آرزوهایی برای دومین حوزه شیعی ایران

شرق در این شماره به افق پیش روی حوزه علمیه خراسان پرداخته و در کنار سخنان آیت‌الله مصباح‌یزدی در «پست»‌ و «دور از شرف» نامیدن کسی که به تعبیر ایشان، شیفته صندلی قدرت است، سخنان رئیس جمهوری و آیت الله هاشمی درباره موضوعات روز را بازتاب داده است.

آرزوهایی برای دومین حوزه شیعی ایران
روزنامه شرق در صفحه1 یادداشت مسعود شفیعی، مدرس حوزه و دانشگاه در باب شورایی‌شدن مدیریت عالی حوزه علمیه خراسان را به چاپ رسانده و بر این نظر است که «مدیریت نزدیک به چهار دهه آیت‌الله عباس واعظ‌ طبسی بر این حوزه علمیه را نباید فقط با تولیت حرم امام هشتم(ع) داوری کرد، بلکه باید در طول آن به نقش وی در فراز و فرود حوزه خراسان با پشتوانه‌ای سترگ و فقیهان و عالمان جهان/شیعی نیز توجه کرد.»
 
نگارنده معتقد است حوزه خراسان به همان میزان که متأثر از شخصیت واعظ‌طبسی بود، واقعیت‌ها و ظرفیت‌های خود را بر وی تحمیل کرده و نوشته است: «این حوزه کهن که در کنار گفتمان‌های جاری حوزوی پرچم‌دار تفکر تفکیکی است…. توانست واعظ‌طبسی را …. در دو دهه آخر عمرش با خویش همراه کند.»
 
او شورایی‌شدن مدیریت حوزه خراسان و چینش افراد حقیقی و حقوقی آن را حاوی این پیام های مهم دانسته و به شرح آنها پرداخته است: «رسمیت‌بخشی حداکثری به جریانات فکری و علمی حوزه خراسان»، «استقلال حوزه خراسان، میراثی ماندگار»، «بیم و امیدهای شورایی‌شدن»، «شورای‌عالی حوزه، انتظارات و افق‌ها»
 
نگارنده که با بدنه حوزه مشهد و فضلای صاحب‌نام آن در ارتباط بوده‌، در پایان این نوشتار به ذکر چند نکته پرداخته است:
الف) تلاش در اشراب تحول‌خواهی و روشن‌اندیشی در حوزه خراسان: انتظار می‌رود اعضای محترم در تسهیل و تنظیم راه‌کارهای تحول‌آفرینی و روشن‌اندیشی حوزویان در جهان پر‌تلاطم پیرامونی از همه ظرفیت‌های موجود بهره‌گیری کنند….
 

ب) تلاش حداکثری در تأسیس نهادهای پژوهشی و آموزشی چندوجهی: واقعیت آن است که حوزه خراسان در دارابودن نهادهای پژوهشی همانند پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها وضعیتی غیرقابل دفاع دارد و اگر نگوییم در یک فقر نهادی به سر می‌برد؛ حداقل آن است که با وضعیت نرمال فاصله دارد….
 
ج) تلاش در نهادینه‌کردن انجمن‌های علمی و صنفی: از اعضای محترم انتظار می‌رود در رسمیت‌بخشی و حمایت از انجمن‌های علمی و صنفی حوزوی تلاش کنند و از پیشنهادها در این عرصه با روی گشاده استقبال کنند.
 
 
 
رئیس جمهوری: انقلابی بودن یعنی در امان بودن مردم از دست و زبان مسئولان/ به جوانان پا به رکاب خود افتخار می‌کنیم
شرق در صفحه 2 انتقادات رئیس‌جمهوری از فضای سیاسی کشور را زیر عنوان «چرا این همه توهین می‌کنیم و دروغ می‌گوییم؟» به چاپ رسانده و از قول وی در سومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید، «اطاعت از خداوند» و «در امان بودن مردم از دست و زبان افراد» را از نتایج انقلابی بودن دانسته است.

وی با اشاره به اینکه شهیدان به ما یاد دادند از کشور، اخلاق و دینمان حفاظت کنیم، در نکوهش رواج بداخلاقی در کشور می گوید: «چرا این همه تهمت و توهین می‌کنیم و دروغ می‌گوییم؟!، تا چه حد تنگ نظری؟!، گویی، برخی نمی‌توانند عظمت و رفاه ملت را ببینند! ببینید درجامعه چه خبر است، چرا فضای برادری و وحدت در جامعه به وجود نمی‌آوریم و به فکر خود و حزب و جناحمان هستیم؟!»
 

دکتر روحانی در ادامه به این نکات نیز اشاره نموده است:
متأسفانه برخی از روزنامه‌ها، فحش‌نامه است. از همان ابتدا آدم با ترس و لرز روزنامه را باز می‌کند که ببینیم کجاها به ما فحش داده و تهمت زده‌اند. آیا این اسلام و جامعه اسلامی است؟ اسلام یعنی قلب، تسلیم خدا باشد و مردم از دست و زبان ما راحت در امنیت و سلامت باشند.
 
– شهدا به ما گفتند اگر در کنار شما مسلمان دیگری در خطر نابودی بود و حرم اهل بیت(ع) در خطر بود، از آنها و حرم ائمه(ع) محفاظت کنید. من بارها گفته‌ام حرم اهل بیت(ع) خط قرمز ماست. بحث عراق، سوریه و کشورهای دیگر نیست. اگر تروریست‌ها بخواهند به حرم اهل بیت(ع) تجاوز کنند، ما تحمل نمی‌کنیم و می‌ایستیم.
 
– ما به جوانان و ملت عزیزمان که هر کجا و در هر مقطعی برای دفاع از اسلام پا به رکاب هستند، افتخار می‌کنیم. ما شوخی نمی‌کنیم، تعارف نداریم، تابع دین هستیم، از رهبری حمایت و از خاندان رسالت دفاع می‌کنیم.
 
 
 
آیت‌الله هاشمی: تحولات منفی سالهای اخیر، وضع کشور، انقلاب و اسلام را به سمت بدی برد/یکی از ضربه‌های تاریخی ما از جریان‌های انحرافی تصوف بود
روزنامه شرق در صفحه 6 به گزارش سخنرانی آیت‌الله هاشمی در نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان پرداخته و از قول وی بسیاری از ریاضت‌کشی‌ها را ریاکاری دانسته و آورده است: «ما تحولاتی پشت سر گذاشتیم که آخرین بخش آن از سال ٨۴ شروع و به سال ٩٢ ختم شد. برخی از این تحولات منفی بودند و وضع کشور، انقلاب و اسلام را به سمت بدی بردند. اما مردم گام خوبی برداشتند و اگر گام مردم برداشته نمی‌شد، در این انتخابات نتیجه خوبی به‌دست نمی‌آمد».
 
او با اشاره به عقب‌افتادگی کشورهای اسلامی به خاطر جریان‌های انحرافی تصوف، معتقد است: «کسانی که می‌خواهند در راه خدا باشند، نه افراط می‌کنند و نه تفریط، بلکه در راه اعتدال حرکت می‌کنند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به این نکات پرداخته است:
– کلمه سلام و صلح مهم‌ترین کلمه دین است. وقتی به بهشت و آخرت هم می‌رویم همه چیزش بر پایه سلام است. حرف سلام معنای آرامش، مسالمت و رفتار دوستانه را دربر می‌گیرد. از همه اینها بالاتر، خداوند هم به بندگانش سلام می‌کند. همه این صحبت‌ها نشان می‌دهد که ما باید به اعتدال برسیم و در همه امورمان معتدل زندگی کنیم و افراط و تفریط نداشته باشیم.
 
– بعضی‌ها فکر می‌کنند با عسرت و ریاضت زندگی‌کردن بهتر است، این در حالی است که قرآن هم آن را قبول ندارد و مسلمانان را از عسرت‌کشیدن پرهیز می‌دارد. آنهایی که ریاضت‌کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عسرت تشویق می‌کنند، خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند.
 
– ریاضت‌هایی که درمورد زندگی امام‌خمینی(ره) می‌گویند درست نیست؛ من از جوانی در خانه ایشان بودم. ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این‌طور نبود که جلوی خانه زیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند؛ تظاهر نمی‌کردند.

– چرا می‌خواهیم از ابزار اطلاع‌رسانی دنیا استفاده نکنیم و با آن قهر باشیم. این ترامپ که در آمریکا صحبت می‌کند، حرف‌های ضداسلامی می‌زند. می‌گوید مسلمانان را به این کشور راه ندهید و تبلیغ‌های ضد اسلامی می‌کند. آنها می‌خواهند مردم را از اسلام دور کنند و ما نباید کاری کنیم که دنیا ما را به تروریسم بشناسد.
 
– اینکه خانم‌ها را در لیست انتخاباتی خود قرار داده‌اید کار درستی بود، نصف جامعه ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند چیزی نمانده که دانشمندان خانم ما وارد جامعه شوند. آنها فراغت و استعداد علمی بیشتری دارند؛ خوب است که خانم‌های به‌نسبت جوان را وارد مجلس کردید.

 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:

آیت‌الله مصباح‌یزدی: برخی با کمال ذلت، اسارت و بندگی و نوکری مخلوق پست دیگری را می‌پذیرند، حالا راه دوری نرویم…. طرف حاضر می‌شود ارزش ٧٠، ٨٠ میلیون اهل کشور خودش را تسلیم یک دشمن کند، برای اینکه چند روز بیشتر روی این صندلی بنشیند. پست‌تر از این چه چیزی است؟ مردم بی‌گناه، مردم ذی‌حق، بچه‌های معصوم، کسانی که خون‌های پاکشان را در راه انقلاب فدا کردند تا این انقلاب شکل بگیرد، تا چیزی به نام جمهوری اسلامی به معنای واقعی‌اش در عالم شکل بگیرد، همه را فدا می‌کند، تا اینکه چند روز بیشتر رئیس باشد. دیگر از این پست‌تر چه چیزی است؟ چقدر آدم باید دور از شرف باشد که هستی و خون‌های یک عده‌ای را نادیده بگیرد، فدا کند، تا چهار روز بیشتر روی یک صندلی بنشیند. در آدمی‌زاد چنین استعدادی هست که این‌قدر می‌تواند پست باشد.
 
 
حجت‌الاسلام‌ سیدحبیب‌الله حسنی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با «شرق» در واکنش به سخنان اخیر نادر قاضی پور: آنچه منطق دین ماست، وجود نازنین پیغمبر برای برخورد با اسرا نحوه برخورد را تعیین می‌کردند. امام و رهبری نیز روی این مسئله تأکید داشتند. حتی خود شهید صیاد شیرازی برای من تعریف کرد که ما می‌خواستیم عملیاتی انجام دهیم و امام را باید در جریان می‌گذاشتیم و ایشان فرمودند چون این منطقه محل سکونت مردم است، ابتدا باید محل را تخلیه کنید تا خون مردم بی‌گناه ریخته نشود. اصلا منطق دین ما برپایه رأفت اسلامی است.
 
 
ستایش سیاست عثمانی/ امینه اردوغان، همسر رئیس‌جمهوری ترکیه، حرم‌سراهای دوران عثمانی را ستایش کرد و گفت این حرم‌سراها «مراکزی آموزشی بوده‌اند که زنان را برای زندگی آماده می‌کردند». یک روز پیش از آن نیز «رجب طیب اردوغان» گفته بود «وظیفه نهایی زنان، مادری است».

شرق در این شماره به افق پیش روی حوزه علمیه خراسان پرداخته و در کنار سخنان آیت‌الله مصباح‌یزدی در «پست»‌ و «دور از شرف» نامیدن کسی که به تعبیر ایشان، شیفته صندلی قدرت است، سخنان رئیس جمهوری و آیت الله هاشمی درباره موضوعات روز را بازتاب داده است.مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه 24 اسفند/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.