فرزند ایشان دریافت کردم این بود که آیت‌الله سیستانی مصر است که از دولت عراق هیچ کمک مالی دریافت نکند و معتقد است که حوزه‌های علمیه و روحانیت شیعه باید استقلال خود را از دولت‌ها حفظ کند تا قدرت مردمی‌اش محفوظ بماند.

– متاسفانه امروز حوزه‌های علمیه ما استقلال خود را رعایت نمی‌کنند و ردیف‌های بودجه برای حوزه‌های علمیه در بودجه سالانه کشور وجود دارد.

– آیت‌الله سیستانی از کراماتی که عده‌ای برای برخی علما قایل شده‌اند و کتاب‌هایی در این باره می‌نویسند، راضی نبودند و معتقد بودند که بسیاری از اینها واقعیت ندارد.

– ایشان درباره رشد داعش در عراق و تصرف موصل گفتند: «علت اصلی این بود که آنها مساله خلافت را که از اصول اولیه اهل سنت و مانند مساله امامت نزد شیعه است، مطرح کردند و هیچ سنی با اصل آن مخالفت نمی‌کند و البته رفتار داعش به گونه‌ای بوده است که خیلی از مسائل برای اهل سنت هم روشن شده است.»

مواجهه سلبی، برآمده از فضای مدیریت تاریک
اعتماد در صفحه ۱ یادداشت سید محمد بهشتی، فعال فرهنگی زیر عنوان «چو دیدی روز روشن را چه جای پاسبان باشد» را منتشر ساخته و با اشاره به آمار ارائه شده توسط مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره ارتکاب ۵۰ درصد جرم و جنایت کشور به دست ۹۵ درصد مجرمینی که بدون داشتن برنامه مرتکب جرم می‌شوند، آورده است: «ما اهل جامعه‌ای هستیم که از بدو طفولیت چه در خانواده و چه در شهر و چه با داستان‌ها و اشعار بزرگان و چه تحت تعلیمات مذهبی و ایمانی مکررا و موکدا در معرض تذکر اهمیت و ارزش ادب، اخلاق، مسوولیت، مرام و معرفت هستیم…. در این جامعه چطور درصد قابل توجهی از افراد ممکن است راحت تسلیم وسوسه‌های شیطان شده، خودداری نتوانسته، جرم مرتکب شوند؟ مگر چه بر سر ما آمده؟»

او که مواجهه سلبی را برآمده از تفکری دانسته که فضای مدیریت خود را تاریک می‌پندارد، افزوده است: «شواهد، همه حکایت از آن می‌کند که جامعه ما مشکل تربیتی دارد…. ولی ایرادی نیست که نتوان رفع کرد. بلکه باید تمهیداتی اندیشید…. آنگاه خواهیم دید که چطور خودبه‌خود میزان جرم و جنایت توسط آن ۹۵ درصدی که به سبب تاریک شدن فضا مستعد ارتکاب جرم شده‌اند، افت محسوسی خواهد کرد.»

سیدحسین موسویان: اسلام و ایران در مورد حقوق بشر حرف حساب دارند
این روزنامه در صفحه ۹ گفتگو با سیدحسین موسویان، مذاکره‌کننده ارشد ایران در دوران اصلاحات و دیپلمات سابق درباره اما و اگرهای رابطه ایران و امریکا و اتهام‌هایی که به اسم برجام، به منافع ملی خدشه وارد می‌کند را منتشر ساخته و در آن به این نکات نیز اشاره نموده است:

– درشرایط فعلی کشور نباید به موضوع برقراری رابطه با آمریکا دامن زد. همچنین نباید به‌دنبال افزایش درگیری و خصومت با آمریکا هم بود که این همان دام صهیونیست‌ها و اعراب تکفیری است.

‌ – زمانی که من در آلمان سفیر بودم حداقل ۶ سمینار مشترک ایران و اروپا در مورد حقوق بشر در اسلام و مسیحیت برگزار کردیم. بسیاری از نمایندگی‌های ما در کشورهای غربی هم همین کار را کردند…. امروز هم سیاست نظام همان سیاستی است که در ۲۵سال گذشته دنبال کرده است؛ دلیل هم این است که هم اسلام و هم جمهوری اسلامی در مورد حقوق بشر حرف حساب دارد و باید معیارهای حقوق بشری اسلام را به جهان معرفی کنیم. اما اینکه ادعا شده که دستور کار گفت‌وگوهای حقوق بشری در دور جدید، موضوعات انتخابات آزاد با نظارت غرب، آزادی عمل فرقه‌های ضاله و غیره است را بعید می‌دانم که این ادعا درست باشد چون هیچ ایرانی و مسلمان غیرتمندی اجازه نخواهد داد که مشروعیت انتخابات در ایران منوط به نظارت غرب باشد.

– زمانی که جنجال کنفرانس هولوکاست و موضوع نفی هولوکاست در ایران راه افتاد، صهیونیست‌ها شاد شدند زیرا با این بهانه توانستند فشارها و تحریم‌های غرب علیه ایران و همچنین سال‌ها موضوع ایران‌هراسی را افزایش دهند…. اصل حرف من هم درمورد مساله فلسطین این است که ایران بر این باور است که نه فلسطینی‌ها و نه اعراب و مسلمانان کوچک‌ترین مسوولیتی در قبال کشتار جمعی یهودیان، توسط رژیم بی‌رحم نازی آلمان به قتل رسیده‌اند، نداشته‌اند.

– موضع مقام معظم رهبری که در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران اعلام فرمودند، بهترین موضع است و آن اینکه آوار‌گان فلسطینی برگردند و انتخابات آزاد با حضور مسلمانان و فلسطینی‌ها و یهودی‌ها برگزار شود و جمهوری اسلامی هم به نتیجه رای احترام بگذارد.

روحانی: اگر به اقلیت‌ها احترام نمی‌کردیم، داعش در اینجا هم راه داشت
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۳ به انعکاس سخنان رییس‌جمهوری در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات پرداخته و از قول او به این نکات پرداخته است:

– گروه‌هایی با افراد جاهل و رنگ و لعاب دینی، با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان منطقه افتاده‌اند. در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند ما را از ناامنی‌ها حفظ کند و جامعه امنی برای‌مان به وجود آورد آن است که در کشور ما گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

– اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد، اگر بخشی از مردم ندای تروریست‌ها را بپسندند، نه سیاست خارجی می‌تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی، هیچ کدام!

– اگر نظام اسلامی ما به اقلیت‌ها احترام نمی‌کرد، به وحدت دینی همت نمی‌گماشت و جایگاه اهل سنت را در این کشور محترم نمی‌شمرد یا اگر دولت به فکر تعادل توسعه‌ای در کردستان، سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان، خراسان جنوبی یا در سراسر کشور نبود و اگر امروز اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور دل به نظام و رهبری و قانون اساسی و دولت نبسته بودند داعش در اینجا هم راه داشت، القاعده هم در اینجا راه داشت.

– نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی، نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسوولانه باشد، امنیت امروز برای ما اصل است اما فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته یا حفظ می‌شود که تفنگ هم به جای خود لازم است. اما قلم چه؟ اما بیان؟ و اما فرهنگ؟ اساس انقلاب اسلامی فرهنگ بود، اساس نهضت اسلامی ما فرهنگ بود.

– نمی‌توان گفت فضای مجازی را نمی‌خواهیم، ما چه ‌کاره هستیم که بگوییم فضای مجازی را می‌خواهیم یا خیر. مثل اینکه یادمان رفته است صاحب اصلی کشور مردم هستند، مثل اینکه اصل ششم قانون اساسی را فراموش کرده‌‌ایم، مثل اینکه یادمان رفته همه‌چیز از صندوق رای بیرون می‌آید و مردم صاحب اصلی نظام مردم‌سالاری دینی هستند.

– انقلاب یعنی اخلاق و بالاتر از اخلاق هم اسلام است. انقلاب ما هم انقلاب اسلامی است. خود کلمه انقلاب مقدس نیست و گاهی در قرآن معنای منفی هم دارد اما انقلاب با وجود اسلام است که معنی مثبت می‌گیرد.

کلاهبرداری‌ با نام اربعین
اعتماد در صفحه 14 مطلبی با عنوان «کلاهبرداری‌های اینترنتی به بهانه ثبت نام اربعین» را منتشر ساخته و از قول رییس پلیس فتای استان البرز به برخی کلاهبرداری‌ها از طریق سایت‌های جعلی اشاره نموده است.

سرهنگ محمد اقبالی گفته است: «فعالیت سایت‌های جعلی و تقلبی یکی از مهم‌ترین شگرد‌های مجرمانه‌ای است که در ایام مناسبتی انجام می‌شود. عدم آگاهی تعداد زیادی ازکاربران، هویت پنهان افراد و نامحدود بودن مرز جغرافیایی، فرصت‌های جدیدی را برای مجرمان فراهم کرده است.»

عزت‌الله فولادوند: افتضاح در انتخابات امریکا ناشی از تغییرات فرهنگی برآمده از انقلاب دیجیتالی است
این روزنامه در صفحه ۱۶ گفتگوی هومان دوراندیش با عزت‌الله فولادوند، مترجم کتب فلسفی را به چاپ رسانده و این نکات را حائز اهمیت دانسته است:

– کتاب‌های متعددی در دست دارم که باید آنها را به نوبت بفرستم زیر چاپ. یکی از مهم‌ترین این کتاب‌ها، کتابی در زمینه فلسفه تاریخ است که به نظر من، ما در ایران به کتبی از این دست نیاز داریم. با اینکه در زمینه فلسفه تاریخ بحث‌های زیادی در جامعه ما مطرح شده، ولی هنوز جای آثار محکم و منسجم در این حوزه، خالی است.

– مطالعه من هنوز مکتوب است؛ بنده هنوز خیلی مدرن نشده‌ام! انسان‌ها نمی‌توانند خودشان را همواره با موج تغییرات روزگار تطبیق دهند. هر انسانی همین‌طور است. یعنی تا حدی در همان حال و هوایی می‌ماند که قبلا در آن نفس کشیده.

– این انتخابات امریکا یکی از بدترین و مفتضح‌ترین انتخاباتی بوده که من به یاد دارم. این دو کاندیدا، بیش از آنکه درباره مسائل مهم جهانی و داخلی بحث کنند، مشغول اهانت کردن به یکدیگرند. شاید باید گفت که این وضع ناشی از تغییرات فرهنگی برآمده از انقلاب دیجیتالی حادث شده در جهان است.

– گسترش اینترنت در جهان، محاسن زیادی داشته و همه ما از آن استفاده می‌کنیم؛ ولی ضعف‌ها و نتایج بدی هم داشته و یکی از این نتایج منفی، همین عوام‌زدگی مشهود در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاست.

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:

حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی: گاهی انسان آنقدر گرفتار مسائل اجتماعی است که دچار سرگیجه می‌شود./ پریشانی، تحیر و سرگردانی بیماری سختی است. وقتی حیران بودن تبدیل به حیرانی فی‌الارض شود، زندگی دشوار می‌شود و ضررهای آن خیلی است.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.