جدال رستاخیز ادامه دارد

شرق در این شماره به معرفی چند کتاب در حوزه اندیشه پرداخته و در کنار انعکاس بیانیه روابط عمومی فیلم رستاخیز در واکنش به سخنان اخیر وزیر ارشاد، یادداشتی درباره نتیجه بخش بودن چالشگری فرهنگی در حوزه زنان به چاپ رسانده است.

خشونت واکنشی، اغلب ماهیتی قومی و مذهبی به خود می‌گیرد
روزنامه شرق در صفحه 9 به معرفی کتاب «بربریت واقعا موجود» ویراسته «لئو پانیچ» پرداخته و عنوان «هر خشونتی پیامد مستقیم ساختار است» را برای آن انتخاب کرده است.
 
در این گزارش با تاکید بر عدم کاهش میزان خشونت جاری در جهان با گذشت چند دهه از پایان جنگ‌های جهانی، آمده است: «کتاب حاضر می‌کوشد با بررسی مواردی چون نظامی‌گری آمریکایی و قدرت سیاسی‌اش، خشونت در فرهنگ دیداری، نژادی، زندان‌ها و جنگ، حرافی و سکوت دولت‌ها، قربانیان دیدگاه‌‌های جنسی و کالاشدگى خشونت، امکان فهم رهایی و مقدمات چنین درکی را فراهم کند. همچنین مشخصا به خشونت موجود در آمریکا، هند، اندونزی، نیجریه و بخشی از خاورمیانه در مقالات مستقلی می‌پردازد. این کتاب با بررسی خشونت‌های جاری قرن معاصر مدعی است امپریالیسم جهانی در همه آنها نقش مستقیم و غیرمستقیم داشته‌ است.»
 

مقالات این کتاب به‌خوبی نشان می‌دهد که «خشونت واکنشی یا تدافعی، اغلب ماهیتی قومی، مذهبی و زبانی به خود می‌گیرد و با رشد و گسترشی حیرت‌آور به‌صورت «خشونت در میان مردم» رواج می‌یابد. ظهور پدیده داعش چند سال بعد از تحلیل برنشتاین، پانیچ و لیز اثبات می‌کند که چگونه برخی از جنبه‌های مذکور در عین حال مبین تحرک اجتماعی خشونت هم می‌شود.»
 
 
 
پاسخ رستاخیزی ها به وزیر ارشاد
شرق در صفحه 14 از صدور بیانیه روابط‌ عمومی فیلم سینمایی «رستاخیز» در پاسخ به سخنان اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده و گلایه تهیه کنندگان این فیلم از عدم اعلام کتبی و رسمی اصلاحات مورد نظر آن وزارتخانه  را منعکس ساخته است.
 
این بیانیه با رد آمار بیست و پنج عددی ایرادات حوزه علمیه به این اثر، تصریح کرده است: «ایرادهای پنج‌گانه وزیر محترم از سوی برخی از علما و کارشناسان درخصوص فیلم رستاخیز، نه از سوی سازندگان این فیلم و نه از سوی سازمان سینمایی نادیده انگاشته نشد…. پس از شرفیابی ریاست سازمان سینمایی و سازندگان فیلم رستاخیز به محضر برخی مراجع عالیقدر عظام، اصلاحات مورد اشاره با حضور دو روحانی عالم و کارشناسان دانشگاهی در حوزه علوم دینی و تاریخی به نمایندگی از سوی یکی از مراجع محترم صورت گرفت و پس از تایید رئیس سازمان سینمایی و معاونت نظارت و ارزشیابی به شورای پروانه نمایش (با عضویت رسمی یک روحانی عالم و کارشناس دینی) عرضه و پروانه نمایش آن با امضای کلیه اعضا در تاریخ ٢۴/٠۴/٩٣ صادر گردید».
 

در بخش دیگری از این بیانیه نیز، پاسخ تهیه کنندگان رستاخیز درباره گلایه وزیر ارشاد درباره عدم اخذ نظر موافق تمامی مراجع در مورد این فیلم، اینچنین منعکس شده است: «آیا کسب نظریه تمام مراجع عالیقدر در امور جاری و اجماع فقهی در آرای فوق امکان‌پذیر است؟ مگر صدور مجوز در اموری مانند تجارت، صنعت، خدمات و… برعهده دوایر و ساختارهای دولتی نیست؟ اگر کسب مجوز و تأیید علما در حوزه‌های دین، تاریخ و دیگر علوم و هزاران حرفه متنوع اقتصادی و فرهنگی برعهده فعالان در این امور باشد؛ پس فلسفه وجودی سازمان‌های دولتی و ایضا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟»
 
 
 
چالشگری فرهنگی نتیجه بخش است
این روزنامه در صفحه 20 یادداشت «مینو مرتاضی‌لنگرودی» با عنوان «زنان رؤسای منتخب مردم» را منتشر ساخته و با اشاره به نقش مؤثر جنبش‌های اجتماعی در مناسبات قدرت در نگرش سیاسی پساساختارگرا نوشته است: «در این نگرش، فعالان اجتماعی ضمن عمل در بستر سنت، با مقاومت بر سر ایده و تأثیر‌گذاری بر فرهنگ موجود، راه را به روی خلق و برای ساخت مفاهیم جدید در تحلیل قدرت سیاسی باز می‌کنند.
 

او با ابراز خرسندی از تاثیرگذاری جامعه معاصر از طریق فرهنگ بر  روی خود، معتقد است: «زنان با پیگیری ایده برابری‌خواهی حقوقی از طریق چالشگری فرهنگی مقابل تبعیض‌ها و نابرابری‌های جنسیتی در بطن و متن سنت سیاسی پدرسالار موجود توانستند بر فرهنگ خودی تأثیر بگذارند. آنها توانستند با شناخت روابط قدرت؛ باوجود مقاومت سیاست رسمی، راه را برای حضور زنان در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلیدی و قدرت سیاسی در وهله نخست در برابر مردم بگشایند. »
 
 
 
دیگر عناوین صفحه «اندیشه»:

یادداشت «گسل‌ها نه میان دولت‌ها بلکه درون آنهاست» با موضوع «لئو پانیچ» و «ساختن سرمایه‌داری جهانی»
 
معرفی کتاب «در سایه خشونت» به قلم داگلاس نورث و …
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:

علم‌الهدی: جریان تحجر جریانی است که خطرش از خطر سکولار در جامعه مسموم‌تر و کشنده‌تر است.
 
آیت‌الله کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان: آل‌سعود با خیره‌سری مانع اقامه فریضه حج شد/ حج ابراهیمی، با این ظرفیت عظیمی که در خود دارد، تعطیل‌بردار نیست، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باوجود بروز فاجعه بزرگ منا در سال گذشته باز هم به‌دنبال اقامه این فریضه بزرگ الهی بود، اما حکام آل‌سعود مانع شدند.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس: پروتکل الحاقی دوم کنوانسیون حقوق ‌کودک، سبب محدودیت اختیارات رهبری شده و در مرحله بعد سازمان بسیج را که در سنین پایین نیرو می‌گیرد و نظامی هم نیست، دچار مشکل می‌کند.
 
 

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.