آیا پس از برکسیت، یهودیان از انگلیس به آلمان بازخواهند گشت؟

پس از گسترده شدن مهاجرت جنگ‌زدگان سوریه و عراق به کشورهای اروپایی، آغوشی که آلمان به روی پناهجویان جنگزده گشود گشاده‌تر از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا بود، پس از وقوع برکسیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حالا یهودیان انگلیس نیز از آلمان تقاضای پناهندگی دارند.

به گزارش دین‌آنلاین حالا که آلمان در پذیرش پناهندگان سعه صدر بیشتری از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد تنها مهاجران جنگزده نیستند که خواهان پذیرش تقاضایشان برای شهروندی در آلمان هستند. گاردین نظرات شماری از یهودیان انگلیس را درباره مهاجرت و تقاضای شهروندی از آلمان منتشر کرده‌ است:
کارول هجز از هرتفوردشایر:
خانواده‌های پناهندۀ یهودی برای دریافت شهروندی آلمان درخواست داده‌اند. برای من و یهودیان دیگری که خانوادۀ خود را در هولوکاست از دست دادند این تصمیم ساده‌ای نبود. پدربزرگ و مادربزرگم با این تصوّر که دوران هیتلر و آدم‌کش‌هایش سرخواهد آمد، تصمیم گرفتند در برلین بمانند، اما نازی‌ها آنها را به لهستان منتقل کردند و کشتند.
اما حالا شاهد آنیم که دولت آلمان پناهندگان را مورداستقبال خود قرار داده است. به نظر من، یوکیپ (حزب استقلال بریتانیا) و اعضای جناح راست در پروپاگاند خود برای برکیست متعمّداً به آتش نفرت نژادی دامن زده‌اند. گویا تاریخ باز هم تکرار شده است.
کسانی که گذشتۀ خانوادۀ خود را به یاد دارند، با بهت و حیرت به رویدادهای بریتانیا نگاه می‌کنند. چیزی که بیش از همه مرا می‌ترساند پذیرش لفّاظی‌های سیاسیون بریتانیا است که سرشار از حسّ بیگانه‌هراسی است؛ این لفّاظی‌ها شبیه به همان حرف‌هایی است که در دهۀ 1930 در پروپاگاند آلمانی‌ها به چشم می‌خورد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم فرزندان و نوادگانمان اسیر کشوری شوند که تابع سیاستی انزواطلبانه است و به کسانی که از جنگ و ظلم گریزانند پشت می‌کند.

مارلن رولف از لندن:
پس از برکسیت، صدها تن از یهودیان ساکن بریتانیا که در گذشته مورد ظلم نازی‌ها قرار گرفته‌اند، براساس حقّی که قانون اساسی به آنها داده است، برای کسب شهروندی آلمان درخواست داده‌اند. البته اگر فرد از نسل مادری یهودی باشد که با مردی انگلیسی ازدواج کرده است، از این حق محروم خواهد بود.

دانیل لووی از منچستر:
با این که نوادگان کسانی که مورد آزار و اذیت نازی‌ها قرار گرفته بودند نیز مجازند شهروندی آلمان را دریافت کنند، اما براساس قانون کشور اتریش، تنها خود بازماندگان از این حق برخودار هستند، نه نوادگان آنها.
در سال 1938 هیتلر اتریش را به آلمان ملحق کرد و لذا تمام شهروندان اتریش آلمانی شدند. پدربزرگ و مادربزرگ من نیز به همین ترتیب آلمانی شدند، اما حالا من نمی‌دانم که آیا من و فرزندانم هم می‌توانیم برای شهروندی آلمان درخواست دهیم یا خیر. البته اگر پدرم زنده بود، شک دارم برای دریافت ملّیت کشوری که بیشتر اعضای خانواده‌اش را کشته است درخواست می‌داد!

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.