یک نماینده مجلس: عدالت جنسیتی حرفی ضد اسلام نیست

شرق در اولین روز هفته از زمزمه‌های حذف «عدالت جنسیتی» از برنامه ششم توسعه نوشته و در کنار انعکاس تجمع شورای هماهنگی نیرو‌های حزب‌الله در مشهد، از مواجه شدن مبلغان قومیت یهود با پرسش‌هایی در رابطه با انضمام کل کرانه باختری به اسرائیل یاد کرده است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی: عدالت جنسیتی حرفی ضد اسلام نیست
شرق در صفحه 1 گزارشی اجتماعی زیر عنوان «زمزمه‌های حذف "عدالت جنسیتی" از برنامه ششم» را به چاپ رسانده و موضع‌گیری شاید ضعیف نمایندگان زن کمیسیون فرهنگی را زمینه ساز این امر دانسته است.
 
این روزنامه با اشاره به تاریخچه جایگزینی عبارت «عدالت جنسیتی» با «برابری جنسیتی» از قول رئیس فراکسیون زنان مجلس نوشته است: «واژه تناسب جنسیتی کلمه‌ای ابداعی است و ما نمی‌دانیم اگر مفهوم تناسب جنسیتی که دوستان مطرح کرده‌‌اند جایگزین عدالت جنسیتی شود، از چه مفهومی برخوردار است…. برای اینکه بتوانیم در راستای سیاست‌های کلان نظام به ارتقای جایگاه و شأن زنان و خانواده توجه کنیم، باید به مفهوم‌سازی درست بپردازیم و باید مصداق‌ها، عینی و ملموس باشند و تلاش ما نیز بر این است».
 
این روزنامه همچنین از قول محمدعلی وکیلی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه چرا تاکنون گفتمان «عدالت جنسیتی» در کشور تحقق نیافته، آورده است: «متأسفانه ما گرفتار نوعی افراط و تفریط در تعاریف هستیم و همچنین صفر و صدی با مفاهیم انسانی برخورد می‌کنیم. در مفهوم عدالت جنسیتی هنوز اجماع نظر نداریم….»
 
پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «شرق» با اظهار تأسف از حذف واژه عدالت جنسیتی بیان کرده است: «افتخار ما در اسلام این است که می‌خواهیم عدالت را در همه زمینه‌ها اجرا کنیم…. وقتی می‌گوییم عدالت جنسیتی یعنی بین زن و مرد، آن چیزی که خدا گفته است باید قرار بگیرد تا عدالت اجرا شود و به وجود بیاید. نه برتری مرد بر زن باشد و نه برتری زن بر مرد. اجرای عدالت به‌خوبی می‌تواند این مشکل را حل کند، عدالت جنسیتی هم یعنی همین؛ یعنی شرایط و بحث‌هایی که در برنامه سوم مطرح کردیم به گونه‌ای پیش رود که بخش‌های مختلف برنامه دیده شود که این عدالت حاصل شود. این حرف هم ضد اسلام نیست، بلکه پررنگ‌ترین نقطه آرمانی اجراشدن اندیشه‌های اسلامی است».
 
 
شورای هماهنگی نیرو‌های حزب‌الله: علی مطهری را از مجلس شورای اسلامی اخراج کنید
روزنامه شرق در صفحه 1 به «صف‌آرایی مخالفان کنسرت در برابر دولت» پرداخته و از به خیابان آمدن حامیان علم‌الهدی خبر داده است. این روزنامه در بخشی از این گزارش آورده است: «دو روز بعد از انتقاد ریاست‌جمهوری به لغو کنسرت‌ها و هشدار به وزیر ارشاد خود برای رعایت قانون، جمعی از مردم یزد و مشهد در اقدامی واکنشی، تجمع برگزار و بیانیه اعتراضی صادر کردند….»
 
شرق در ادامه از تجمع بزرگ مدافعین حرم رضوی در صیانت از هویت معنوی مشهدالرضا و دفاع از علمدار انقلابی شهر، حجت‌الاسلام علم‌الهدی، در مشهد توسط شورای هماهنگی نیرو‌های حزب‌الله نوشته و بخشی از بیانیه این گروه را چنین نقل کرده است: «درعین ناباوری در ایام ولادت تا زیارت مخصوص امام رضا شنیدیم که نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، منکر وجود حریم برای امام رضا شده است. ازاین‌رو ما راهپیمایان ضمن انزجار از این مواضع، خواستار اخراج علی مطهری از مجلس شورای اسلامی می‌باشیم».
 
در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحاد شکست‌خورده فتنه‌گران و حامیان دولت فکر می‌کنند مشهد تبدیل به مرکزیت نیروهای انقلابی و پایتخت اصولگرایان شده است لذا باید مدیریت سیاسی آن یعنی حجت‌الاسلام علم‌الهدی را در دعوای کنسرت‌ها در مقابل هنرمندان قرار دهند تا نتوانند در انتخابات آینده پیروز شوند».
 
 صادر‌کنندگان این بیانیه در پاسخ به سخن حسن روحانی که گفته بود کشور یک مجلس قانون‌گذاری دارد، نوشته‌اند: «آیت‌الله علم‌الهدی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، نماینده ولی‌فقیه و عضو مجلس خبرگان رهبری در راستای حفظ قداست شهر مقدس مشهد و حفظ هویت فرهنگی معنوی حریم امام رضا خواستار عدم اجرای کنسرت موسیقی شده است که هرگز به معنای قانون‌گریزی محسوب نمی‌شود». این بیانیه همچنین سخن اخیر وزیر ارشاد مبنی بر عقب‌نشینی‌نکردن دولت از ماجرای برگزاری کنسرت‌ها را ناشی از عتاب رئیس‌جمهوری و ترس از استیضاح علی مطهری تعبیر کرده است.

این گزارش در ادامه به دومینوی خواست عده‌ای در برگزارنشدن کنسرت در شهرشان اشاره کرده و زیر عنوان «یزد به راه مشهد می‌رود» از تجمع عده‌ای مقابل سالن کنسرت شهرام ناظری در شهر تفت استان یزد خبر داده و سخنان ائمه ‌جمعه شیراز، سیرجان، خواف، ارومیه و عنبرآباد در انتقاد به برگزاری کنسرت های موسیقی را به چاپ رسانده است.
 
 
غلامعلی رجایی: آقای علم‌الهدی سیره عملی و نظری امام در باب موسیقی را نادیده‌ گرفته است
این روزنامه در صفحه 7 نیز در یادداشتی به قلم غلامعلی رجایی زیر عنوان «منطقه خودمختار؟!» و در باب مخالفت حجت الاسلام علم‌الهدی با برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد‌الرضا نوشته است: «نباید فراموش شود در بعضی کنسرت‌ها در مواردی حدود شرع نادیده گرفته می‌شود؛ اما این امر دلیل آن نیست که به‌کلی صورت‌مسئله پاک و با برگزاری هر کنسرتی مخالفت شود.»
 
او در عین عدم مخالفت با اظهار نگرانی روحانیت بیدار و آگاه، از عدم سکوت قانون در این زمینه نوشته و حقی را متوجه دخالت روحانیت در این مساله ندانسته است.
 
در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم: «مخالفت آقای علم‌الهدی و دیگران با توجه به دستگاه فکری امام در باب محترم‌بودن قانون‌ها و مقررات رایج و رسمی در حد شرع و لزوم تبعیت از آنها چه توجیه شرعی و قانونی‌ای دارد؟…. نتیجه این ایستادگی در برابر دولت هرچه باشد، به ضرر کشور است، نه فقط دولت؛ دولتی که بر خود عنوان جمهوری اسلامی دارد…. این نوع مخالفت بی‌مبنا در نادیده‌گرفتن حقوق شهروندان -به‌ویژه در موضوعاتی که به اقبال عمومی جامعه حتی قشر متدین رسیده است- به منزلت و پایگاه روحانیت در منظر مردم ضربه خواهد زد….
 
نکته مهم دیگر دراین‌باره نادیده‌گرفتن نظریه و سیره عملی و نظری امام در باب موسیقی به وسیله آقای علم‌الهدی و دیگران است! بدون ‌تردید باید گفت این انقلاب بر مبانی فقهی‌ای که امام از اسلام گرفته بود، اداره شده و می‌شود و امثال آقای علم‌الهدی و دیگران حق ندارند مبانی فقهی خود را به ‌جای این مبانی بگذارند. چند روز پیش در جایی گفتم امام به گروه موسیقی نیروی دریایی ارتش که سرود «ای مجاهد شهید مطهر» را بسیار زیبا اجرا کرده بودند، اجازه دادند با آلات موسیقی خود در حسینیه جماران -دقت کنید حسینیه- حاضر شوند و این قطعه را اجرا کنند. نباید از نظر دور داشت امام درعین‌حال که یک مجتهد انقلابی بود، سخت معتقد به فقه سنتی بود؛ با‌این‌همه به اجرای موسیقی در حسینیه رضایت می‌دهد….»
 
 
پرسش‌هایی در برابر مبلغان قومیت یهود
روزنامه شرق در صفحه 9 ترجمه یادداشت روزنامه اماراتی الاتحاد با عنوان «اسرائیل در برابر پرسش‌های دشوار» را منتشر ساخته و با اشاره به اختلافات هر از چندگاه دولت آمریکا و بنیامین نتانیاهو، از نقش و کارکرد تاریخی رژیم صهیونیستی برای خود یهودیان به عنوان مسئله ای داخلی اما چالش‌ برانگیز یاد کرده و آورده است: «منظور از این چالش، تعریف هویت «اسرائیل » در سایه پیچیده‌ترشدن روند مهاجرت‌های معکوس به خارج از اسرائیل است؛ همچنین به دلیل تشدید انگیزه‌های نژادپرستانه یهودیان شرقی و در پیشاپیش آنها یهودیان اتیوپیایی‌تبار که به دنبال حقوق‌شان هستند. همه اینها یک پرسش را دوباره به میان کشیده و آن اینکه یهودیت یک دین است یا یک ملت؟ این مسئله با فراخوان‌هایی که خواستار تبدیل اسرائیل به یک رژیم یهودی است، بهای بیشتری به خود می‌گیرد. نتانیاهو به دنبال یک رژیم یهودی با وسعت تمام خاک فلسطین است به گونه‌ای که شامل همه مناطق فلسطینی شود.»
 
این روزنامه با زیاد توصیف کردن تعداد کسانی که در دولت نتانیاهو و پارلمان اسرائیل طرفدار یهودیت به‌عنوان یک ملت هستند، نوشته است: «اما درمقابل کسانی هم هستند که با رد چنین ادعایی می‌گویند یهودیت فقط یک دین است. نزاع بین این دو اردوگاه روبه‌تشدید می‌رود و به‌ویژه با تشدید دشمنی نژادپرستانه با یهودیان شرقی خطرناک‌تر می‌شود. این نژادپرستی هرگونه ادعایی مبنی بر «قوم یهود» را باطل می‌کند و حتی پرسش‌هایی را در برابر مبلغان قومیت یهود و آرزوی انضمام کل کرانه باختری به اسرائیل و یهودی‌کردن این مناطق می‌گذارد.»

 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
شجونی، عضو جامعه روحانیت: وحدت‌آفرینی یعنی چی؟ / امام، قانون اساسی، شورای نگهبان، جامعه روحانیت و جامعه مدرسین اصل‌کاری‌های انقلاب هستند، بقیه به حزب شیطان پیوستند.
 
 
حجت‌الاسلام صدیقی: اگر مساجد آباد شود میخانه‌ها از رونق می‌افتد/ من به آقای وزیر آموزش‌وپرورش گفتم که بازده خدمت شما باید این باشد که دبیرستان‌ها را مسجدی کنید چراکه اگر نوجوانان و جوانان به پناهگاه برده شوند، از هجمه فرهنگی دور می‌مانند چون این هجمه‌ها از آن بمباران‌ها به‌مراتب خطرات بیشتری دارند. دولت شرعا، قانونا و اخلاقا مکلف است جوانان را از خطرات فضای مجازی دور و هدایت کند تا بهترین استفاده از این فضای مجازی صورت گیرد.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.