سرگردانی جنتی بین نظر رهبری و استنباطات نماینده ایشان درباره موسیقی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه ایران به برخی مسائل و مشکلات سه سال تصدی وزارت ارشاد پرداخته و ضمن انتقاد از جلوگیری از برگزاری برخی کنسرت‌ها، اجتهاد مخالفان را متفاوت با نظر رهبر انقلاب درباره موسیقی بیان کرده است. این در حالی است که آیت‌الله علم‌الهدی مبانی فقهی خود را بازتر از بسیاری از مراجع می‌داند.

آیت‌الله علم‌الهدی پیش از آنکه به نمایندگی ولی فقیه در استان خراسان برسد تنها در محدوده مشهد مقدس با برگزاری هرگونه کنسرت موسیقی مخالفت می‌نمود و در تبیین این مخالفت به حدیث "بین‌الجبلین روضه من ریاض الجنه" اشاره می‌کرد و خواستار این بود که با توجه به اینکه منطقه مشهد طبق این حدیث حرم است باید از برگزاری این دست امور ممانعت کرد. اما بعد از انتصاب ایشان به نمایندگی ولی فقیه استان خراسان، حالا که احکام ایشان توانایی عبور از محدوده بین‌الجبلین هم یافته است، ممنوعیت برگزاری کنسرت به دلیل پیروی از نظرات ایشان به نیشابور و مناطق بیرون از محدوده بین الجبلین نیز رسیده است.

آن زمان برخی از مخالفان، چنانکه در این گزارش و این گزارش آمده است، ضمن تضعیف سند حدیث مذکور، انتقاد کردند که بر فرض درستی حدیث باز هم نمی‌توان چنین القا کرد که محدوده مشهد احکام و آداب مربوط به مسجدالحرام را داراست. افزون بر این از آنجا که تنها بر فرض اثبات لهو و لعب بودن کنسرت‌ها می‌توان از برگزاری آنها ممانعت کرد دلیلی بر لهو و لعب بودن این دست کنسرت‌های ممنوع اعلام شده، به دست نیامده است.

البته مخالفت آیت‌الله علم‌الهدی با برگزاری کنسرت اما در یک مورد تخصیص خورد؛ آنجا که ایشان در دیدار با مسئولان سازمان بسیج هنرمندان و جمعی از هنرمندان بسیجی گفت: بسیاری بنده را به عنوان فردی مخالف صد در صد موسیقی می دانند در حالی که مبانی فقهی بنده نسبت به بسیاری از مراجع بازتر است و هیچ شخصی به مبانی فقهی که بنده عرض می کنم دقت و توجه نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه در موسیقی باید مولد باشیم نه مقلد، گفت:‌ تا سخن از موسیقی می شود می گویند موسیقی مقامی و موسیقی ایرانی در حالی که موسیقی مقامی موسیقی بوده است که ناصرالدین شاه از شب تا به صبح با می گساری با آن سرمی کرده است و این موسیقی که قبلا همه آن را حرام می دانستند حالا حلال شده است!

وی با بیان اینکه عده ای موسیقی ایرانی را درست و موسیقی خارجی را باطل می دانند، ادامه داد: این مسئله صحیح نیست چرا که در برخی موارد موسیقی خارجی از بسیاری از موسیقی های داخلی مان بهتر است.

علم الهدی با تاکید بر تولید موسیقی انقلابی خاطرنشان کرد: اگر در بین ۹۰ هزار هنرمند بسیجی ۱۰ هزار نیروی ارزشی همچون حامد زمانی داشته باشیم مشکل موسیقی این کشور حل می شود

 
حالا علی جنتی وزیر مغموم فرهنگ و ارشاد اسلامی که در بسیاری از تصمیم‌گیری‌هایش مغلوب نظرات دیگر تصمیم‌گیران فرهنگی مملکت همچون آقای علم‌الهدی می‌شود در گفت‌وگویی که با روزنامه ایران داشته گفته است: بعضی  نمایندگان محترم رهبری در برخی استان‌ها دیدگاه‌های شخصی خود را اعمال می‌کنند، یعنی حتی دیدگاه رهبری را هم اعمال نمی‌کنند. نظرات رهبر معظم انقلاب در رابطه با موسیقی کاملاً روشن و شفاف است و ما هم همان نظرات را عمل می‌کنیم. منتها آقایان اجتهاد خود را ملاک قرار می‌دهند و توجه به نظرات رهبری نمی‌کنند و به طور کلی با موسیقی مخالفند. ما که نمی‌توانیم زیر بار این حرف برویم.
 
وی با گله‌گزاری از دادستان مشهد نیز گفته است: در برخی استان‌ها متأسفانه بعضی دادستان‌ها دخالت می‌کنند و جلوی برگزاری کنسرت را می‌گیرند. نمونه‌اش استان خراسان رضوی است. دادستان شهر مشهد عملاً اجازه برگزاری هیچ کنسرتی در این شهر نمی‌دهد. حتی کنسرت‌هایی که موسیقی سنتی دارد و با اشعار حافظ و مولانا خوانده می‌شود. مثلاً جلوی کنسرت آقای قربانی را گرفتند.یا آقای شهرام ناظری یا کیهان کلهر که افراد شناخته شده‌ای هستند. مگر شهرام ناظری جز اشعار مولانا می‌خواند؟ یا آقای کیهان کلهر که برنامه‌ای در نیشابور داشته است. ایشان فقط و فقط کمانچه می‌نوازد و فرد دیگری هم تار. حتی خواننده هم نداشته‌اند. بیخود و بی‌جهت جلوی کار را گرفته‌اند. من قبلاً هم اعلام کردم که از نظر قانونی حتی یک دادیار هم می‌تواند جلوی یک کنسرت را بگیرد، احضار کند، لاک و مهر کند و ببندد. اما همه اینها باید در چارچوب قانونی انجام شود. براساس قانون صدور مجوز را فقط بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانیم و بعضی دوستان اگر در دستگاه قضا نکاتی دارند باید به ما منتقل کنند تا موارد را رعایت کنیم.

البته جنتی توضیح داده است که ممکن است جاهایی تخلفاتی رخ دهد که دیده هم شده است. تخلفاتی از بعضی گردانندگان کنسرت‌ها. تماشاچیان که با لباس و وضعیت نامناسب حضور پیدا کرده‌اند. وی گفته است این موارد را باید مراقبت کنیم و جلوی آن را بگیریم. اما درخواست کرده است مقامات قضایی اجازه دهند خود ارشاد این کار را بکند.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 4
  1. علیرضا

    به نظر من که سخنان رهبری در مورد موسیقی و همچنین در مورد وزارت ارشاد بخصوص در زمان دولت اصلاحات یا نزدیک به اصلاحات بسیار واضح و روشن است و از جملات و کلمات بسیار صریحی مانند «ولنگاری» ، «بی‌قیدی» و مشابه این کلمات استفاده می‌شود که ناشی از نارضایتی ایشان از امور فرهنگی کشور است و به نظرم می‌رسد که هیچ تفاوتی بین ایشان و نمایندگانشان وجود ندارد

  2. بسمه تعالی
    به اطلاق این فراز برگرفته از متن فوق دقت کنید: “نمی‌توان چنین القا کرد که محدوده مشهد، احکام و آداب مربوط به مسجدالحرام را داراست و بر فرض اثبات لهو و لعب بودن برخی موارد، از برگزاری آنها در این محدوده ممانعت کرد.” اگر مرجع ضمیر “آنها” همان موارد دارای ویژگی “لهو لعب ” بودن است؛ باید پرسید: مگر حرمت لهو و لعب، به محدوده مسجد الاحرام اختصاص دارد؟ احتمالا منظور نویسنده این باشد که :به فرض اثبات لهوی بودن پاره ای از کنسرت ها نمی توان حکم به ممنوعیت برگزاری همه آن ها صادر کرد! با این وصف باز هم باید ربط موضوع به مسجد الحرام تبیین شود.

    1. وقوع امر لهو ولعب را در هر جا باید مانع شد و اختصاص به حرم و غیرحرم ندارد اما شدت حرمت در منطقه حرم بیشتر است. چون افزون بر حرمت ذاتی آن فعل لهو و لعب، بالتبع حرمت حرم هم پاس داشته نشده است. اما تعبیر نویسنده احتمالا اشاره به این دارد که برخی از این کنسرتها ممکن است لهو و لعب نباشند.

    2. با تشکر از شما متن ویرایش می شود.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.